شناسهٔ خبر: 46212617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جدال عروس ملکه انگلیس با خاندان سلطنتی/ مگان مرکل به دنبال ریاست جمهوری آمریکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-مگان مارکل برای آن که در آمریکا وارد سیاست شود از ملیت آمریکایی خود چشم پوشی نکرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه انگلیسی«دیلی میل» نوشت که «مگان مارکل» همسر «هری» شاهزاده انگلیسی از هیاهوی ایجاد شده به دلیل مصاحبه اش با «اوپرا وینفری»چهره سرشناس تلویزیونی آمریکا علیه خاندان سلطنتی برای آغاز حرفه سیاسی اش استفاده می کند تا به شکل مستقیم وارد کاخ سفید شود.
این روزنامه انگلیسی به نقل از یکی شخصیت های برجسته در حزب «کارگر» انگلیس که از جمله افراد کهنه کار در دولت«تونی بلر»نخست وزیر اسبق انگلیس بود و دارای روابط قوی با واشنگتن است، نوشت که خانم مارکل 39 ساله به منظور ایجاد کارزاری برای جمع آوری کمک ها برای رقابت بر سر ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، با دموکرات های برجسته ارتباط برقرار کرده بود.
یک منبع نزدیک به مگان مارکل حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشد اما این زوج (هری و مگان)عقاید سیاسی خود را زیاد پنهان نمی کنند.
این در حالی است که یکی از دوستان مگان مارکل سال گذشته به مجله«فانیتی ویر»گفت که یکی از دلایل چشم پوشی نکردن مگان از ملیت آمریکایی اش در زمانی که با یکی از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس ازدواج کرد، این است که این کار به وی اجازه دهد گزینه ورود به سیاست در واشنگتن برایش محفوظ بماند.
در همان زمان کارشناسان قانون اساسی آمریکا گفتند که اگر مارکل بخواهد پستی دولتی در ایالات متحده آمریکا بگیرد باید از لقب خود چشم پوشی کند زیرا داشتن لقب با سوگند وفاداری به آمریکا در تعارض است.
یک منبع نیز گفت که مگان به سال 2024 چشم دارد همان زمانی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا 82 ساله می شود و تصمیم گرفته می شود که آیا برای دومین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بشود یا نه؟
اگر مگان مارکل به کاخ سفید راه پیدا کند تبدیل به نخستین زن رئیس جمهور آمریکا و بعد از «باراک اوباما» تبدیل به دومین رئیس جمهور رنگین پوست می شود که به کاخ سفید راه پیدا می کند.
همچنین مگان مارکل راه «رونالد ریگان» رئیس جمهور اسبق آمریکا را می رود که به مدت چهار دهه در هالیود بود و بعد از آن به سیاست روی آورد.

ماجرای عروس ملکه انگلیس
شبکه سی ان ان، خانواده سلطنتی انگلیس با یک بحران نسبی روبرو شدند، پس از آنکه شاهزاده هری و مگان، دوشس ساسکس، در مصاحبه ای با «اوپرا وینفری»، با انبوه ادعاهای ویرانگر این خانواده را لرزاند.
در طول این ویژه برنامه دو ساعته، این زوج - که علی رغم شکاف سلطنتی هنوز پنج نفر از اقوام دور از تاج و تخت هستند - تصویری از یک خانواده را چنان سرسختانه ریشه در راه های نژادپرستانه خود کشیدند که باعث شده یک جوان دو نژادی سلامت روانی اش به خطر بیافتد و در نهایت راهی جز فرار از چنگال قصر نداشته باشد.
مگان گفت که او در کاخ سلطنتی چنان منزوی و تنها بود که فکر خودکشی را در سر می پرورانید و به وینفری گفت که «او دیگر نمی خواست زنده بماند.»
این زوج به شدت از نحوه برخورد موسسه با آنها انتقاد داشتند و مگان ادعای حیرت انگیزی از نژادپرستی را از یکی از اعضای خاندان فاش کرد که شهرتش را به بحران می اندازد.
در همین حال هری اعتراف کرد که روابطش با پدرش و وارث تاج و تخت، ولیعهد چارلز، و برادرش، شاهزاده ویلیام، در سال های اخیر تحت فشار جدی قرار گرفته اند، و تاکید کرد که این موسسه ممکن است داستان هایی را در رسانه ها القا کرده باشد که او و مگان را در نظرها منفی نشان می دهد.
اگر حتی کمترین احتمال وجود داشت که هری و مگان بتوانند روزی دوباره به مأموریت در خانواده سلطنتی بپیوندند، این مصاحبه این احتمال را برای همیشه از بین برد. این مصاحبه عمق اختلافات بین این زوج و بقیه اعضای خانواده را آشکار کرد؛ شکافی که تصور آن هنگام ازدواج در سه سال پیش در ویندزور غیرقابل تصور بود.
آنها به وینفری گفتند که خانواده در ابتدا از مگان استقبال می کردند، و هنگامی که آنها ازدواج کردند، به نقش های خود متعهد بودند.
اما اوضاع به سرعت تغییر کرد. هری به وینفری گفت که رابطه اش با پدرش چارلز به جایی رسید که وارث تاج و تخت دیگر تماس های او را جواب نمی داد، بنابراین از تصمیم این زوج برای ترک کار سلطنتی در سال 2020 عصبانی شد. 
در مورد برادرش، ویلیام - که هری با او بزرگ شده، و دوران کودکی مشترک او با دقت توسط رسانه ها دنبال شد - شاهزاده اشاره کرد که ارتباطی عملاً وجود ندارد. وی گفت: «ما در مسیرهای مختلفی هستیم» و افزود که «رابطه آنها در حال حاضر روی هواست» و «زمان همه چیز را بهبود می بخشد - امیدوارم».

واکنش های بی وقفه در انگلیس
  رسانه های انگلیس سعی کردند این حوادث را پوشش دهند و برخی روزنامه ها نسخه های اولیه خود را یک شبه منتشر می کنند تا مصاحبه را در صفحه اول خود قرار دهند.
همانطور که اغلب در مورد این زن و شوهر اتفاق افتاده است، پوشش خبری در طیف متفاوتی از سنجیده و دقیق گرفته تا هیستریک متفاوت بود. روزنامه دیلی میل در نسخه نخست خود تیترزد: «کیت باعث شد اشک من دربیاید». وب سایت این روزنامه همچنین حاوی یک بنر برجسته بود که روی آن نوشته شده بود: «من می خواستم خودم را بکشم».
روزنامه سان در میان اختلاف مگان با خانواده سلطنتی، لقبی جدید برای او ارائه کرد: «Megxile» (مگان درتبعید)، و دیلی اکسپرس پخش عادی خود را به عنوان «یک گفت وگوی تلویزیونی با اپر» قطع کرد.
 چندین روزنامه نگار از کنفرانس مطبوعاتی بوریس جانسون در مورد کووید 19 استفاده کردند تا نظرات او را در مورد مصاحبه اپرا بخواهند. اما نخست وزیر از اظهارنظر خودداری کرد، جدا از این که او همیشه «بالاترین تحسین را نسبت به ملکه و نقشی که او در کشور ایفا می کند» داشته است.
رفتار رسانه ها با زوج سلطنتی قسمت قابل توجهی از مصاحبه را تشکیل می داد، که هر دو هدف بخش های مطبوعات بودند.
«چارلز آنسون» دبیر مطبوعاتی سابق ملکه، روز دوشنبه گفت که این زوج «موضوعاتی را مطرح کردند که باید به دقت بررسی شوند»، اما به بی بی سی گفت که در خانواده سلطنتی «هیچ نژادپرستی ای وجود ندارد».
اما «جولی مونتاگو، ویسکونتس هینچینگ بروک» یک آمریکایی کارآفرین، وبلاگ نویس ، نویسنده و تلویزیون واقعیت ستاره به بی بی سی گفت که افشاگری های آنها "«یرت انگیز» بود و به عنوان یک زن آمریکایی که با اشراف انگلیس ازدواج کرد، می تواند با توصیفات مگان ارتباط برقرار کند. وی گفت: «واقعاً نمی دانید تا وقتی که درگیر آن شوید، و من فکر می کنم که او شب گذشته در مصاحبه خود این موضوع را به خوبی مشخص کرد.

مصاحبه مگان و هری با اوپرا وینفری
مصاحبه مگان مارکل، همسر شاهزاده هری، نوه خانواده سلطنتی بریتانیا با اوپرا وینفری و اظهارات این دو درباره خانواده سلطنتی جنجال آفرین شد. مگان خانواده سلطنتی را به «نژادپرستی» و «دروغگویی» متهم کرد و افزود که در اثر فشار خانواده سلطنتی به خودکشی فکر کرده است.
انتشار مصاحبه جنجالی اپرا وینفری با مگان مارکل و شاهزاده هری چند روزی است که سر و صدای زیادی در محافل خبری دنیا به پا کرده است. مگان و هری درباره رابطه خود با خاندان سلطنتی و دیگر ابعاد زندگی سلطنتی صحبت کردند که معمولاً علنی از آنها صحبت نمی‌شود.

ماجرای افشاگری مگان مارکل چیست؟
مگان مارکل به همراه شاهزاده هری در گفت‌وگویی با با اپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی خانواده سلطنتی انگلستان را به نژادپرستی و دروغگویی متهم کرده است. وی گفت پس از ازدواج و در سال 2018 به خودکشی فکر کرده بود. مگان که 39 سال دارد، فرزند یک مادر سیاه‌پوست و پدر سفیدپوست آمریکایی است. به گفته مگان مارکل، در دورانی که فرزندش آرچی را باردار بوده، دغدغه اعضای خانواده سلطنتی میزان تیرگی رنگ پوست فرزندش بوده است. مگان از نام بردن از فردی که چنین اظهارنظری کرده است، خودداری کرد.
او اعضای خانواده سلطنتی را به بی‌تفاوتی و دروغگویی متهم کرد و گفت: «آنها نمی‌خواستند (پسرم) عنوان شاهزاده داشته باشد.» مگان مارکل و شاهزاده هری در این مصاحبه از اعضای خانواده سلطنتی، ازجمله شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا انتقاد کردند ولی به‌طور مستقیم از ملکه الیزابت انتقاد نکردند. با این حال، به گفته مگان مارکل، خانواده سلطنتی نسبت به گزارش‌های نژادپرستانه از او در مطبوعات بی‌تفاوت بوده است.
مگان و شاهزاده هری در ژانویه سال گذشته اعلام کردند از وظایف رسمی خود در قالب خانواده سلطنتی کناره‌گیری و به آمریکا نقل مکان می‌کنند. کاخ باکینگهام ماه گذشته تأیید کرد این جدایی دائمی خواهد بود. پرنس هری و مگان مارکل معروف به دوک و دوشس ساسکس، هم اکنون ساکن آمریکا هستند.
شاهزاده هری در این ارتباط گفت به‌خاطر عدم درک وضعیت همسرش از خانواده سلطنتی جدا شده است. شاهزاده هری با اشاره به رابطه با پدرش گفت که احساس کرده او رهایش کرده است، گفت: خانواده‌ام عملاً ارتباط مالی با من را قطع کردند. به گفته او، شاهزاده چارلز در یک دوره زمانی حتی از پاسخ دادن به تماس‌های او خودداری کرده است؛ سه بار با مادربزرگم صحبت کردم و دو بار با پدرم که او دیگر به تماس‌هایم پاسخ نداد و گفت: حرف‌هایت را بنویس.
از نظر بسیاری مهم‌ترین بخش سخنان مگان مربوط به زمانی می‌شود که او در پی خودکشی بوده است. مگان در مورد افکار خودکشی خود گفت: من شرم داشتم که این مساله را نزد هری اعتراف کنم. با این حال می‌دانستم اگر آن را نگویم، حتماً انجام خواهم داد. من دیگر نمی‌خواستم زنده بمانم. او افزود که از اداره منابع انسانی کاخ سلطنتی تقاضای کمک کرد ولی به او گفته شد که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

پاسخ خانواده سلطنتی انگلیس به مگان و هری
پس از انتشار مصاحبه اخیر تلویزیونی شاهزاده هری نوه ملکه بریتانیا و همسرش مگان مارکل، در کاخ باکینگهام جلسه مدیریت بحران تشکیل شد؛ کاخ باکینگهام با تأخیر به این مساله پاسخ داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: مساله نژاد پرستانه ای که مگان مارکل در مصاحبه اخیر خود با اپرا وینفری مطرح کرده را خیلی جدی می‌گیرند و به شکل خصوصی آن را بررسی خواهند کرد.
در بیانیه کاخ باکینگهام آمده که "به یادآوردن خاطرات ممکن است متفاوت باشد" اما "چنین مسائلی بسیار جدی گرفته خواهد شد." در این بیانیه آمده که خانواده سلطنتی بریتانیا از اینکه این زوج در سالهای اخیر این مشکلات را داشتند بسیار متاسف هستند. در این بیانیه آمده: "هری، مگان و آرچی همیشه اعضای دوست داشتنی خانواده خواهند بود."

واکنش‌ها به مگان و هری
برخی می‌گویند مگان خود متهم است که با کارکنان کاخ رفتار بدی داشته است، روزنامه تایمز در این زمینه یک گزارش تهیه کرده است، به ادعای مقامات باکینگهام عروس خاندان سلطنتی دو تن از کارکنان خود را نیز اخراج کرده است. تایمز در گزارش خود ایمیل یکی از کارمندان را منتشر کرده که ادعا می‌کند مگان دو دستیار شخصی خود را از خانه بیرون کرده است. این شکایات مربوط به سال 2018 است؛ زمانی که شاهزاده هری و مگان در کاخ کنزینگتون زندگی می‌کردند. چند کارمند مدتی پس از ازدواج مگان و هری کاخ را ترک کردند. کارمندان کاخ مدتی است در پی این هستند که داستان خود را به گوش دیگران برسانند. مصاحبه مگان با اپرا فرصت خوبی برای پرداختن به این موضوع را فراهم کرده است.



نظر شما