شناسهٔ خبر: 46034579 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رییس قوه قضاییه در دیدار با خانواده‌های شهدای سردشت: حادثه سردشت به نهضتی علیه دارندگان سلاح‌های شیمیایی تبدیل شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس قوه قضائیه گفت: حادثه سردشت از حیث دادخواهی نباید مشمول مرور زمان شود و مسئولان و مردم و بازماندگان این حادثه باید پیوسته دادخواه آن باشند.

به گزارش شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با خانواده‌های شهدای سردشت تاکید کرد: موضوع حادثه سردشت نباید به سردی بگراید و همه بخش‌ها در کشورها با بکارگیری یک دیپلماسی فعال باید از جنایات رخ داده علیه مردم این منطقه پرده برداری کنند.

وی با بیان اینکه ما امروز در جایگاه مدعی حقوق بشر و غرب در جایگاه متهم قرار دارد و غربی‌ها باید پاسخگو باشند، افزود: غربی‌ها باید جواب دهند که چگونه گاز خردل و مواد شیمیایی را در اختیار جنایتکاری همچون صدام قرار دادند تا این گونه به مردم در نقاط مختلف از جمله آذربایجان غربی و کردستان ایران و کردستان عراق آسیب برساند.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: عامل حادثه سردشت، صدام جنایتکار بود، اما حامیان صدام و غربی‌ها و اروپایی‌ها که بمب‌های شیمیایی و گاز خردل را در اختیار صدام گذاشتند نیز باید محاکمه شوند و این محاکمه در وهله اول در نزد وجدان بیدار جهانیان است.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: امروز غرب در جایگاه متهم قرار دارد چرا که سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار داد تا کردستان عراق و ایران را در معرض گاز خردل قرار دهد.

وی تصریح کرد: امروز حادثه سردشت باید تبدیل به نهضت بر علیه دارندگان و استفاده کنندگان سلاح‌های شیمیایی شود و در این راستا، امروز غربی‌ها مدعی تمدن در مغرب زمین هستند اما آمادگی پرداخت خسارت به سردشت را نداشته و عذرخواهی هم نمی‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه امروز غرب به نام مدنیت به مردم جهان ظلم می‌کنند در حالی که مدنیت اجازه به خاک و خون کشیدن را به کسی نمی‌دهد، افزود: بی‌تردید نسل فعلی و آینده باید آگاه باشند که غرب به نام تمدن، به توحش در دنیا می‌پردازد.

وی با بیان اینکه حادثه‌هایی نظیر سردشت را باید به نهضتی علیه تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و استفاده کنندگان از سلاح شیمیایی تبدیل کنیم، عنوان کرد: باید نسل فعلی و نسل آینده را نسبت به توحشی که مغرب زمین به اسم تمدن در جهان عرضه می‌کند آگاه کنیم و امروز سردشت نشانه و گواهی بر وحشی گری‌هایی است که با مشارکت غربی‌ها علیه بشریت رخ داده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: غربی‌ها که تأمین کننده تسلیحات شیمیایی صدام بودند، به واسطه مشارکت خود در جنایات رخ داده نه تنها برای پرداخت غرامت و خسارت اعلام آمادگی نمی‌کنند که حتی از عذرخواهی بابت این جنایات نیز خودداری می‌کنند، از همین رو تمدنی که امروز مغرب زمین مدعی آن است یک توحش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها با اعمال تحریم دارویی در تأمین نیازهای درمانی جانبازان شیمیایی اخلال ایجاد می‌کنند که این امر نیز جلوه دیگری از توحش آنها است، گفت: تسهیل درمان ایثارگران و جانبازان شیمیایی یک امر ضروری است و دست اندرکاران بخش‌های مختلف کشور باید نیازهای درمانی جانبازان شیمیایی را با بکارگیری همه امکانات رفع کنند.

رئیسی در ادامه با تاکید بر ساماندهی بازارچه‌های مرزی و فعال‌سازی آنها اظهار داشت: با ساماندهی این بازارچه‌ها شاهد تبادلات مرزی قانونمند خواهیم شد تا مردم نیز به راحتی از طریق آنها ارتزاق کنند.

نظر شما