شناسهٔ خبر: 46129691 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی: با وجود وفور مدیریت توزیع کالاها مشکل دارد

صاحب‌خبر -


سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کالا به مقدار زیاد موجود است اما نظام توزیع مشکل دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی برومندی درباره وضعیت موجودی و عرضه کالاها اظهارداشت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تامین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است. وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیزدیگری است. سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه براساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است، ادامه داد: برای تولید مرغ باید نهاده در اختیارداشته باشیم، اما در 11 ماه سال 99 درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت سفارش نهاده‌ها 36 درصد، تخصیص ارز 18 درصد و خروج نهاده‌ها از گمرک 19 درصد کاهش یافته است و در واردات جو که 50 درصد به آن وابسته هستیم، یک و نیم میلیون تن عقب افتادگی داریم.
برومندی یادآور شد: براساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن 130 میلیون قطعه جو ریزی انجام می‌دادیم که این کار براساس پایش میدانی و آمار‌ها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تامین کرده‌ایم. ضمن اینکه نهاده‌ها را با قیمت ارز چهار هزار و 200 تومانی به دست مرغداران رسانده ایم.
وی افزود: تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده‌ایم. تعداد مرغی که وارد کشتارگاه می‌شود و چیزی که از کشتارگاه خارج می‌شود باید در سامانه ثبت شود. سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره آمار بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز کامل به نهاده‌های کشاورزی در سال جاری توضیح داد: تخصیص ارز بانک مرکزی مانند بارانی است که در طول سال نمی‌بارد، اما یکباره نازل می‌شود. در صورتی که این تخصیص ارز باید در زمان‌های متعدد انجام می‌شد.
برومندی افزود: روزانه 800 تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه 5600 تن است، 7700 تن تحویل می‌دهیم. مشکل اینجاست که مرغ فروشی که 100 کیلوگرم سهمیه مرغ دارد، حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی که باید 20 هزار و 400 تومان به دست مصرف‌کننده برساند قطعه‌بندی می‌کند و کیلویی 50 هزار تومان می‌فروشد. وی ادامه داد: افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز درچند ماه پیش بدلیل صادرات در زمان نامناسب بود و 60 هزار تن تخم‌مرغ که باید درکل سال صادر می‌شد در شش ماه صادر شد. همچنین صمد عزیزنژاد؛ کارشناس اقتصادی نیز گفت: در بحث تنظیم بازار مسئولان باید پاسخ دهند، زیرا مردم همراه هستند، اما مسئولان، مرد دوره جنگ اقتصادی نیستند. وی ادامه داد: هزینه تولید در ایران 30 درصد، اما در دنیا میانگین 10 درصد و هزینه لجستیک در ایران 25 درصد و در دنیا هشت درصد است و باید پرسید شرکت بازرگانی دولتی که در شرایط تورم و کمبود عرضه نمی‌تواند کاری بکند به چه درد می‌خورد.
این کارشناس اقتصادی افزود: درباره 130 میلیون قطعه جوجه ریزی در بهمن ابهام وجود دارد، زیرا این رقم مغایر مقدار مرغی است که وارد بازار می‌شود. اگر نهاده و توزیع در بخش مرغ مشکل ندارد پس چرا مردم برای تهیه مرغ در صف می‌ایستند.

برچسب‌ها:

نظر شما