شناسهٔ خبر: 46232934 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

ظریف: نیازی به مذاکرات بیشتر نیست؛ واشنگتن باید به اجرای برجام بازگرد/گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و آمریکا درباره ایران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-دکتر ظریف اظهار داشت:ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازاسپوتنیک  محمد حواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با تکرار مواضع پیشین تأکید کرد که ایران، فوراً پس از بازگشت کامل آمریکا به برجام، به اجرای کامل این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و بنابراین نیازی به مذاکرات بیشتر در این خصوص نیست.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهداتش ذیل برجام تأکید کرد و در ادامه گفت: «ما آمادگی داریم تا پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. ما نیازی به مذاکرات بیشتر نداریم. به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفت‌وگوهای بیشتری با گروه 1+5 داشته باشیم تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.
رسیدن به توافق همیشه شامل "بده و بستان‌هایی" می‌شود. از چشم‌انداز ما نقص‌هایی در برجام وجود دارد و از نقطه نظر شرکای غربی (طرف‌های برجام) نیز نقص‌هایی در این توافق وجود دارد اما با این وجود، این، بهترین توافقی بود که ما می‌توانستیم داشته باشیم.
دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت (کنونی ایران) و خواه با هر دولت آتی ایران. اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند. امیدوارم که سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپا همچنین درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده و نه ایران است.
اروپایی‌ها عادت به سازش دارند. ایران و ایالات متحده این گونه نیستند. آمریکایی‌ها عادت دارند تحمیل کنند و ما عادت داریم مقاومت کنیم. اگر می‌خواهند به حالت تحمیل بازگردند ما هم به حالت مقاومت بازمی‌گردیم. به همین سادگی. بنابراین زمان آن رسیده است که تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم سازش کنیم یا این که مسیرهای قبلی خود (تحمیل و مقاومت) را ادامه دهیم؟
دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا عملکرد متفاوتی در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نداشته است. دولت بایدن فرصت اندکی برای بازگشت به تعهدات برجامی دارد.
زمانی که وارد فصل انتخابات شویم، دولتی خواهیم داشت که چندان دیگر کارآیی کامل نخواهد داشت و 6 ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید زمان می‌برد...پس توصیه می‌شود که آمریکا سریع‌تر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید انجام دهند.

زمان نشست کمیسیون مشترک برجام هنوز نهایی نشده
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون مشترک برجام گفت که زمان برگزاری آن هنوز نهایی نشده است و به محض اینکه نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره راه اندازی کریدور ریلی اسرائیل، عربستان و امارات نیز اظهار داشت: رژیم اشغالگر شاید از فرصتی سوءاستفاده ‌کند که به مشروعیت خود ذره‌ای بیفزاید، ولی ملت‌ها و دولت‌های منطقه نشان دادند که فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد.
خطیب‌زاده اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک همه تحولات را پیگیری و هر کجا لازم باشد اقدامات موثر خود را انجام خواهد داد.

گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و آمریکا درباره ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران یکی از محورهای گفت و گوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در روز گذشته بوده است.
به گزارش  پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور شب گذشته در بیانیه ای مطرح کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه گفت و گو کرد. آن دو بر نقش ویژه اتحاد فرا اقیانوسی در پرداختن به چالش های امنیت جهانی تاکید کردند. 
پرایس در این بیانیه به محورهای دیگر این گفت و گو اشاره کرده و نوشت: وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران، روسیه، چین و روند سیاسی لیبی گفت و گو کردند. آن ها همچنین درباره صلح و ثبات قسمت شرقی مدیترانه هم صحبت کردند. 
مذاکره درباره برجام به طور کامل انجام گرفته است. دوم آنکه بحث برنامه موشکی ربطی به تسلیحات اتمی ندارد، ما تسلیحات اتمی نداریم، قرار نیست تسلیحات اتمی داشته باشیم. مسئله بعدی موضوع منطقه‌ای است که ما آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شویم اما باور کنید که ایالات متحده و اروپا باید اقدامات بیشتری انجام دهند. آیا حاضرند فروش تسلیحات به منطقه ما را متوقف کنند؟ آیا اروپا حاضر است فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند؟»

اولیانوف: "فشار حداکثری" علیه ایران کاملا شکست خورده است
نماینده روسیه در سازمان های بین المللی با تاکید بر اینکه "فشار حداکثری" بر ایران کاملا شکست خورده است، گفت: استدلال های مخالفان برجام را نمی توان جدی گرفت.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به مقاله ای در نشریه عرب نیوز واکنش نشان داد که در آن از فشار تحریم ها بر ایران حمایت شده و آن را یک ابزار قدرتمند توصیف کرده است.
اولیانوف در پیام خود نوشت: برخی انسان ها از اشتباهات گذشته درس نمی گیرند. آیا برای اینکه بپذیریم سیاست "فشار حداکثری" (علیه ایران) به طور کامل شکست خورده است، نیاز به شواهد بیشتری داریم؟ آیا 12 شرط پمپئو تحقق یافت؟ استدلال های مخالفان برجام را نمی توان جدی گرفت.
این مقام روس به 12 شرط مایک پمپئو وزیر امورخارجه پیشین آمریکا برای ایران اشاره دارد که او در سال 97 پس از خروج یک جانبه واشنگتن از توافق هسته ای مطرح کرده بود.
پمپئو نیز به تازگی در مصاحبه با یک شبکه رادیویی به طور ضمنی اذعان کرد که سیاست های دولت ترامپ درقبال ایران شکست خورده و نتیجه مورد نظر آنها را تامین نکرده است.

رافائل گروسی: آژانس به دنبال بازرسی گسترده‌تر در ایران است
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: باتوجه به افزایش سطح غنی سازی در ایران، آژانس به دنبال بازرسی های گسترده تر در این کشور است.
 به نوشته روزنامه آسیا نیککی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با این روزنامه که روز جمعه انجام شده است، مدعی شد: تولید اورانیوم در سطح بالاتر غنی سازی ایران را به سطوحی نزدیک می کند که نمی توان امکان استفاده های نظامی آن را نادیده گرفت.
وی در ادامه با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران، آن را یک وضعیت فوق العاده توصیف کرد و گفت: واضح است که اگر می‌خواهید اطمینان یابید انحراف نظامی وجود ندارد، نیاز به بازرسی بسیار قوی تر است.
گروسی همچنین گفت: ایران کمی کمتر از 20 کیلوگرم [اورانیوم 20 درصد] دارد اما آن‌ها در حدود سه هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار دارند که پیشتر در سطوح پایین‌تر تولید شده است. بنابراین، حجم آن در حال افزایش است.
مدیرکل آژانس افزود: ایران همچنین در حال افزایش توانایی‌ غنی‌سازی خود با استفاده از تجهیزات بیشتر هستند.
رافائل گروسی که به تازگی به تهران سفر کرده است با اشاره به توافق موقت آژانس و ایران در جریان این سفر اظهار داشت: خوشبختانه این توافق یک چارچوب سه ماهه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص توافق هسته ای 2015 با ایران فراهم می‌کند.
آسیا نیککی مدعی شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی مشاوره‌ های فنی با ایران را در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) آغاز خواهد کرد که یکی از نقاط تمرکز آن وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی است که ادعا می‌شود، اعلام نشده است.
گروسی نیز در ادامه گفت وگوی خود با این رسانه ژاپنی ادعا کرد که پاسخ‌های طرف ایرانی در این زمینه تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است.

ائتلاف ضد تحریم توسط 17 کشور علیه آمریکا
ائتلاف ضد تحریم توسط 17 کشور همان اتفاقی است که بسیاری از متحدان آمریکا به شدت از آن وحشت دارند، چون نگران هستند با دوقطبی شدن، دنیا به سمت جنگ بزرگ کشیده شود.
 خبرگزاری رویترز به تازگی مدعی شده که به محتوای نامه‌ای دست یافته که می‌گوید ایران، چین، روسیه و چند کشور دیگر از جمله سوریه و ونزوئلا در تلاشند تا یک ائتلاف بین المللی ضد تحریم‌های یکجانبه تشکیل دهند.
این ائتلاف می‌گوید اساسنامه سازمان ملل مورد هجمه بی‌سابقه یکجانبه‌گرایی و تحریم قرار گرفته و این تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.
اعضاء این ائتلاف احتمالی و کسانی که نامه مربوطه را امضا کرده اند، این کشوها هستند: ایران، چین، کره شمالی، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، کوبا، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، فلسطین، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سوریه و ونزوئلا که بنیان‌گذاران این گروه هستند.
این نامه اگر درست باشد بدون شک تحول عجیبی در ارتباطات بین المللی ایجاد خواهد کرد. همین امسال بود که ایران نشان داد ارتباط دوگانه و حتی مبادله‌ی کالا به کالای دو کشور در شرایط تحریم همه جانبه می‌تواند راهگشا باشد. ایران با ارسال کشتی‌های خود به کارائیب و ارتباط با ونزوئلا این مدعا را اثبات کرد و نشان داد ائتلاف دو کشور  تحریم شده می‌تواند هر دو کشور را تا حدی نجات دهد.
حالا سایر کشورها که اکثرا "دیگری" غرب و آمریکا بوده و مورد تحریم ایالات متحده و غرب قرارگرفته اند به این طرح علاقه مند شده اند. روسیه نیز به عنوان قدرت سیاسی و نظامی شرق از این طرح (یعنی ائتلاف کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و رفع نیازهای اقتصادی هم) استقبال می‌کند.
نباید فراموش کرد که روسیه مدت‌ها است مورد تحریم اروپا قرار گرفته و در شرایط سخت قرار دارد. از این جهت، بسیاری معتقدند برای روسیه نیز فرصت مناسبی است تا از طریق ارتباط کشورهای جبهه مخالف غرب نیازهای خود را بر طرف سازد. روسیه همچنین می‌تواند از طریق این ائتلاف، به نوعی برتری استراتژیک در مواجهه با آمریکا و غرب دست یابد.
با وجود این، مخالفان معتقدند که ایجاد چنین ائتلافی بیشتر ما را یاد "دیوار آهنین" شوروی می‌اندازد. دلیل این امر این است که این ائتلاف باعث ایزوله شدن کشورها، کمبود منابع و به خصوص گرایششان به اقتصاد دولتی غیرآزاد (به علت کمبود منابع و دسترسی به بازارهای جهانی) می‌شود و کشورها را در شرایط شبه کمونیستی قرار می‌دهد.
گروهی دیگر البته می‌توانند به این عقیده گرایش پیدا کنند که چین می‌تواند این کمبود منابع را جبران کند و کمبود منابع کشورها را جبران نماید اما نباید فراموش کرد که حتی در صورت وقوع چنین فرضی، بعید است اژدهای سرخ آسیا بتواند خلاء دسترسی به بازار آزاد (بازار اروپا و آمریکا) را جبران کند

نتانیاهو: به بایدن گفتم مانع ایران اتمی می‌شوم!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه روابط خوبی با رئیس‌جمهور جدید آمریکا دارد، مدعی شد که در تماس با وی از جدیت خود برای مقابله با اتمی ‌شدن ایران گفته است.
در ادامه اتهام‌زنی‌ها و ابراز نگرانی صهیونیست‌ها از بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم شامگاه شنبه دوباره تهدید‌های پوشالی خود را تکرار کرد.
نتانیاهو در گفت‌وگویی با شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی، درباره تماس تلفنی چند روز پیش خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا توضیح داد: «به بایدن گفتم که هر کاری بتوانم برای جلوگیری از دستیابی ایران به [سلاح]اتمی انجام می‌دهم».
به نوشته صفحه توئیتر شبکه «العربیه»، وی همچنین افزود: «رابطه من با بایدن خوب است، اما در خدمت منافع دیگران نخواهم بود».
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتخابات سراسری پیش رو در فلسطین اشغالی نیز مدعی شد، بعد از آن انتخابات دیگری برای پنجمین بار در کار نخواهد بود، زیرا طبق نظرسنجی‌ها حمایت از حزب لیکود مستحکم است.
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو درباره احتمال مجبور شدن برای تشکیل ائتلاف با حزب «یامینا» به ریاست «نفتالی بنت» نیز گفت که به هیچ‌وجه با بنت وارد توافق نخست‌وزیری چرخشی نخواهد شد.
وی همچنین افزود، در صورتی که در انتخابات آتی پیروز شود و تشکیل کابینه دهد، به «یوسی کوهن» رئیس کنونی سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) - که دوران خدمتش در ماه ژوئن به پایان می‌رسد - پست دولتی خواهد داد.
رژیم صهیونیستی در حالی ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می‌کند که به اذعان کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی، اسرائیل خود دارای حدود 400 کلاهک اتمی است؛ از سوی دیگر نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری با صدور فتوایی هرگونه ساخت، نگهداری و استفاده از تسلیحات اتمی را حرام اعلام کردند.
نتانیاهو پیش تر نیز با ادعای اینکه مواضع ضد ایرانی چند کشور عربی باعث حصول توافق‌های سازش شد، گفت متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران اولویت کابینه آینده او خواهد بود.

با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. آمریکا از برجام خارج شده و باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

نظر شما