شناسهٔ خبر: 46028619 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

بستر مناقصات بورس کالا و مهمانی به نام راه‌آهن

صاحب‌خبر -

گروه بانک، بیمه، بورس- در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت راه‌آهن و بورس کالا بابت ورود حواله‌های حمل‌ونقل ریلی به بورس به امضاء رسید. براساس این گزارش در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی این تفاهم‌نامه بین سعید رسولی؛ مدیرعامل رجا و سلطانی‌نژاد؛ مدیرعامل بورس کالا به امضاء رسید و مقرر شد ورود حواله‌های حمل‌ونقل ریلی به بورس کالا صورت گیرد. در این راستا تولیدکنندگان حاضر در بورس کالا همزمان با انجام معاملات به بالاترین قیمت حمل‌ونقل ریلی دست پیدا می‌کنند و همچنین خریداران از بستر مناقصات بورس کالا برای دریافت بهترین قیمت حمل‌ونقل بهره‌مند می‌شوند. اتصال معاملات بورس کالای ایران به شبکه ریلی کشور به وسیله راه‌اندازی معاملات حواله حمل‌ریلی کالا با بهره‌گیری از ظرفیت اوراق حق امتیاز از اهداف اصلی امضای این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود. براساس این تفاهم‌نامه، پیگیری تدوین دستورالعمل حواله حمل‌ریلی کالا در بستر بورس کالای ایران و پیگیری تصویب آن در سازمان بورس و اوراق‌بهادار با استفاده از ظرفیت اوراق حق امتیاز از سوی بورس کالای ایران انجام می‌شود. ایجاد فرآیندها و زیرساخت نرم‌افزاری، تسهیل پذیرش شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و عرضه حواله حمل کالا توسط آن‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی درخصوص نحوه انجام این معاملات بر عهده بورس کالای ایران خواهد بود. همچنین همکاری در تدوین دستورالعمل معاملات حواله حمل کالا، همکاری در ایجاد فرآیندها و زیرساخت نرم‌افزاری معاملات، ترغیب و ارائه مشوق‌های لازم به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی جهت پذیرش و عرضه حواله حمل کالا توسط آن‌ها در بورس نیز از مواردی است که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده برعهده شرکت راه‌آهن است.

تشکیل کارگروه برای شکل‌گیری معاملات نقد و آتی

مدیرعامل بورس کالای ایران در این مراسم، گفت: با همکاری راه‌آهن کارگروه‌هایی تشکیل می‌شود تا معاملات نقد و آتی تیکت‌های حمل‌ونقل روی حمل‌ونقل ریلی و بعداً دیگر مدهای حمل‌ونقل شکل بگیرد. این تفاهم‌نامه در مورد حواله‌های حمل‌ونقل در بورس است.کالاهایی که وارد بورس می‌شوند زیرساختی برای آنها فراهم می‌شود که طبق سیستم حراج و مناقصه معامله شود. حامد سلطانی‌نژاد؛ افزود: حواله‌های حمل‌ونقل در دنیا در بورس‌های کالایی است و فرصت‌هایی فراهم می‌شود تا تولیدکنندگان خود را مقابل نوسانات حمل‌ونقلی پوشش ریسک بدهند. وی افزود: مرکزی که در بورس کالا با مشارکت شرکت راه‌آهن انجام می‌شود، نویدبخش این است که تولیدکنندگان ما که در بورس کالا حضور دارند همزمان با انجام معاملات به بهترین قیمت حمل‌ونقل خود را انجام دهند. این زیرساخت شرایطی فراهم می‌کند که شرکت‌های خصوصی در رده آهن سرمایه‌گذاری کنند و حضور پررنگ در عرضه محصولات داشته باشند. مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: خریداران می‌توانند از بستر مناقصات بورس کالا برای دریافت بهترین قیمت حمل‌ونقل بهره‌مند شوند. سلطانی‌نژاد افزود: با همکاری مدیرعامل راه‌آهن کارگروهی تشکیل می‌شود تا معاملات نقد و معاملات آتی تیکت‌های حمل‌ونقل روی حمل‌ونقل ریلی و پس از آن روی دیگر مدهای حمل‌ونقل شکل گیرد. وی اظهار داشت: وزارت راه در حوزه ورود به بورس کالا پیشتاز است و پیش از این در حوزه مسکن اولین معاملات املاک در بورس کالا انجام شد. مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: بورس کالا و راه‌آهن کارهای مطالعاتی انجام دادند و این توافق‌نامه گامی‌برای ورود عملیاتی به موضوع خواهد بود.

داخلی‌سازی 4هزار و ۶۰۰ قطعه ناوگان ریلی توسط شرکت‌های داخلی

مدیرعامل راه‌آهن نیز در ادامه این مراسم گفت: چهارهزار و ۶۰۰ قطعه که قبلاً از خارج تهیه می‌شد توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی شد. سعید رسولی؛ افزود: هشتمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی امسال با حضور شرکت‌های حمل‌ونقلی با دست پرتر نسبت به نمایشگاه هفتم و با حضور پررنگ‌تر شرکت‌های حمل‌ونقلی برگزار شد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: راه‌آهن عزم و اراده بسیار قوی در تولید داخل دارد و با راه‌اندازی سامانه جامع رونق و جهش تولید چهارهزار و ۶۰۰ هزار قطعه که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بارگذاری کرده و در اختیار عموم مصرف‌کنندگان قرار داده‌اند. مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه قطعاتی که در این فهرست درج شده‌اند، ثبت سفارش خارجی نمی‌شوند افزود: در آن سامانه یک‌هزار و ۴۰۰ قطعه که وارداتی است با مشخصاتش بارگذاری شده و در اختیار عموم شرکت‌کنندگان قرار گرفته است. او بیان کرد: راه‌آهن از تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات حمایت قاطعانه‌ای می‌کند و ما برای جهاد خودکفایی ریلی و داخلی‌سازی حمایت می‌کنیم. معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان کرد: در راستای حمایت از تولید داخل، جلسه‌ای را با معاون وزیر صمت با موضوع تهیه یک بسته حمایتی و عملیاتی با استفاده از منابع داخلی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم. او با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی سند عملیاتی حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی بین شرکت راه‌آهن، وزارت‌راه، وزارت صمت و وزارت نفت در حال تدوین است، افزود: این سند تا یک هفته آینده با حضور مسؤولان و معاونان سه وزارتخانه نهایی می‌شود و به تصویب می‌رسد. رسولی بیان کرد: شرکت راه‌آهن برای خودکفایی در صنعت ریلی امروز بهترین اقدامات را در دستور کار خود قرار داده و کارگروه‌های جهادی تشکیل شده است و طبق این فهرست اقدامات و مسائل اولویت دار را در دستور کار قرار داده‌ایم. مدیر عامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: نمایشگاه نباید محل دید و بازدید باشد بلکه باید سندی برای قرارداد‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌ها باشد. او با بیان اینکه در نمایشگاه امسال مراسم تحویل یک دستگاه ریل باس به شرکت بهره‌بردار داریم، گفت: همچنین چندین نمونه تفاهم‌نامه ساخت واگن در داخل با سفارش شرکت‌های ریلی امضاء شد. این مقام مسؤول یادآور شد: امسال تفاهم‌نامه راه‌آهن و بورس کالا را داشتیم که بین شرکت راه‌آهن و بورس کالا امضاء شد که البته یک اقدام ارزنده‌ای به‌شمار می‌رود.

نظر شما