شناسهٔ خبر: 46295714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

واکنش‌ها به پیام نوروزی خاتمی

صاحب‌خبر -

پیام نوروزی سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.

به‌گزارش انصاف نیوز آقای خاتمی در بخشی از پیام خود گفت: «همه‌ی کنشگران سیاسی، چه آن‌هایی که در قدرت هستند، چه آن‌هایی که در قدرت نیستند، چه آن‌هایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسئولیت ندارند یا احساس مسئولیت نمی‌کنند، همه باید از این ملت عذرخواهی کنند. البته عذرخواهی واقعی کسانی که در قدرت هستند به صورت اصلاح سیاست‌ها، رویکرد‌ها و روش‌ها خواهد بود. من نیز گرچه کاره‌ای نیستم، ولی به نوبه‌ی خود از کاستی‌ها و کمبود‌هایی که در کارم بوده است و از کار‌هایی که نکرده ام و می‌توانسته‌ام یا می‌بایست انجام بدهم و انجام نداده‌ام صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم».

در ادامه چند اظهارنظر درباره‌ی پیام رئیس دولت اصلاحات و بخشی از واکنش‌های توییتری به آن را می‌خوانید:

یادداشت تلگرامی پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا: به تازگی جناب خاتمی در پیامی به مناسبت نوروز گفته‌اند ترجیح می‌دهند که به جای تبریک به مردم با رنج‌های آنها همدلی کنند! و از  همه خواسته‌اند از مردم عذرخواهی کنند و … جناب خاتمی! وضعیت بدخیم اجتماعی و سیاسی کنونی تا حد زیادی محصول حکمرانی دولتی است که در انتخابات ۹۲ و انتخابات ۹۶ با حمایت شما سرکار آمد و شما الان بخش جدایی ناپذیر از کارنامه خسارت بار آن هستید. آنچنان در این دو دوره اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم به وخامت گذاشته است که وضعیت سال ۹۲ یک وضعیت اوتوپیایی و آرمانی و تا حدود زیادی دست نیافتنی است. اگر کسی در انتخابات ۱۴۰۰ این باور را در مردم ایجاد کند که می تواند وضعیت کشور به نصف وضعیت سال ۹۲ برگرداند، بی شک مورد اقبال و استقبال مردم در  انتخابات واقع خواهد شد. حکمرانی دولت روحانی و شریک سیاسی شما کاری کرده است که شعار «به عقب بر می‌گردیم» یک شعار آوانگارد و پیشتازانه و رای ساز به حساب می‌آید. جناب خاتمی! شما خود بخشی از مسئله‌اید نه راه حل یا التیام بخش آن؛ شما نمی‌توانید مثل شهروند جنتلمن و از موضع یک خیرخواه کل همه را نصیحت کنید و به یک عذرخواهی دست جمعی ترغیب کنید. جناب خاتمی! اعلام همراهی و همدلی با رنج‌های مردم در آغاز سال جدید به چه درد مردم می خورد؟ کدام دردها و کدام رنج‌های آنها را برطرف می‌کند؟ آیا مشکل گرانی کالا و خدمات، مسکن، اشتغال، رفاه، نابرابری و فقر و کرامت اجتماعی ایرانی را برطرف می‌کند؟ سیاست عرصه این سانتی مانتالیسم بازی‌ها نیست. شما به جای همدردی با مردم، باید فکری به حال بهبود حکمرانی در دولت و متحد سیاسی خود می‌کردید، اگر راهی و تدبیری برای کاهش درد و رنج مردم دارید باید از طریق دولتی که درباره کارنامه او مسئول هستید، از مسایل مردم کارگشایی می‌کردید. یا لااقل با صراحت و شفافیت مسئولیت اجتماعی و مدنی این دولت را می‌پذیرفتید و پای دیگران را در موضوعی که مسیولیتش با شماست، باز نمی کردید و دیگران را شریک جرم خود نمی‌کردید! شما مثل این پیامتان نشان داده‌اید از جمله سیاستمدارانی هستید که  وجاهت اجتماعی خود را بر مصالح عمومی مقدم می‌دارید و جایی که پای این وجاهت در میان باشد، از چیزهای مهمی در میگذرید. در سال ۸۸ نیز با علم به عدم تقلب و خطا بودن مسیر موسوی، حاضر نشدید برای حفظ این وجاهت اجتماعی از آتش خشم طرفداران موسوی، واقعیت را علنی بیان کنید و مانع آن‌ همه خسارت‌های خرد و کلان گردید. ‌سیاستمدار اخلاقی، سیاستمدار مسئولیت پذیر است و مسئولیت تصمیمات خود را می‌پذیرد و  منافع و مصالح عمومی را فدای وجاهت اجتماعی خود نمی‌کند، پس اخلاقی باشید و  مسئولیت پذیر!

یادداشت تلگرامی مصطفی فقیهی، صاحب‌امتیاز وبسایت انتخاب: ‏⁧احمدی‌نژاد⁩ خمیرشان می‌کند، اما چون او را می‌شناسند، شهامت‌شان ته کشیده، دهان را مهر و موم می‌کنند! اما ⁧خاتمی⁩ که حرف می‌زند، زبان‌ باز می‌کنند! خرده لات‌های کوچه خلوت را دیده‌اید؟ خدا نکند در برابرشان، نجابت هم به خرج دهی! از سر و کله‌ات بالا می‌روند! این که کشور را با رفتار و سلوک ناپسند و‌ سنگ‌اندازی‌ها، به ته دره پرت کرده‌اند هم، همه‌اش تقصیر روحانی و تکرار خاتمی‌ست! چه بانمک! من اما می‌گویم، هرکس به اندازه‌ی خود مسیٔول است؛ خاتمی و روحانی هم به همین قاعده! ولی اگر دل‌شاد می‌شوید، باشد! همه‌ی بدبختی‌ها از آنِ این دو و هر آنچه نیکی‌ست، از آنِ جناب و جناح مورد علاقه‌تان!

حسین نقاشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: ‏خاتمی در پیام‌ نوروزی از کاستی‌های خود عذرخواهی کرد و صاحبان قدرت را هم به این کار فراخواند. عده‌ای طعنه می‌زنند که بزرگترین خطایش همان”تکرار می‌کنم” است!
انگار در انتخابات‌ها امیرکبیر، مصدق، ماندلا کاندیدا بودند و او در مقابل برای میرزا آقاخان نوری، زاهدی و دبلیو بوتا، تکرار کرد!
‏خطا آنجا بود که از این قدرت اجتماعی برای در مسیر درست ماندن دولت و مجلس و… که برآمده از “تکرار می‌کنم” بودند، بهره برده نشد و نه آنکه اصل “تکرار می‌کنم” در آن برهه زمانی خطا باشد. هرچند این تجربه یادمان داد که دیگر وارد بازی مهندسی شده‌ انتخابات بوسیله ‎نظارت استصوابی نشویم…
‏و از کاندیدای نیابتی/اجاره‌ای دوری کنیم و تنها سراغ کسانی برویم که توانمند و پاسخگو بوده و پس از گرفتن رای به شعارها، برنامه‌ها و مطالبات پشت نمی‌کنند. اگر چنین شرایطی ایجاد نشد، نباید نسبت به انتخابات نگاهی تعبدی و به مانند فریضه‌ واجبی داشت که باید به هر تقدیر به جا آورده شود!

یادداشت تلگرامی یاسر جبرائیلی، فعال سیاسی اصولگرا و رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص تشخیص مصلحت نظام: مشکلات اقتصادی کشور، غالبا یا به تحریم نسبت داده می‌شود یا به سوء مدیریت؛ اما فارغ از اینکه برای هر کدام از این عوامل چه میزان سهم قائل هستیم، النادر کالمعدوم‌اند اظهارنظرهایی که در ریشه‌یابی وضع موجود، به عواملی غیر از تحریم و سوء مدیریت اشاره می‌کنند.اما قاعدتا اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به ماجرا بنگریم، باید این پرسش‌ها را مطرح کنیم که اساسا چرا تحریم‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۰ علیه کشور وضع شد؟ و کدام عوامل باعث روی کار آمدن دولت آقای روحانی و رخ دادن این فاجعه ۸ ساله مدیریتی شدند؟ پاسخ این سوالات، ما را به علت‌العلل مشکلات اقتصادی کشور خواهد رساند. در پاسخ به سوال نخست، می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد و نشان داد که اصلی‌ترین محرک دولت اوباما-بایدن برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، ادعای دروغ تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و وقوع فتنه ۸۸ بوده است. ففط برای نمونه، آنگونه که ریچارد نفیو خبر داده، پس از فتنه ۸۸ بود که اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل (رایس) و وزیر خارجه (کلینتون) و یک وزیر دیگر اجازه داد تا برنامه‌های خود برای تحریم را پیش ببرند. استوارت لوی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به شکلی دیگر خبر نفیو را روایت کرده است: “آمریکا تصور می‌کند تحریم‌ها با اوضاع سیاسی آشفته ایران ترکیب خواهد شد و این چیزی است که آمریکا به آن امید بسته است”. اوباما نیز در خاطرات خود با مضامین مشابه، بر این مدعا مهر تایید زده است. یعنی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که فتنه ۸۸ یک لبه قیچی است و تحریم‌ها باید لبه دیگر قیچی برای بریدن رگ حیات ملت ایران باشد تا راه برای بازگشت آمریکا برای چپاول ایران باز گردد. لذا اگر بخواهیم علت‌العلل تحریم‌ها را شناسایی کنیم، آقای سید محمد خاتمی از اصلی‌ترین صحنه‌گردانان و عوامل فتنه ۸۸ از نخستین کسانی است که باید سراغش رویم. در کتاب سودای سکولاریسم به صورت مبسوط به نقش خاتمی در این فتنه پرداخته‌ام. اما در پاسخ به سوال دوم، یعنی ریشه‌های فاجعه مدیریتی ۸ سال اخیر نیز سیدمحمد خاتمی نقشی تاریخی ایفا کرده است. او به عنوان موثرترین چهره و لیدر جریان اصلاحات، این جریان را برای حمایت از آقای روحانی بسیج کرد و در کنار مرحوم هاشمی نقش موثری در روی کار آمدن این دولت داشت. اگر بخواهیم برای وضع موجود اقتصادی کشور دنبال علت‌العلل بگردیم، آقای سیدمحمد خاتمی حتما در ردیف کاندیداهای اصلی خواهد بود. اینکه ایشان اخیرا پیام داده و گفته است ترجیح می‌دهد به جای تبریک نوروز با مردم همدردی کند، نوعی فرار به جلوست. خاتمی بی‌مسئولیت‌ترین فردی است که جایگاه و قدرت اجتماعی‌اش را صرف وضع تحریم علیه کشور و روی کار آمدن دولت آقای روحانی کرد.
رویکرد و عملکرد شما و جریان سیاسی شما، ریشه‌های همه دردهای امروز مردم است آقای خاتمی! اشک تمساح نریزید… نمک روی زخم قربانیان تفکرات غلط و جاه‌طلبی‌های سیاسی خود نریزید..‌. خاموش شوید تا مردم نفس بکشند…

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با فارس: فرار رو به جلو و روحیه نفاق و طلبکاری از ویژگی‌های انسان‌های چند چهره است؛ در طول تاریخ از این نمونه رفتارها زیاد سراغ داریم؛ در دنیای فعلی هم برخی مستکبران که خودشان اسباب قتل، کشتار، جرم و  جنایت را فراهم می‌کنند بعد از انجام کار اشک تمساح می‌ریزند. اشک تمساح ریختن آقای خاتمی در شرایط فعلی، ناشی از ۸ سال فریب مردم توسط او و دوستانش در ۸ سال دولت حسن روحانی و در دولت اصلاحات است؛ وقتی خاتمی رئیس دولت اصلاحات بود تنها چیزی که در آن دولت ندیدیم برنامه‌ریزی، تدبیر، دلسوزی و کار برای مردم بود. اصلاح‌طلبان و شخص سیدمحمد خاتمی نه تنها حق ندارد اشک تمساح بریزد بلکه حتی حق ندارد با رفتارهای منافقانه خود را دلسوز مردم بداند؛ رئیس دولت اصلاحات باید در جایگاه متهم نشسته و پاسخ دزدیدن اعتماد مردم را بدهد چرا که همدستان خاتمی از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و این اعتماد را سرقت کرده‌اند؛ این اعتماد توسط یکسری سلبریتی نازپرورده و رانت‌خوار و دزد انجام شد که هزینه تبلیغات سوء و فریب مردم را به جیب آنها ریخته شد و آنها اسباب فریب مردم را فراهم کردند. اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند با ابزارهای جدید می‌توانند مردم را فریب بدهند و با آن کار آبروی از دست رفته‌شان را بدست آورند. به خاتمی می‌گویم که دوران فریفتن و اشک تمساح ریختن و گول زدن‌های مردم گذشته است و بهتر است به جای فرار رو به جلو و عوام‌فریبی و انتشار پیام نوروزی پاسخگو باشد که چه کسی دلار ۳ هزار تومانی را به بالای ۲۵ هزار تومان رسانده است و توضیح دهد چه کسی باعث شد مردم در ابتدایی‌ترین موضوعات معیشتی خود مانند مرغ و روغن در بمانند و برای تهیه آن باید ساعت‌ها در صف بمانند. ‌سیدمحمد خاتمی بایستی توضیح دهد که چه کسی منجر به تخریب سرمایه و تدابیر انقلاب اسلامی شد در حالی که این تدابیر منجر به خودکفا شدن کشور و تأمین شغل، مسکن و ازدواج جوانان و ساماندهی آنها شده بود اما اصلاح‌طلبان سدی مقابل این خودکفایی ایجاد کردند و حتی هموطنان‌مان دیگر نمی‌توانند حتی یک متر آپارتمان و خانه بخرند و سرپناه داشتن برای جوانان آرزو شده است. خاتمی نباید فریب‌های گذشته و دروغ‌های پیشین را که سالیان سال برای مردم بازگو می‌کرد را مجددا تکرار کند و بهتر است به جای این کارها به درگاه خداوند متعال استغفار کرده و جبران خطاهای گذشته را داشته باشد.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: ‏همه باید عذرخواهی کنند، خاصه آنها که حق انتخاب آزاد و‌ پرسشگری را از مردم سلب و در طی یک فرآیند بلند مدت، مناسب ترین بستر را برای استحاله جمهوریت، تبعیض و بی عدالتی، فساد سیستمی، ویژه گزینی و رانت پروری و… ، ناامیدی و بی افقی نسبت به آینده را برای شهروندان این کشور رقم می زنند.

کانال اصولگرای مکتوبات: از غلط‌هایی که کرده و مملکت را به این روز انداخته‌اند متأسف نیست و عذرخواهی نمی‌کند، از غلط‌هایی که نکرده و از کوتاهی‌ها و کم‌کاری‌ها عذر می‌خواهد! به حد کافی نتوانستند برنامه‌هایشان را پیش ببرند، موفق نشدند بی‌کفایتی و فساد را در همه کشور منتشر و مسلط کنند. اگر فریبکارتر از خاتمی در سیاست این کشور پیدا کردید لطفا به ما هم نشان بدهید.

وحید جلال‌زاده، نماینده ارومیه در مجلس در گفت‌وگو با فارس: پیام رئیس دولت اصلاحات به هیچ وجه از سوی مردم قابل پذیرش نیست؛ سیدمحمد خاتمی به مردم آدرس غلط داده و فرافکنی کرده است. عمده عمر دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی در دست اصلاح‌طلبان از جمله خاتمی و دوستانش بوده است که آخرین آن توسط مردم در حال تجربه است و زندگی و معیشت مردم به سختی می‌گذرد. سیدمحمد خاتمی باید پاسخگوی حمایت‌هایش از حسن روحانی و درخواست تَکرارهایش از دولت مستقر باشد؛ سیدمحمد خاتمی برجام و زنده ماندن آن را کلید حل مشکلات فعلی دانسته است و همه را دعوت کرد تا از برجام محافظت کنند. چاه ویلی که اقتصاد امروز کشور نتیجه و سرانجام برجام است نتیجه همین تَکرارهای سیدمحمد خاتمی و نگاه به غرب و دست غیر است که توانمندی‌های داخلی کشورمان را ندیده‌اند و چشم به دست دشمنان دوخته‌اند. ما و ملت‌مان امروز با گوشت و پوست خودمان نافرجامی برجام را می‌بینند و این موضوع نتیجه اعتماد به غرب است و بایستی سیدمحمد خاتمی پاسخگوی حمایت‌های خود و هم‌قطارهای خود و دولت موجود باشد. آن روزی که مردم به سیدمحمد خاتمی اعتماد کردند و به این تَکرار توجه کردند در حقیقت تکرار خسارت و ضرر و زیانی است که مردم در طول ۴ سال اول دولت حسن روحانی دیده‌اند. اقتصاد و معیشت فعلی امروز مردم نتیجه رفتارهای دولتی است که سیدمحمد خاتمی تمام قد از آن دفاع کرد و آن را تنها راه گریز از وضعیت موجود آن روزها عنوان کرد در حالی که اعتماد مردم سرمایه اجتماعی کشور محسوب می‌شود و خاتمی این سرمایه اجتماعی را تخریب کرده و از بین برد. مردم کشورمان به هیچ وجه عذرخواهی خاتمی رئیس دولت اصلاحات را نمی‌پذیرند و آن را فرافکنی و فرار رو به جلوی او و همدستانش می‌دانند و آش آنقدر شور شده است که آشپز هم شاکی شده است. قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان خود را از دولت حسن روحانی بری دانسته و از آن دوری می‌کنند و می‌گویند دولت و روحانی متعلق به اصلاح‌طلبان نیست ولی آن وقتی که همه اصلاح‌طلبان از دولت حسن روحانی حمایت کردند و با مذاکره با آمریکا و برجامی که مشخص بود به کجا می‌رسد حمایت کردند بایستی پاسخگوی عملکردشان باشد. آن اقتصاددان‌های اصلاح‌طلبی که نسخه برجام را برای مردم می‌پیچیدند کجا هستند تا معیشت و سفره خالی مردم را ببینند و سلبریتی‌هایی که همراه خاتمی و روحانی بودند باید هم اکنون پاسخ مردم را بدهند. مردم عذرخواهی سیدمحمد خاتمی و همدستانش را نمی‌پذیرند چرا که آنها مسبب تکرار شدن دولت غرب‌گرا در ایران بودند و باید دولت فعلی و حامیان آن و اصلاح‌طلبان پاسخگوی صف‌های طویل مردم برای تهیه نیازهای معیشتی آنها باشند. همگان می‌دانند که در دولت دستان نفوذی وجود دارند که منجر به تشکیل صف‌های روغن و مرغ و میوه و گوشت هستند تا صف‌های مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را کوتاه کنند در حالی که این دست آشکار شده است و پیام سیدمحمد خاتمی را فرافکنی بسیار ناجوانمردانه و دروغی بزرگ به مردم می‌دانند که در حقیقت آدرس غلط به مردم می‌دهد و تلاش می‌کند آنها را به نقطه‌ای هدایت کند که منجر به خسارت مجدد بعدی و روی کار آمدن دولتی شبیه دولت حسن روحانی در ۱۴۰۰ شود.

———————————————————————————————

واکنش‌های توییتری به پیام نوروزی محمد خاتمی را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز می‌خوانید:

عباس عبدی: ‏گرچه به پیام آقای خاتمی نقد دارم ولی از واکنش‌های اصولگرایان به این پیام می‌توان این گزاره را استنتاج کرد؛ تا هنگامی که درون ساختار نگاه و عمل کنی بخشی از مسأله هستی. آنان بر خلاف ادعایشان، راه‌حل را به بیرون ارجاع می‌دهند.

حسام‌الدین آشنا: ‏کاش توان عذرخواهی مسری بود.

احمد پورنجاتی: ‏خاتمی جان؛
سلام
به خاطر آن چند جمله که چندی قبل  برایت نوشتم، از دو سوی ته راست رادیکال تا ماست پراتیکال، تیپا خوردم. خیالی نیست. عادت دارم.
امروز می‌خواهم با تبریک سال نو، از فراز پایانی پیام تصویری دیروزت (عذرخواهی از ملت) سپاسگزاری کنم. چیزکی در حال و هوای درخواست من!

کریم ارغنده‌پور: ‏پیام نوروزی خاتمی حاوی: مدارا و گفتگو و عقلانیت و رحمانیت و ادب و مهربانی و تکریم حقوق انسان و دردمندی است.ولی البته حاوی یک برنامه‌ی فوری سیاسی یا پاسخ به سوالات روز نیست. برای همین هم از آنچه کرده و نکرده از همه عذر خواسته است.
خاتمی یک راه بلندمدت است نه یک چشم نزدیک‌بین!

سهند ایرانمهر: ‏بیانیه نوروزی ‎#خاتمی‌‌، به عنوان متنی که نمایانگر فضیلت شخصی اوست، قابل تقدیر است اما در زمانه‌و‌شرایط کنونی، بیانیه اثرگذار سیاسی و‌اجتماعی نیست. ماترک خاتمی، با آخرین عبارت موثر« تکرار می‌کنم» خرج روحانی شد. قدرت غالب که وقعی به این سخنان نمی‌دهد، ملت مغلوب هم از سخن سیراب است.

مرتضی تحققی: ‏تعمیم نمی‌دم،اما بسیاری از کسانی که منتقد ‎#خاتمی و اصلاح‌طلبان‌‌اند،حرفهای جدی و قابل تامل و گلایه‌های به‌حقی دارند،دلسوزند و دلشون برای آینده ایران می‌تپه.
بنظرم خوبه و باید آقای خاتمی وقتی برای بحث و گفتگوی رودرو بااونها بذاره و حرفهاشون رو بشنوه.

جواد نیکی ملکی: خاتمی با بیانیه‌خوانیِ نوروزی تلاش کرده در موضع طلبکار قرار گیرد اما عبایِ مطالبه‌گری بر تنش زار میزند
اگر مشاوران عاقل‌تری داشت به او میگفتند که برای بازسازیِ ظرفیتِ تکرار کردن؛ باید زودتر ومتواضعانه‌تر شروع می‌کرد؛ حتی افراطی‌ترین حامیانش هم رمق و رویِ تبلیغِ تکرارش را ندارند.

بهروز شجاعی: ‏آخرین باری که یک ‎#اصولگرا بابت ذلت و رنجی که ‎#احمدی‌نژاد به این مردم تحمیل کرد و آن همه فشار امنیتی و نابود کردن زندگی جوانان عذرخواهی کرد، کی بود؟! آهان! فکر کنم گفتند اینکه اصولگرا نبود!

حسین رونقی: ‏پیام نوروزی محمد خاتمی عصاره حرف‌های جواد ظریف، اصلاح‌طلبان، جزیره ثباتی‌ها و عادی‌سازان شَر طی یک سال گذشته‌است.
برجام خوب است.
مردم مقاومت کنند.
مشکلات از ترامپ بود.
در انتخابات شرکت کنید.
انشالله اسلام واقعی درکنار جمهوریت مشکلات مملکت را حل خواهد کرد.
برای دنیا نسخه می‌پیچیم.

سعید آجرلو: ‏ویدئوی نوروزی ‎#خاتمی گام اول برای حمایت از یک روحانی دیگر در ۱۴۰۰ است. در عذرخواهی او ، هم رندی و طعنه پیدا بود هم پذیرفتن شکست دولت ‎#روحانی. اینکه گفت کاره ای نبودم را هم بگذارید به حساب
شوخ طبعی ایشان.

هادی محمدی: ‏آیا کسی پیدا شد تو اونایی که احمدی نژاد رو سر کار آوردن عذرخواهی کنه یا هنوز طلب کارن و خودشون رو به کوچه علی چپ میزنن ؟

بهنام قلی‌پور: ‏جبران مهمتر از عذرخواهیست

امیرحسین مصلی: ‏با هزار و یک نقد به ‎#خاتمی
سخنان اخیرش ارزش خبری به مراتب بالاتری در فضای فعلی ایران دارد نسبت به حرف های امثال ‎#رضا_پهلوی اما رسانه های فارسی زبان اولی را بایکوت کرده اند و برای دومی رپورتاژ میروند!
مانند ‎#صداوسیما که برای قالیباف و رئیسی رپورتاژ میرود با ممنوع التصویری او!
چرا؟

سیدپویان حسین‌پور: ‏‎هم از اوضاع گله داشت و هم به همه دستور داد بابت این اوضاع عذرخواهی کنند اما نگفت که اوضاع فعلی، ‎#نتیجه_تکرار اوست!

مهدی جامی: ‏خاتمی بی تردید یکی از رهبران طبقه متوسط و شهروندان ایرانی است و مدافع حقوق عامه. اینجا هم بر همه اصول اساسی رابطه شهروند و جمهوریت تاکید دارد. این تداوم موضع و پافشاری بر آن بسیار ارزشمند است.

ای‌لیا: ‏خاتمی کسی رو به زور پای صندوق رای نبرده، اگر ازش به این خاطر شاکی هستید خودش هم به رفتار اون‌ مجلس و این دولت بارها نقد داشته. خاتمی نه در ساختار قدرت حضور داره نه قدرتی داره که بخواد منافع مردم رو زیر سوال ببره، در ضمن خاتمی رییس جمهور جمهوری اسلامی بوده، اپوزیسیون نیست.

اسکیزوئید: ‏خاتمی تو پیام نوروزیش گفته ایران باید بدون عصبانیت با برجام برخورد کنه و ما باید به تعهداتمون عمل کنیم!
دنیا در تاریخش به خریت و حماقت اصلاحات قومی ندیده و نخواهد دید

کام: ‏بخش کلیدی جمله خاتمی این است:
«آنها که قدرت فراوان دارند و مسؤولیت ندارند یا احساس مسؤولیت نمیکنند»
چه کسی می توانست به این ظرافت، میزان مسئولیت پذیری صاحبان فعلی قدرت سیاسی کشور را شرح دهد؟

منبع موثق: ‏حس میکنم یه سری هستن از خاتمی میترسن. از حرف زدنش، از کلامش، از رفتارش، از عذرخواهیش حتی!
وگرنه این خشم و فحاشی جز از ترسیدن و حسادت نیست.

دختر آرام: ‏آقای خاتمی دقیقا به این دلیل فحش می‌خوره که یک فرهنگ و یک ملت رو بیدار کرد!
هر کاری بکنه مورد هجمه دو گروه قرار می‌گیره، اول تندروها و بی‌مغزهای داخلی دوم براندازها و مخالفان سربلندی ایران!

مسعود پارسا: ‏مخالفان ‎#خاتمی در سالهایی که گذشت همواره از ‎#تکرار_میکنم او شکایت دارند اما شده از خود بپرسند خاتمی چه کرده بود که یک تکرار میکنم او تمام رشته های مخالفانش را پنبه کرد؟! اعتبار او از کجا آمده بود؟!

اسپینوزا: ‏خاتمی تو زندگی سیاسیش، اشتباهات فراوانی داشته. اما کمتر شده که از زبان ادب به دور باشه. چیزی که تقریبن در این زمانه کالای نایابه.
‏بخش عمده‌ای از راز محبوبیتش هم همینه.

سعید کاکاوند: ‏از ‎#عذرخواهی عصبانی نشوید یاد بگیرید که اشتباهاتان را بپذیرید. (گاهی از مخالفان خویش اموختن هم هنریست)

عبدالله نصرانی: ‏بعد از مدت‌ها #خاتمی پیامی داد که موضع اشتباه نداشت و به دل می‌نشست.
هنوز دوستش دارم

حسین: ‏‎#خاتمی نیمه خوب و عصاره فضایل ما ایرانی هاست که معمولا نیمه بدمان را عصبانی می کند!
‎#همهبایدازملتعذرخواهی_کنند

هادان: ‏منم نظرم رو درمورد پیام ‎#خاتمی بگم؟
میشد این پیام زودتر بیان بشه، میشد تندتر انتقاد کنه، میشد خودش عمیق‌تر عذرخواهی کنه و صدها میشد دیگر.
اما خاتمی همین است، هرچه فکر کند به صلاح است را انجام میدهد.
اگر مطابق میل شما نیست، اشکال از خاتمی نیست.
خود شکن، آیینه شکست خطاست.

انتهای پیام

نظر شما