شناسهٔ خبر: 46129898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

۱۴۰ قانونگذار آمریکایی خواستار توافق جامع فرابرجامی با ایران شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- تعدادی از قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از رئیس جمهور این کشور خواستند تا با ایران به توافقی فراتر از برجام برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قانونگذاران دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا امروز (سه‌شنبه) از «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور، خواستند تا به «توافق جامع» برجامی با ایران برسد.

ای‌بی‌سی در گزارش امروز خود اعلام کرد ۱۴۰ قانونگذار آمریکایی از این دو حزب در نامه‌ای از بایدن خواستند تا به توافقی برسد که علاوه‌ بر مسائل هسته‌ای، «مسائل امنیت ملی آمریکا» را نیز پوشش دهد.

این شبکه خبری در ادامه نوشت در چنین برهه تاریخی حساسی برای آمریکا و درگیری با مسائل پیرامون توافق هسته‌ای ایران، این مورد نادری از توافق دو حزب اصلی بر سر یک مسئله است. در این نامه، که ابتدا برای ای‌بی‌سی ارسال شده، این قانونگذاران خواستار در نظر گرفتن بقیه مسائل مانند مسائل موشکی با ایران نیز شده‌اند.

«مایک والتز» نماینده جمهوری‌خواه آمریکا، در مصاحبه با ای‌بی‌سی، گفت: «برخلاف آنچه در شکل کلی به نظر می‌رسد، در واشنگتن دی.سی ما بر سر مسائل جنجالی نیز توافق بین دو حزب را مشاهده می‌کنیم. ما خوشحالیم که توانسته‌ایم بر سر تعدادی مسائل گردهم جمع شده و دولت را ترغیب کنیم تا رفتار‌های ایران را در نظر بگیرد.»

این نامه را ۷۰ قانونگذار دموکرات و ۷۰ قانونگذار جمهوریخواه امضا کرده و امروز به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، ارسال کرده‌اند.

در این نامه، قانونگذاران آمریکایی خواستار آن شدند تا «مهار برنامه موشکی ایران، بازگرداندن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای علیه ایران، و کنترل فعالیت‌های تهران در منطقه» در توافق جدید در نظر گرفته شود.

«آنتونی براون» قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان، از جانب دموکرات‌ها، در باره این نامه گفت: «ما از دولت می‌خواهیم چگونگی گردهم آوردن دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را بررسی کرده و متحد کردن ما را در نظر بگیرد.»

پیشتر تعدادی از اعضای حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن درباره رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران هشدار دادند.

«تام کاتن» سناتور جمهوریخواه آمریکا، ریاست نگارش این نامه را برعهده داشته و در آن به دولت کنونی آمریکا هشدار داده بود که درصورت بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های ایران، این مسئله با مخالفت کنگره مواجه خواهد بود.

به تازگی ۱۵ قانونگذار جمهوریخواه دیگر به رهبری «جان کاتکو» عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در نامه‌ای به جو بایدن نسبت به رفع تحریم‌های ایران ابراز نگرانی کردند و با مطرح کردن اتهاماتی بی‎ اساس مدعی شدند «ایران از اقدامات تروریستی در سطح بین‌المللی حمایت کرده است.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می‌ سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. پس از آن کارزار غیرانسانی فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا است.

نظر شما