شناسهٔ خبر: 46327634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در جهان؛

هشدار درباره وقوع موج سوم کرونا در انگلیس/ اروپا در آستانه جنگ واکسن/ بیش از نیمی از بزرگسالان بریتانیایی واکسن کرونا دریافت کرده اند

صاحب‌خبر -
نخست وزیر انگلیس با توجه به شیوع موج سوم کرونا در برخی کشورهای اروپایی درباره امکان وقوع این سناریو در کشور خود به شهروندان هشدار داد.
به گزارش نشریه "دی سایت"، "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس درباره وقوع موج سوم کرونا از طریق تاثیراتی که از اتحادیه اروپا می پذیرد هشدار داده است.
وی امروز در سخنانی تصریح کرد : شهروندان نباید هیچ گونه توهمی داشته باشند. تجربه نشان می‌دهد موجی که به دوستان ما برخورد می‌کند ( اروپا) همچنین نزد ما هم فرود خواهد آمد. از این رو برنامه واکسیناسیون با همه قدرت در پیش گرفته خواهد شد.
وی همچنین گفت که توسعه و تولید واکسن پروژه‌های بین المللی هستند که به همکاری‌های بین المللی نیاز دارند.
اخیرا بین بروکسل و لندن تنش‌ها بر سر صادرات واکسن افزایش پیدا کرده است.
به دلیل کمبود واکسن در اتحادیه اروپا "اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی اواخر هفته محدودیت‌های صادراتی جدیدی را بخصوص علیه واکسن آسترازنکا و انگلیس در دستور کار قرار داد. تصمیم گیری نهایی قرار است در نشست آخر هفته اروپایی اتخاذ شود. همچنین فون در لاین اعلام کرد که در حال حاضر اروپا امکان اهدای واکسن به کشورهای فقیرتر را هم ندارد.
بر اساس ارزیابی کمیسیون اروپایی از ماه فوریه حداقل 41 میلیون دوز واکسن از اتحادیه اروپا صادر شده این در حالی است که در اروپا واکسن کافی وجود نداشته و روند واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. به گفته وی تنها 10 میلیون دوز واکسن به انگلیس صادر شده است.

نارضایتی دو سوم آلمانی‌ها از مدیریت بحران دولت در دوران کرونا
نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می‌دهد که حدود یک سال بعد از اعمال اولین محدودیت‌های کرونایی از طرف دولت میزان رضایتمندی از مدیریت دولت برای مهار این بیماری به شدت کاهش پیدا کرده است.
به گزارش روزنامه "هامبورگر ابند بلات"، حدود یک سال است که کشور آلمان در وضعیت کرونایی قرار دارد و حالا نتایج یک نظر سنجی نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق شهروندان آلمانی از مدیریت بحران دولت در دوران کرونا ناراضی هستند.
نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می‌دهد که حدود یک سال بعد از اولین اقدامات دولت علیه بحران کرونا تقریبا دو سوم شهروندان از مدیریت بحران دولت ناراضی هستند.
نتایج این نظر سنجی که از طرف موسسه یوگو و به سفارش خبرگزاری آلمان انجام شده است نشان می‌دهد که 34 درصد شهروندان از اقدامات و سیاست‌های دولت در دوران بحران کرونا بسیار ناراضی و 31 درصد دیگر هم بیشتر ناراضی هستند.
بر این اساس تنها 4 درصد شهروندان از سیاست‌های دولت در این دوران راضی و 26 درصد هم بیشتر راضی هستند. 5 درصد هم اعلام کرده‌اند که در این باره اطلاعی ندارند.
نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که بخصوص شهروندان این کشور از کار "ینز اشپاهن"، وزیر بهداشت این کشور ناراضی هستند. تنها 24 درصد شهروندان از کار وزیر بهداشت خود ابراز رضایت کردند و 69 درصد اعلام نارضایتی کردند.
دولت آلمان در اواسط ماه مارس سال 2020 اولین محدودیت‌ها برای مهار کرونا را تصمیم گیری کرد. مرکل در آن زمان در یک سخنرانی تلویزیونی به یاد ماندنی همه مردم را به مبارزه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا فراخواند.

 اروپا در آستانه جنگ واکسن
بد عهدی‌های شرکت آسترازنکا در قبال اتحادیه اروپا سبب شده تا کمیسیون اروپایی تهدیدهای خود مبنی بر توقف صادرات علیه این شرکت و همچنین کشور انگلیس را تقویت کند.
 روزنامه اتریشی"کوریر" در گزارشی از خطر وقوع جنگ واکسن بین اتحادیه اروپا و انگلیس خبر داده و نوشت: به دلیل کمبود واکسن در اتحادیه اروپا "اورزولا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی اواخر هفته محدودیت‌های صادراتی جدیدی را بخصوص علیه واکسن آسترازنکا و انگلیس در دستور کار قرار داد. تصمیم گیری نهایی قرار است در نشست آخر هفته اروپایی اتخاذ شود. همچنین فون در لاین اعلام کرد که در حال حاضر اروپا امکان اهدای واکسن به کشورهای فقیرتر را هم ندارد.
بر اساس ارزیابی کمیسیون اروپایی از ماه فوریه حداقل 41 میلیون دوز واکسن از اتحادیه اروپا صادر شده این در حالی است که در اروپا واکسن کافی وجود نداشته و روند واکسیناسیون به کندی پیش می‌رود. به گفته وی تنها 10 میلیون دوز واکسن به انگلیس صادر شده است.
فون در لاین اعلام کرد: من نمی‌توانم به شهروندان اروپایی اعلام کنم چرا ما میلیون‌ها دوز واکسن را به کشورهایی صادر می‌کنیم که خود تولید کننده واکسن هستند و در ازای آن از آنها هیچ چیزی دریافت نمی‌کنیم.
شرکت تولید کننده واکسن سوئدی-انگلیسی آسترازنکا در سه ماهه ابتدایی سال جاری تنها 30 درصد واکسن‌های توافق شده با اتحادیه اروپا را به این کشور تحویل داده است.

عبور شمار مبتلایان کشور ترکیه از 3 میلیون نفر 
در این میان در ایتالیا ساخت اولین دوزهای واکسن اسپوتنیک روسی تولید اروپا در دست اجرا است. این اقدام قبل از تایید آژانس دارویی اروپا انجام می شود. صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه RDIF و شرکت دارویی سوئیسی Adienne می‌خواهند تولید واکسن روسی را ماه ژوئن در لمباردی آغاز کنند.
روسیه انتظار دارد که بعد از مجارستان دیگر کشورهای اروپایی هم مستقل از آژانس دارویی اروپا بتواند واکسن روسی اسپوتنیک چهار را تایید کنند.
روسیه همچنین ایجاد شعبه‌های بیشتر تولید واکسن روسی در اروپا از جمله در فرانسه و آلمان را مد نظر دارد. اتریش هم چند هفته پیش درباره امکان تولید واکسن روسی در این کشور با مقامات روسی مذاکراتی را انجام داده است.

تشدید بحران کرونایی در دولت اسلواکی
در پی بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی اسلواکی بر سر مدیریت بحران کرونا نخست وزیر این کشور برای استعفا اعلام آمادگی کرد.
به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، ایگور ماتوویج، نخست وزیر اسلواکی در پی بالا گرفتن مناقشات بر سر مدیریت بحران کرونا در دولت ائتلافی شامگاه یکشنبه اعلام کرد که به علت حفظ ثبات در کشور آماده است از سمت خود کناره گیری کند. نخست وزیر اسلواکی با اعلام استعفای خود؛ به خواسته‌های دو حزب ائتلافی در دولت مبنی بر کناره گیری از قدرت؛ اکنون پاسخ مثبت داده است. نخست وزیر اسلواکی در عین حال شروطی را برای کناره گیری از پست خود اعلام کرد.
وی تاکید کرد به شرطی از سمت خود کناره ‌گیری می‌کند که قائم مقام او ریچارد سولیک از حزب راست لیبرال که وزیر اقتصاد این کشور هم هست و ماریا کولیکوا وزیر دادگستری هم دولت کنونی را ترک کنند. وی همچنین خواستار آن شد که بعنوان یک وزیر در دولت کنونی حضور داشته باشد.
بحران کنونی دولت اسلواکی بر سر مناقشه مدیریت بحران کرونا است. تصمیم خودسرانه ماتوویج برای خرید واکسن کرونای اسپوتنیک وی از روسیه موجب خشم دیگر احزاب ائتلافی در دولت شده بود و دو حزب تشکیل دهنده در دولت خواستار استعفای نخست وزیر شدند. احزاب مخالف دولت اسلواکی، ایگور ماتوویج نخست وزیر محافظه کار این کشور را متهم می‌کنند از وضعیت اضطراری به وجود آمده ناشی از همه گیری کرونا، برای جلوگیری از اعتراضات مردم علیه دولت سوءاستفاده می‌کند.
" چندی پیش مارک کرایچی"، وزیر بهداشت اسلواکی هم در حالی که دولت این کشور به دلیل مناقشات بر سر مسئله خرید واکسن کرونای روسی دچار بحران سیاسی سختی شده است استعفای خود را اعلام کرد.
کرایچی اعلام کرد که دو شریک دولت ائتلافی ماندن خود در دولت را به کناره گیری وی منوط دانسته بودند.
وزیر بهداشت اسلواکی کناره گیری خود را اقدامی مسئولانه عنوان کرد. نخست وزیر اسلواکی این کناره گیری اجباری را تصمیم غیر اخلاقی از طرف شرکای ائتلافی خود دانست. به گفته وی در واقع کرایچی باید در مسئولیت خود باقی می ماند تا کمپین واکسیناسیون با واکسن روسی اسپوتنیک 5 در کشور کاملا راه اندازی می‌شد.

ظرفیت تولید واکسن اسپوتنیک در هند تا 200 میلیون دوز افزایش یافت
هند برای تولید واکسن اسپوتنیک با ظرفیت 200 میلیون دوز با روسیه توافق کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تولید کننده واکسن کرونای "اسپوتنیک وی" روسیه  اعلام کرد که توافقی با یک شرکت بزرگ دارویی در هند برای تولید 200 میلیون دوز واکسن در سال امضاء کرده است.
صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که از حامیان تولید واکسن اسپوتنیک است در بیانیه‌ای اعلام کرد که با گروه دارویی ویرچو در هند برای تولید واکسن اسپوتینک با ظرفیت 200 میلیون دوز در هند مشارکت خود را آغاز کرده است
پیش از این نیز اعلام شد سه شرکت داروسازی در هند قصد دارند نزدیک به بیش از نیم میلیارد دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را تولید و به بازارهای جهان عرضه کنند.
صدر اعظم آلمان نیز روز جمعه در مورد واکسن "اسپوتنیک وی" گفت: من فکر می کنم که بعد از ثبت باید در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار بگیرد.
واکسن "اسپوتنیک وی" ساخت موسسه میکروبیولوژی و اپیدیمیلوژی گامالیا نخستین واکسن ثبت‌شده در جهان است. این واکسن در حال حاضر به طور گسترده در روسیه و ده‌ها کشور دیگر استفاده می‌شود.

عبور شمار مبتلایان کشور ترکیه از 3 میلیون نفر
طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته 20 هزار و 428 نفر در کشور ترکیه به ویروس کرونا مبتلا شده و مجموع مبتلایان این کشور از 3 میلیون نفر عبور کرد.
 بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا صبح امروز 123 میلیون و 877 هزار و 64 نفر در جهان به ویروس کرونا ــ کووید19 ــ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 2 میلیون و 727 هزار و 899 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 99 میلیون و 798 هزار و 255 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 39 هزار و 505 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 30 میلیون و 521 هزار و 774 نفر رسیده است؛ تاکنون 555 هزار و 314 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند.
کشور برزیل پس از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد که با افزایش 47 هزار و 774 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 11 میلیون و 998 هزار و 233 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تاکنون 294 هزار و 115 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور هند به‌‌عنوان سومین کشور جهان با افزایش 47 هزار و 9 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 11 میلیون و 646 هزار و 81 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 160 هزار و 3 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌‌اند.
کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا نیز به ‌ترتیب با 4 میلیون و 456 هزار و 869، 4 میلیون و 296 هزار و 583، 4 میلیون و 282 هزار و 603، 3 میلیون و 376 هزار و 376 و 3 میلیون و 212 هزار و 332 نفر مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای ترکیه با 3 میلیون و 13 هزار و 122 مبتلا و آلمان نیز با 2 میلیون و 670 هزار نفر مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.

آخرین نظرسنجی‌ها: اروپا دیگر به واکسن آسترازنکا اعتماد ندارد
نتایج آخرین نظرسنجی حاکی از کاهش اعتماد اروپایی‌ها به واکسن آسترازنکا و ادامه روند افزایشی ابتلا به کرونا در این قاره است.
به گزارش رویترز، طبق نتایج یک نظرسنجی که امروز (دوشنبه) منتشر شد به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا در نقاط مختلف این قاره و تدابیر آلمان برای تمدید محدودیت‌های کرونایی تا ماه آوریل، اعتماد به واکسن آسترازنکا در بسیاری از کشورهای اروپایی کاهش یافته است.
طی روزهای شنبه و یکشنبه هزاران نفر از مردم در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در شهرهای مختلف اروپا دست به تظاهرات زدند و به نظر می‌رسد ادامه محدودیت‌ها باعث خشم بیشتر مردم خواهد شد.
این اعتراضات در آلمان، آمستردام، وین، سوفیه و سوئیس شکل گرفت و پلیس برای متفرق کردن مردم حتی مجبور به استفاده از خودروهای آب‌پاش، باتوم و اسپری شدند.در شهر مارسی نیز حدود 6500 نفر از مردم با حضور در یک کارناوال نسبت به این محدودیت‌ها اعتراض کردند.
از سوی دیگر باوجود ادعاهای مقامات اتحادیه اروپا مبنی بر خوشبینی به دستیابی به ایمنی گله‌ای تا 14 جولای به نظر می‌رسد نتایج نظرسنجی جدید بریتیش پولسترس یوگاو اکثریت مردم در بزرگترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا دیگر به ایمن بودن واکسن آسترازنکا اعتقادی ندارند.
این نظرسنجی پس از آن صورت گرفت که چندین کشور اروپایی در اوایل ماه جاری میلادی و حین انجام گرفتن یک بازبینی توسط سازمان داروی اروپا درباره واکسن آسترازنکا، استفاده از آن را متوقف کردند.
از سوی دیگر بریتانیا روز یکشنبه هشدار داد که صادرات واکسن آسترازنکا را متوقف خواهد کرد که این مسئله به تشدید تنش میان لندن و بروکسل شد.

بیش از نیمی از بزرگسالان بریتانیایی واکسن کرونا دریافت کرده اند
وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید بیش از نیمی از افراد بزرگسال در این کشور دست‌کم یک نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
مت هانکوک وزیر بهداشت بریتانیا روز شنبه 20 مارس با اعلام این مطلب تاکید کرد که بریتانیا بیش از کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده واکسن تزریق کرده است و این بدان معنا خواهد بود که روند کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای زودتر آغاز خواهد شد.
آقای هانکوک همچنین اعلام کرد که تا روز شنبه، 26 میلیون و 900 هزار نفر از این کشور دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
بعد از آنکه شایعاتی در خصوص عوارض واکسن آسترازنکا منتشر شد، بوریس جانسون با انتشار تصویری از دریافت این واکسن خبر داد.
این در حالیست که در هفته‌های اخیر افزایش شیوع ویروس کرونا در کشورهای اروپایی نگرانی‌ها را در خصوص نحوه کنترل و مدیریت بیماری کووید-19 افزایش داده است و محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کشورهایی چون فرانسه تشدید شده است.
آقای هانکوک با اشاره به وضعیت سایر کشورهای اروپایی تاکید کرد که بریتانیا باید همچنان هوشیار بماند. در عین حال او اظهار داشت: «فعلا نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ما از برنامه از پیش تعیین شده عقب هستیم. در نتیجه امیدواریم از همان 12 آوریل رستوران‌ها و بارها را بازگشایی کنیم.»
برنامه دولت بریتانیا این است که تا اواسط ماه آوریل همه افراد بالای 50 سال، دست‌کم یک بار واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. همچنین دولت می‌گوید تا پایان ماه ژوئیه برنامه دارد که تمام افراد بزرگسال واکسن کرونا را دریافت کنند.
این در حالیست که وضعیت در کشورهای اروپایی چندان مساعد پیش نمی‌رود. این اتحادیه تلاش دارد تا برنامه تزریق واکسن آسترازنکا که هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های پزشکی در چند کشور به تعلیق در آمد را بین همه اعضا دوباره فعال کند.

شرکت آسترازنکا: تحقیقات آمریکا نشان داد که واکسن ما برای همه بزرگسالان موثر است 
شرکت داروسازی آسترازنکا روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای پیشگیری از ابتلا به کووید19 توانسته است یک محافظت قوی در میان همه بزرگسالانی ایجاد کند که در تحقیقات بلندمدتی که در آمریکا انجام شده، شرکت داشته‌اند.
انتشار این گزارش امیدها را برای بازسازی اعتماد عمومی نسبت به این واکسن افزایش داده است.
شمار قابل توجهی از کشورهای اروپایی همچنین کشورهایی در دیگر نقاط جهان هفته گذشته در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد لخته خون در بدن برخی از دریافت کنندگان این واکسن، تصمیم به توقف واکسیناسیون با آسترازنکا گرفتند.
گزارش اخیر این شرکت داروسازی حاکی از آن است که این واکسن در مجموع حدود 79٪ در پیشگیری از ابتلا به کووید19 در همه بزرگسالان از جمله در افراد مسن موثر بوده است و هیچ یک از داوطلبان شرکت کننده در این تحقیق نیز پس از واکسیناسیون، نه در بیمارستان بستری شده‌اند و نه به بیماری شدیدی مبتلا شده‌اند.
آسترازنکا همچنین اعلام کرد كه متخصصان این شرکت هیچ گونه نگرانی ایمنی را در رابطه با این واكسن شناسایی نکرده‌اند.
این یافته‌ها، تحقیقات قبلی انجام شده درباره واکسن آسترازنکا در بریتانیا و سایر کشورها را تقویت می‌کند.
گزارش جدید، نتایج آزمایش بالینی انجام شده روی بیش از 30 هزار نفر عمدتا در ایالات متحده همچنین برخی دیگر از کشورهای این قاره همچون شیلی و پرو است. با این وجود مقامات در نشست خبری روز دوشنبه خود، در این باره که چه تعداد از داوطلبان شرکت کننده در این آزمایش واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند و چه تعداد تزریق ساختگی داشته‌اند، خودداری کردند.
واکسن آسترازنکا که در بیش از 70 کشور مجاز شناخته شده است، ستون پروژه «کوواکس» تحت حمایت سازمان ملل متحد، برای واکسیناسیون عمومی ساکنان کشورهای فقیر است. این واکسن همچنین به یک واکسن کلیدی در کشورهای اروپایی برای واکسیناسیون شهروندانشان تبدیل شده است.

نظر شما