شناسهٔ خبر: 46073678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

«صبح‌نو» از تعدیل قیمت‌ها در بازار شب عید گزارش می‌دهد

بازار گرم وعده‌ها

صاحب‌خبر -

با وجود شیوع کرونا اما بازار شب عید همچنان شلوغ و پررونق است. مهم‌ترین کالاهایی که اخیرا رعایت نشدن نرخ مصوب آن‌ها خبرساز شده مرغ و تخم‌مرغ است و البته گرانی گوشت قرمز و میوه هم خبرساز شده بود. به‌طوری که در هفته‌های گذشته قیمت هر کیلوگوشت مرغ به حدود ۳۰‌هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ به بیش از ۴۰‌هزار تومان هم رسید و خبری درباره کاهش ۵۰‌درصدی استفاده از گوشت قرمز در رسانه‌ها خبرساز شده بود. این در حالی است که نرخ مصوب هر کیلو مرغ ۲۰‌هزار و‌۴۰۰ و هر شانه ۳۰‌عددی تخم‌مرغ ۳۴ تا ۳۵‌هزار تومان است.
روز گذشته آقای عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در یک برنامه تلویزیونی در خصوص تعدیل قیمت‌های کالاهای اساسی در آستانه سال نو اظهار کرد: امسال به جهت نکاتی که در بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است و با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تأمین کالا، تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها انجام شده است. وی  در ادامه از اجرای طرح فروش‌های فوق‌العاده توسط اصناف خبر داد و گفت: «با‌توجه به ضرورت رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی امسال فروش‌های بهاره و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در کشور برگزار نمی‌شود و طرح فروش فوق‌العاده‌ای دردستور کار قرار گرفت؛ با توجه به اعلام آمادگی اصناف و تشکل‌ها، عرضه مستقیم کالا در قالب این طرح و از امروز (دیروز) در سراسر کشوراجرا می‌شود.»

آغاز توزیع میوه از هفته آینده
دبیر ستاد تنظیم بازار، در ادامه درباره تأمین و ذخیره‌سازی میوه و مرکبات نیز اظهار کرد:  ذخیره‌سازی میوه و مرکبات از ماه‌های‌ گذشته انجام شده است و با استفاده از ظرفیت اصناف و تشکل‌ها و همکاری خوب مجموعه جهاد کشاورزی توزیع گسترده این کالاها از هفته آینده در سراسر کشور آغاز خواهد شد. پیش از این آقای سعید صارمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت  اعلام کرده بود که تاکنون ۴۰‌هزار تن میوه و مرکبات از باغداران خریداری شده تا برای عید نوروز  به وفور در بازار توزیع شود و مردم در تهیه آن با مشکلی مواجه نشوند.
این مسوول خاطرنشان‌کرد: همچنین تأمین ۵۰‌هزار تن برنج تایلندی، ۱۵۰‌هزار تن روغن مایع و   نیمه ‌جامد، ۱۰۰‌هزار تن شکر و ۱۰هزار تن گوشت مرغ برای تأمین بازار شب عید نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است. 
معاون دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تأمین کالاهای اساسی شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان‌کرد: در یک سال اخیر با وجود مشکلات تحریم و شیوع گسترده ویروس کووید‌۱۹ در زمینه تأمین و توزیع کالای اساسی با موفقیت عمل کردیم و تاکنون نه تنها با مشکل مواجه نشده‌ایم بلکه در ماه‌های پیش رو نیز در زمینه کمبود کالا نگرانی وجود ندارد.
صارمی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان در فروردین ماه، گفت: این ۳۰روز یکی از مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی کشور محسوب می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها برای تأمین بازار انجام شده‌است.

تشدید نظارت‌ها از امروز
این مقام مسوول با تاکید بر گسترش و شدت نظارت‌ها بر بازار میوه شب عید، گفت: نظارت‌ها از محل دپوی میوه و انبارها تا سطح شبکه توزیع خرد توسط بخش‌های نظارتی به صورت ویژه از امروز انجام خواهد گرفت و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بلافاصله برخورد قانونی انجام می‌شود.  مقادیر زیادی میوه توسط بخش خصوصی نیز ذخیره‌سازی شده است که با تزریق این اقلام به بازارشاهد کاهش و تعدیل قیمت‌ها در بازار پایانی سال خواهیم بود.

ماجرای کمبود روغن 
بسیاری از نگرانی‌های جامعه درخصوص تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز، ناشی از شایعات، اخبار غیر مستند و ایجاد بحث‌های روانی است و مردم نباید نسبت به کمبود کالاهای اساسی نگرانی داشته باشند. مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰‌هزار تن است و برای تعادل‌بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری یافت.
همچنین به‌دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، امسال برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید 9‌/1میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود. بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تأمین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸‌درصد تبدیل به روغن خام شده که می‌تواند بخشی از نیاز کشور را تأمین کند.

نظر شما