شناسهٔ خبر: 46270616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پنتاگون: چین بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا است

صاحب‌خبر -

 
 یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد چین بزرگ‌ترین تهدید راهبردی و درازمدت برای امنیت آمریکا در قرن بیست و یکم است.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، به نظر می‌رسد که قطب نمای سیاست خارجی خود را در آسیا بر روی چین تنظیم کرده است. این را می‌توان از مواضع این روزهای مقامات دولت ارشد شامل، وزارت خارجه، دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا فهمید. بایدن مهم‌ترین تهدید برای موجودیت آمریکا را چین می‌داند و به همین دلیل نیز سیاست خارجی خود را بر روی مهار قدرت روز افزون چین تنظیم کرده است. در همین راستا، مقام ارشد پنتاگون نیز در جدیدترین موضع‌گیری خود، پکن را مهم‌ترین تهدید راهبردی آمریکا اعلام کرد.
 بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، «گرِیک اس. فالر»، رئیس‌ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا، در نشست خبری وزارت دفاع (پنتاگون) در این باره گفت: نفوذ چین در سطح جهانی و در منطقه آسیا ادامه دارد.«فالر» با برشمردن تلاش‌های چین در جهان افزود، تلاش آنها برای انعقاد قرارداد‌های متعدد بندری، اعطای وام برای کسب اهرم سیاسی، سیاست واکسن که حاکمیت و استقلال را تضعیف می‌کند، نظارت دولتی، آی تی (فناوری اطلاعات)، و بهره‌برداری از منابعی همچون ماهیگیری غیرقانونی و بدون نظارت و گزارش است.
«گِلِن وَن هِرک»، رئیس‌ستاد فرماندهی شمال آمریکا نیز گفت: ما وارد عصر جدیدی از رقابت قدرت در جهان شده ایم و این بار با دو رقیب همانند (روسیه و چین)، رو به رو هستیم که هر دو مسلح به سلاح هسته‌ای هستند و هر روز با ما رقابت می‌کنند، ما باید خود را با همه چالش‌های ناشی از این واقعیت وفق دهیم. رقبای ما دامنه تعریف شان از رقابت را به زمینه‌های اقتصادی و اطلاع‌رسانی گسترش داده‌اند و توانمندی‌های نظامی خود را قاطعانه پیش می‌برند.
افزایش رفتار تهاجمی واشنگتن
همزمان، وزیر خارجه آمریکا نیز که در تور ضد چینی خود در ژاپن به سر می‌برد، در نشستی با روزنامه‌نگاران این کشور به اتهام‌زنی علیه پکن پرداخت. وی در میزگردی با روزنامه‌نگاران ژاپنی در توکیو بدون اشاره به حضور ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی چین و تنش‌زایی در این منطقه، ادعا کرد پکن با اقدامات دریایی و استقرار در نزدیکی تایوان، باعث افزایش تنش می‌شود.وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش، گفت پکن در داخل سرکوبگرتر شده و در خارج هم با خشونت بیشتر از جمله در دریای چین شرقی، در ارتباط با سن‌کاکو (مجمع‌الجزایر فاقد سکنه‌ای در دریای چین شرقی که در اختیار ژاپن است و چین آن را دیائو می‌نامد و بر آن ادعای مالکیت دارد) و همچنین دریای جنوبی چین و همین‌طور درخصوص تایوان رفتار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارات، مشابه سخنان مشترک بلینکن، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و همتایان ژاپنی آنها است که بعد از دیدارهای خود در توکیو و پیش از اولین دیدار حضوری وزیر خارجه آمریکا و همتای چینی وی که برای چند روز دیگر در آلاسکا برنامه‌ریزی شده، بیان کردند.بلینکن گفته بود «ما منتظر فرصتی برای ابراز نگرانی‌های خود به همتایان چینی درباره برخی اقدامات این کشور به صورت بسیار شفاف هستیم». بلینکن و آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا در اولین سفر خارجی خود، به شرق آسیا آمده و هدف از این سفر را تقویت اتحادهای آسیایی آمریکا برای مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی خوانده‌اند.دولت آمریکا همزمان با حضور مقامات این کشور در آسیا، روز سه‌شنبه ۲۴ مقام چینی و هنگ‌کنگی را به بهانه سرکوب آزادی‌های سیاسی در هنگ‌کنگ، تحریم کرد.
واکنش چین
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ضمن محکوم کردن تحریم‌های جدید آمریکا، این کشور را به اقدام متقابل تهدید کرد. به نوشته اسپوتنیک «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دیروز در نشستی خبری گفت: «این اقدام، نقض جدی قوانین بین‌الملل و هنجارهای عادی در روابط بین‌المللی محسوب می‌شود».سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: «این اقدام مداخله آشکار در امور داخلی چین است. چین به‌طور قاطع با چنین اقداماتی مخالف است».لیجیان در ادامه گفت، پکن اقدامات لازم را در راستای دادن پاسخ متقابل به این تحریم‌ها، اتخاذ خواهد کرد.

نظر شما