شناسهٔ خبر: 46262642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

روحانی دولت را ۴۸ ساعت به قالیباف بدهد

دیروز در همین ستون یادآور شدیم رییس مجلس ایران درک ناقصی از اقتصاد دارد و تصور می‌کند با دستور دادن می‌توان مسائل و گره‌های اقتصاد را در یک دوره کوتاه‌مدت حل کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس مجلس ایران دیروز نیز در روند همان تصور و ذهنیتی که از کارکرد فعالیت‌های اقتصادی دارد، ضمن انتقاد چندباره از دولت و اینکه «گوش مردم از توضیحات پر شده است» تصریح کرد: «دولت موظف است در اسرع‌وقت بازار شب عید را سامان دهد و از هر گونه دلیل‌تراشی پرهیز کند. مردم انتظار دارند دولت لااقل در این ۱۰۰ روز، بازار مرغ و مایحتاج ضروری را در سطح حداقلی مدیریت کند.» وی در ادامه به نظریه خودساخته‌اش برگشت و گفت: «اگر اراده لازم وجود داشته باشد، این بازار با توجه به اینکه کالاها موجود است، ظرف ۴۸ ساعت قابل ساماندهی است و مسوولان اجرایی به این امر واقف هستند. انتظار می‌رود دولت تمام توان خود را برای بازگرداندن آرامش به بازار کالاهای اساسی متمرکز کند و با تشکیل ستاد ساماندهی فوری بازار شب عید، به مشکلات پایان دهد و گزارش اقدامات عاجل را در اسرع‌وقت به اطلاع مردم برساند.» درباره این تصریح و تصور رییس مجلس که البته در ذهنیت همتاها‌ و همراهان و هم‌اندیشان او نیز وجود دارد چند نکته را یادآور می‌شویم:

یکم- این داوری رییس مجلس که دولت اراده لازم برای ساماندهی بازار را ندارد داوری درستی به نظر نمی‌رسد. چرا دولت نباید کاری کند که شهروندان ایرانی از دولت راضی باشند؟ این البته لابد از سوی دولت جوابی دارد که بعید است با توجه به روحیه حسن روحانی بی‌پاسخ بماند. دولت شاید نمی‌خواهد در وضعیت فعلی اسراری را فاش کند که کشور تحریم‌کننده ایران را خرسند کند و از همان جا فشار‌ها را افزایش دهد.

دوم- اگر رییس مجلس واقعا راه‌حلی دارد که بدون آسیب زدن به بنیادهای بازارهای کالا و آسیب زدن به کسب‌وکارها و ایجاد آشفتگی می‌شود با ارائه آن راه‌حل‌ها بازار شب عید را ساماندهی کرد و رضایت شهروندان را به دست آورد بهتر است آن را در اختیار دولت قرار دهد. اگر تا امروز این راه‌حل به دولت ارائه نشده رییس مجلس باید قبول کند کوتاهی کرده است و بدهکار شهروندان ایرانی است. ممکن است رییس مجلس بگوید راه‌حل را به دولت داده است ولی دولت بی‌توجهی کرده است. الان و در همین روزها بهترین فرصت است که کلیات و جزئیات راه‌حل ۴۸ ساعته سامان دادن بازار را به شهروندان اعلام کند و به مردم بگوید دولت چرا قبول نکرده راه‌حل ۴۸ ساعته وی را اجرا کند.

سوم- یک راه دیگر این است که روحانی از رییس مجلس خواهش کند به مدت ۴۸ ساعت همه قدرت و امکانات نهاد دولت و نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار رییس مجلس قرار گیرد و او پس از اجرای طرح خود نشان دهد حرفش برپایه مطالعات کارشناسی و تخصصی بوده و هست. رییس دولت ایران اگر بداند این اتفاق می‌افتد و آقای قالیباف با در اختیار داشتن همه قدرت دوقوه از سه قوه می‌تواند در مدت ۴۸ ساعت بازار شب عید را ساماندهی کند شرط عقل این است که پیشنهاد سوم را قبول کند.

نظر شما