شناسهٔ خبر: 4611581 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

دورزدن قانون در ارسال آزمايش هاي ژنتيک به خارج

صاحب‌خبر -

رئيس انجمن ژنتيک پزشکي ايران گفت: نمونه هاي آزمايش هاي ژنتيک که به خارج از کشور ارسال مي شود بايد زيرنظر آزمايشگاه مرجع سلامت باشد اين در حالي است که سيستم نظارتي کارآمد نيست و نيمي از آزمايشگاه هاي ارسال کننده در اين زمينه سيستم قانوني را دور مي زنند.به گزارش فارس، مسعود گرشاسبي ديروز در نشست خبري به مناسبت روز آزمايشگاه گفت: در نظام سلامت کشور متأسفانه بيشتر توجه و نگراني ها روي درمان است به همين نسبت مردم نيز نسبت به درمان حساس تر از مسائل بهداشتي هستند.

وي ادامه داد: بسياري از خدمات آزمايشگاهي و ژنتيکي نه فقط به درمان بلکه به بحث پيشگيري مي پردازند و اگر مردم آن را به عنوان يک نياز عمده درک کنند و از سيستم بهداشتي کشور بخواهند که حمايت شود بهتر است.

رئيس انجمن ژنتيک پزشکي ايران درباره ارجاع نمونه هاي آزمايش ژنتيک به خارج از کشور گفت: نمونه هاي آزمايشگاهي بايد زيرنظر آزمايشگاه مرجع سلامت باشد اين در حالي است که نظارت خوبي روي اين موضوع انجام نمي شود و راهکار نظارتي خوبي نداريم.

وي ادامه داد: 50 درصد آزمايشگاه هايي که نمونه آنها به خارج از کشور ارسال مي شود متأسفانه سيستم قانوني آزمايشگاه مرجع سلامت را دور مي زنند اين نشان مي دهد سيستم  آزمايشگاه مرجع سلامت کارآمد نيست چرا که من خودم بارها پکيج آزمايشگاهي فرستادم و کارشناس مربوطه از آن مطلع نبوده است.

وي تأکيد کرد: ضعفي که وجود دارد اين است که سيستم نظارتي خوبي وجود ندارد و اگر فردي هم بخواهد کار قانوني انجام دهد با مشکل مواجه مي شود.

همچنين علي رشيدي نژاد، عضو انجمن ژنتيک پزشکي ايران نيز درباره ناکارآمد بودن تشخيص بيماري هاي متابوليک و ارسال نمونه هاي آزمايشگاهي به خارج از کشور، گفت: بيماري هاي متابوليک در دو سطح بيوشيميايي و مولکولي جهش ژنتيکي انجام مي شود که مشکل عمده بيشتر در بحث بيوشيميايي است که متخصص مربوطه کم است و مجبوريم نمونه ها را به خارج از کشور ارسال کنيم. وي افزود: از طرفي متخصصان متابوليک کودکان نيز در کشور کم داريم و شايد عمده مشکلات به اين گروه برگردد. همچنين بسياري از متخصصان از اينکه چه نوع آزمايشي مي خواهند دچار ابهام هستند به همين دليل به تازگي 10 گروه از استانداردهاي بيماري هاي مختلف از سوي وزارت بهداشت در حال تدوين است که يک نوع از آن به بيماري هاي متابوليک برمي گردد.

رشيدي نژاد افزود: از طرفي پيشنهاد مي شود براي آزمايش هاي شتابزده ژنتيکي که پزشکان طالب آن هستند تست هاي مشاوره ژنتيک انجام شود چرا که متخصصان ژنتيک پزشکي اجازه انجام آزمايش ها را دارند اما اجازه تجويز آن را ندارند. وي همچنين گفت: متأسفانه مشاوره هاي ژنتيک توسط سازمان بهزيستي داده مي شود چرا که 20 سال پيش متخصص ژنتيک کم داشتيم و مجوز تربيت يک ساله آنها به وزارت رفاه داده شد اما بر اساس مشاهدات کيفيت مناسبي ندارند و وزارت بهداشت به تازگي متولي برگزاري اين دوره ها شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما