شناسهٔ خبر: 4634489 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در شرایط ثبات قیمت دلار و تعطیلی بازار اونس طلا، سکه با افزایش قیمت همراه شد

خوش‌بینی سکه به اونس

صاحب‌خبر - يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
بازار سهام

درجا زدن شاخص در فضای مبهم
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 5 واحدی (معادل 01/ 0 درصد) در 67 هزار و 378 واحد متوقف شد. در این میان، آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها بر کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های یکساله تفاهم کرده‌اند. با این حال، موضوع مزبور اما و اگرهای زیادی دارد و باید منتظر بررسی آن در جلسه این هفته شورای پول و اعتبار بود. کاهش نرخ بهره بانکی، فارغ از آثاری که بر اقتصاد کلان دارد می‌تواند از دو منظر به بازار سرمایه کمک کند؛ نخست، افزایش نسبت قیمت به درآمد (P/ E) انتظاری بازار و دوم کاهش هزینه تامین مالی شرکت‌ها. شروع مذاکرات هسته‌ای از سه‌شنبه نیز از نکات دیگری است که سایه انتظار بر این بازار را سنگین کرده است؛ بنابراین تا برطرف شدن ابهامات مزبور حرکت کُند شاخص کل انتظار می‌رود.

بازار ارز

انتظار «هسته»ای در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 345 تومان معامله شد. مطابق با روند یکی، دو سال اخیر، با نزدیک شدن به دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای فضای انتظاری در بازار ارز مشاهده می‌شود. در این رابطه می‌توان به آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش از روز سه‌شنبه اشاره کرد که تا زمان ارسال سیگنال مشخصی در این خصوص نمی‌توان انتظار تغییرات شدید قیمتی را در بازار ارز داشت. نظارت‌های موجود در این بازار نیز از جمله دیگر عواملی است که احتمال ثبات نسبی قیمت‌ها را تقویت می‌کند. از سویی، آخرین گزارش‌های گمرک کل کشور حاکی از رشد حدود 19 درصدی ارزش صادرات در سال 93 نسبت به سال 92 است که در مقایسه با افزایش 6/ 5 درصدی واردات در مدت مشابه، بیانگر تقویت سمت عرضه دلار در سال گذشته بوده است.


بازار سکه

رشد سکه در فضای خوش‌بینی
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 970 هزار تومان معامله شد. به‌رغم ثبات نرخ دلار و تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد قیمت سکه را شاهد بودیم. گرچه در بازار جهانی، ابهامات زیادی وجود دارد، اما معامله‌گران و کارشناسان، قیمت‌ها در کوتاه‌مدت را افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند (به‌عنوان مثال، نظرسنجی هفتگی کیتکو). بر این اساس، بازتاب خوش‌بینی‌های مزبور در بازار سکه داخلی مشاهده می‌شود که رشد قیمت‌ها در روز گذشته را توجیه می‌کند. به این ترتیب، اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) به حدود 18 هزار تومان رسیده است که در صورت عدم همراهی قیمت اونس طلا با انتظار معامله‌گران، حباب مزبور نمی‌تواند پایدار باشد؛ بنابراین با توجه به ثبات نسبی بازار ارز، معامله‌گران در بازار سکه توجه بیشتری به تغییرات قیمت اونس طلا خواهند داشت.


بازار طلای جهانی

خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلا با افت اندک 3/ 0 درصدی به قیمت 3/ 1203 معامله شد. افت قیمت طلا در روزهای ابتدایی هفته با فشار شاخص دلار رقم خورد. در ادامه اما، انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف آمریکا، موجب افت شاخص دلار و در نتیجه تقویت قیمت طلا شد. با این حال، همچنان دودستگی میان کارشناسان در رابطه با وضعیت اقتصادی آمریکا وجود دارد که اثر مستقیمی بر زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد داشت. این هفته، گرچه آمارهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود و می‌تواند قیمت طلا را دستخوش تغییر کند، اما همچنان بازار طلا در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو است. معامله‌گران بازار طلا در کوتاه‌مدت به رشد قیمت‌ها امیدوار هستند؛ در این رابطه، در نظرسنجی هفتگی کیتکو، 13 نفر (از 22کارشناس) مسیر افزایشی و 3 نفر روند کاهشی را پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

تغییر انتظارات متقاضیان وام مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد اندک 03/ 0 درصد به قیمت 75 هزار و 660 تومان معامله شدند. حرکت قیمتی اوراق در سطوح 80 هزار تومانی را در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد بودیم. در این شرایط، از ابتدای سال جاری قیمت «تسه»ها از سطوح مزبور اندکی فاصله گرفته‌اند؛ به‌طوری که متوسط قیمت آنها از ابتدای سال کمتر از 77 هزار تومان بوده است. مهم‌ترین دلیل افت قیمتی «تسه»ها را می‌توان انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی دانست. این انتظار، اوایل سال پس از تفاهم سیاسی در لوزان شکل گرفت و اکنون نیز با توجه به تفاهم بانک‌ها مبنی بر کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های سالانه تقویت شد (البته هنوز اختلافاتی در این خصوص وجود دارد و باید منتظر نتیجه بررسی‌ها در جلسه این هفته شورای پول و اعتبار بود).


بازار نفت

پنجمین هفته مثبت بازار نفت
نفت خام آمریکا برای پنجمین هفته متوالی با رشد قیمت همراه شد و توانست با ثبت بازدهی حدود 8 درصدی در هفته گذشته (24درصد در مجموع پنج هفته) بهترین عملکرد هفتگی در 4 سال اخیر را به ثبت رساند (در پایان 74/ 55 دلار بر بشکه معامله شد). تشدید درگیری‌های یمن، افت شاخص دلار آمریکا، رشد کمتر از انتظار موجودی نفت تجاری آمریکا، کاهش 26 موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل و افت 20هزار بشکه‌ای تولیدات روزانه آمریکا در هفته منتهی به 10آوریل مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت نفت بودند. شروع به کار سریع‌تر پالایشگاه‌های آمریکا پس از اتمام دوره نگهداری و همچنین نزدیک شدن به فصل تابستان (رشد تقاضای سوخت به علت افزایش سفرها) می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند، با این حال، موجودی نفت‌های ذخیره‌شده همچنان بالا است که در مقابل افزایش قیمت‌ها مقابله خواهد کرد.

نظر شما