شناسهٔ خبر: 46176760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

مقامات ایران نسبت به ادامه سیاست‌های فشار خصمانه دولت جدید آمریکا واکنش نشان دادند

گروکشی دیپلماتیک با پول‌های ایران

صاحب‌خبر -
گروه سیاست خارجی- موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی به مسئله‌ای برای گروکشی‌های دیپلماتیک تبدیل شده است. در حالی که برخی خبرها مبنی بر آزاد شدن برخی از این منابع مالی میداد بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا این آزادسازی را مشروط اعلام کرد. در همین حین وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات اخیر همتای آمریکایی خود مبنی بر ممانعت از انتقال پول های مسدود شده ایران در کره جنوبی گفت: تکرار سیاست ترامپ نتیجه جدید دربر نخواهد داشت.
محمد جواد ظریف طی پیامی که در صفحه شخصی خود در پیام رسان توئیتر منتشر کرد، نوشت: ایالات متحده مدعی است که موافق دیپلماسی است و سیاست شکست خورده‌ «فشار حداکثری» دوران دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین را دنبال نمی کند.
وی افزود: اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با افتخار درباره مسدود کردن انتقال پول‌های خودمان از طریق کانال سوئیس که صرفا برای تهیه غذا و دارو استفاده می‌شود، صحبت می‌کند.
وزیر خارجه خطاب به مقامات دولت جدید آمریکا گفت: تکرار سیاست مشابه، نتیجه جدید دربر نخواهد داشت و تنها راه تعهد، اقدام و جلسه است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفت: «تا زمانی‌ که ایران به اجرای تعهدات خود در برجام بازنگردد، هیچ یک از تحریم‌های آنها کاهش نخواهد یافت.»
بلینکن تاکید کرد پیش از هر اقدامی برای لغو تحریم‌های ایران با کنگره مشورت رسمی خواهد کرد و گفت تاکنون هیچ اقدامی درباره ایران صورت نگرفته است.
وزیر خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که گزارش مربوط به آزادسازی اموال توقیف شده ایران در کشورهای مختلف «صحیح نیست.»
پیش از این اخباری از توافق ایران و کره جنوبی برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور منتشر شده بود. قرار بود در گام بخشی از این منابع با اجازه آمریکا آزاد شود.
همتی رئیس کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی در این رابطه نوشت: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد.
او افزود درخواست مذاکره نیز از سوی سفیر کره جنوبی بوده و او از سفیر پرسیده که آیا اجازه آمریکا را دارند یا نه.
همتی تاکید کرد: «بانک مرکزی، برنامه خود را برای تامین نیازهای ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشورها تنظیم کرده است.» چندی پیش، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود.
بلینکن چه گفت؟
در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند این آمریکا بوده که توافق هسته‌ای را ترک کرده و اکنون نیز آنها باید ابتدا به برجام بازگردند، دولت واشنگتن مجدداََ زیاده‌خواهی‌ها درباره ایران را تکرار کرد.
فارس گزارش می دهد: «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه، بار دیگر از تهران خواست که ابتدا به توافق هسته‌ای پایبند شود و گفت: «اگر ایران به تعهداتش بازگردد، ما هم همان کار را می‌کنیم». به نوشته کانال شبکه «الجزیره»، بلینکن همچنین گسترش برجام به دیگر موضوعات را نیز تکرار کرد: «ما از آن (بازگشت به برجام) برای ساختن توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده می‌کنیم».
وی با ابراز تاسف از پاسخ منفی ایران برای حضور در نشست غیررسمی گروه ۵+۱ در اروپا برای بررسی بازگشت به برجام، مدعی شد: «به‌نظرم، اکنون توپ در زمین ایران است و باید دید که آنها چقدر [برای بازگشت به برجام] جدی هستند».
وزیر خارجه آمریکا ضمن اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور از توافق هسته‌ای، افزود: «زمانی که ما از توافق خارج شدیم، ایرانی‌ها هم از آن عقب‌نشینی کردند، اما هدف ما این است که ایران را [به پایبندی] به توافق بازگردانیم»
به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، بلینکن همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پرداخته و مدعی شد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، این پول‌ها آزاد نمی‌شوند. چندی پیش، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.
پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سئول یک متحد نزدیک برای طرح‌های تحریمی واشنگتن است، تصریح کرد: «ما در حال انجام مباحثاتی با کره جنوبی هستیم. می‌دانم که وزارت خارجه آنها در این باره بیانیه‌ای صادر و تصریح کرده که اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی فقط بعد از مشورت با ایالات متحده آزاد می‌شوند. کره جنوبی نقش مهمی در اجرای تحریم‌ها دارد، نه فقط علیه ایران بلکه علیه کره شمالی».
دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

نظر شما