شناسهٔ خبر: 46286225 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جدال لفظی در دیدار رسمی مقامات ارشد ایالات متحده و چین

صاحب‌خبر -

شفقنا- ایالات متحده و چین در اولین سری از گفتگوهای حضوری سطح بالای دو کشور پس از روی کار آمدن بایدن در یک نمایش عمومی نادر و در مقابل دوربین رسانه ها  به انتقاد شدید از سیاست های یکدیگر پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانسه ۲۴، در این دیدار وزیر امور خارجه آمریکا  و مشاور امنیت ملی این کشور با دیپلمات ارشد چین یانگ جیچی و مشاور امور خارجه چین، در الاسکا دیدار کردند.
در این دیدار ایالات متحده تاکید کرد که به دنبال تغییر رفتار چین است و پکن در مقابل اذعان کرد که واشنگتن توهم سازش دارد.
وزیر امور خارجه ایالات متحده ابتدا در سخنانی اعلام کرد: ما نگرانی عمیق خود را از اقدامات چین  در سین کیانگ ، هنگ کنگ ، تایوان ، حملات سایبری به ایالات متحده  وفشار اقتصادی بر متحدانمان را اعلام می کنیم. این اقدامات نظم  جهانی را تهدید می کند.
در مقابل نماینده کشور چین  در یک سخنرانی ۱۵ دقیقه ای به زبان چینی به اظهارات مقام آمریکایی پاسخ داد.
وی در مقابل مقامات آمریکایی گفت: ایالات متحده از نیروی نظامی و هژمونی مالی خود برای سرکوب کشورهای دیگر استفاده می کند. آمریکا از مفاهیم به اصطلاح امنیت ملی سو استفاده می کند تا مانع مبادلات تجاری عادی شود و برخی از کشورها را برای به حمله به چین تحریک می کند.
در پی این سخنان، بلینکن نشان می داد که انتظار این سخنان را نداشته است.
بر این اساس مشاور امنیت ملی امریکا، سالیوان در ادامه گفت: ایالات متحده به دنبال درگیری با چین نیست.
بنابراین گزارش،  دو طرف روز جمعه نیز به نشست خود ادامه می دهند اما به نظر می رسد به توافق های بسیار کمی در نشست دست یابند.
ایالات متحده آمریکا در آستانه این مذاکرات اقدامات گسترده ای علیه چین انجام داد و اقدام به لغو مجوزهای مخابراتی چین ، احضار شرکت های فن آوری اطلاعات چینی و اعمال تحریم های جدید بر علیه پکن پرداخت. با این وجود یک مقام دولت آمریکا به خبرنگاران در آلاسکا گفت:  واشنگتن وقتی به نفع ایالات متحده باشد مایل است با چین کار کند
بلینکن نیز ابراز امیدواری کرد که چین بتواند از نفوذ خود در کره شمالی برای ترغیب این کشور برای کنار گذاشتن سلاح های هسته ای استفاده می کند.
پکن در این دیدار تاکید کرد سین کیانگ ، هنگ کنگ و تایوان همگی قسمتهای جدا نشدنی از خاک چین هستند و چین کاملاً مخالف دخالت در امور داخلی این کشور است.

اصل خبر را اینجا ببینید .

نظر شما