شناسهٔ خبر: 46028021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی کاخ سفید: تاثیر حمله به عین الاسد را ارزیابی می‌کنیم/پنتاگون: نمی‌توانیم حمله به عین‌الاسد را به گروهی منتسب کنیم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-منبع امنیتی مطلع نزدیک به العالم گفت: در حمله امروز به پایگاه عین الاسد، 10 فروند از نوع موشکهایی که مقاومت در سالهای 2006 تا 2010 و اخراج امریکا از عراق، استفاده میکرده استفاده شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،این منبع امنیتی در ادامه گفت: از این 10 فروند، 8 فروند به بخش آمریکایی و 2 فروند به بخش ائتلاف بین المللی اصابت کرده است.
وی افزود: طی این حمله دو پیمانکار آمریکایی کشته و 6 نفر مجروح شده‌اند. همچنین خسارتهای مادی هم در هر دو بخش بجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه: حمله ها به عراق مشکوک است
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شبکه الجزیره قطر گفت که «حمله ها به عراق مشکوک است و دست های رژیم صهیونیستی در آن مشاهده می شود.».
خطیب زاده همچنین گفت که نیازی به مذاکره برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای نیست بلکه آمریکا باید اول بهتوافق بازگردد بعد سر میز مذاکره بنشیند.
خطیب زاده با بیان اینکه «مسیر دیپلماسی بهترین راه است» افزود: به هر اقدامی به شکل مناسب پاسخ خواهیم داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این آمریکا است که بدون مذاکره با کسی، توافق هسته ای را نقض کرد. با شرط التزام واشنگتن و کشورهای اروپایی، ممکن است به تعهدات خود برگردیم و بعد از بازگشت آمریکا به برجام، مذاکره خواهیم کرد. آمریکا باید اول به توافق بازگردد بعد سر میز مذاکره بنشیند.
خطیب زاده ادامه داد: حمله ها به عراق مشکوک است و دست های رژیم صهیونیستی در آن مشاهده می شود.
وی همچنین درباره بحران یمن گفت: ریشه مشکل یمن، تجاوز سعودی و همپیمانان آن است. از عربستان سعودی می خواهیم که به محاصره یمن و جنگ پایان دهد. عربستان می تواند طرحی برای حل بحران یمن ارائه دهد و ما با این اقدام تعامل مثبت خواهیم داشت. اگر عربستان محاصره یمن را پایان دهد، جنگ نیز در آنجا خاتمه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به گفت و گوی منطقه ای واقعی دعوت می کنیم و عربستان سعودی نباید این موضوع را تهدیدی برای خود تلقی کند. روابط ما با عمان، قطر و کویت خوب است و روابط اقتصادی مطلوبی با امارات داریم.

 
 سخنگوی کاخ سفید: تاثیر حمله به عین الاسد را ارزیابی می‌کنیم
سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله راکتی به پایگاه عین الاسد، گفت در حال ارزیابی تاثیر این حمله هستیم اما برای تصمیم‌گیری درباره آن عجول نیستیم.
 جن ساکی روز چهارشنبه در نشست خبری خود این مطلب را مطرح کرد و افزود: این حمله در شب گذشته رخ داده است و ما هنوز درباره مختصات آن در حال ارزیابی هستیم.
وی ادامه داد: ما به حملات اخیر نیروهای مورد حمایت ایران به ائتلاف و ایالات متحده پاسخ دادیم که به روشی متناسب و کاملاً محاسبه شده توسط مراجع قانونی بود.
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ما دوباره به روش و زمان دلخواه خود اقدام خواهیم کرد و آن گزینه را برای خود محفوظ می‌داریم. امروز صبح توسط تیم امنیت ملی، گزارش به رئیس جمهوری داده شد و البته از شب گذشته این موضوع را زیر نظر داشت.
ساکی تاکید کرد: کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که تصمیمی عجولانه یا ناآگاهانه اتخاذ نکنیم که به تنش بیشتر منجر شود یا در زمین دشمن بازی کنیم.
خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد پایگاه نظامی عین الاسد محل استقرار نیروهای آمریکایی و ائتلاف، صبح  چهارشنبه با 10 موشک هدف گرفته‌ شدند.

 دولت بایدن در سند امنیتی خود: تلاش می‌کنیم با ستیزه‌جویی ایران مقابله کنیم
دولت جدید آمریکا با انتشار سند موقت راهبرد امنیت ملی، مدعی شد ایران به دنبال توانمندی‌های تحول‌آفرین است و واشنگتن با شرکای منطقه‌ای خود تلاش می‌کند تا با ستیزه‌جویی ایران مقابله کند.
به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید بامداد پنجشنبه سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی» دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» را منتشر کرد.
کاخ سفید درباره این راهبرد امنیتی توضیح داد: «این سند موقت برای ابلاغ دیدگاه رئیس‌جمهور بایدن درباره اینکه آمریکا چگونه با جهان تعامل خواهد کرد، منتشر شده و همچنین برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های [آمریکا] شیوه‌نامه‌ای ارائه می‌کند تا اقداماتشان را با فعالیت دولت جدید در حوزه راهبرد امنیت ملی هماهنگ کنند».
در این سند 22 صفحه‌ای، نام ایران چهار بار تکرار شده و دولت بایدن نیز مانند دولت‌های قبلی این کشور، اتهامات گذشته  علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.
در بخش «چشم‌انداز امنیت جهانی» این سند و در زیر مجموعه «تهدیدهای جدید و در حال تغییر»، ادعا شده که ایران و کره‌شمالی به عنوان بازیگران منطقه‌ای، به پیگیری توانمندی‌ها و فناوری‌هایی که قواعد بازی را تغییر می‌دهند، ادامه داده و ضمن تهدید متحدان و شرکای ایالات متحده، ثبات منطقه‌ای را نیز به چالش می‌کشند.
دولت آمریکا در قسمت «اولویت‌های امنیتی ما» در این سند، با تاکید بر تعهد خود به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، آمده است: «ما با شرکای منطقه‌ای خود تلاش می‌کنیم تا با ستیزه‌جویی ایران و تهدیدهای آن برای تمامیت ارضی و حاکمیتی مقابله کنیم».
در ادامه سند موقت راهبرد امنیت ملی دولت بایدن ضمن اشاره به تداوم نقش واشنگتن در رهبری عدم اشاعه در جهان، ادعا شده است: «ما در همکاری با شرکا و متحدان خود، تلاش می‌کنیم از دیپلماسی برای رسیدگی کردن به برنامه هسته‌ای ایران و دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای آن استفاده کنیم».
این سند همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا دیگر نمی‌خواهد در «جنگ‌های بی‌پایانی» دخیل باشد که منجر به از دست رفتن جان هزاران نفر و تریلیون‌ها دلار هزینه می‌شود، مدعی شد: «در خاورمیانه، ما حضور نظامی خود را به سطح مناسبی که شبکه‌های تروریستی بین‌المللی را مختل کرده، با ستیزه‌جویی ایران مقابله نموده و منافع حیاتی آمریکا را حفظ کند، تغییر می‌دهیم».
در ادامه سند راهبرد امنیت ملی دولت جدید آمریکا ضمن تاکید بر لزوم تقویت ارتش و نیروی نظامی این کشور، تصریح شده است: «همزمان که دیپلماسی را به عنوان اولین گزینه خود ارتقا می‌دهیم، انتخابات‌های هوشمندانه و منظمی درخصوص دفاع ملی و استفاده از نیروی نظامی خواهیم داشت. یک ارتش قوی که با فضای امنیتی هماهنگ باشد، برای برتری آمریکا تعیین‌کننده است».
دولت بایدن درباره استفاده از نیروی نظامی علیه دیگر کشورها اظهار داشت: «ایالات متحده هرگز برای توسل به قوه قهریه در زمانی که نیاز به دفاع از منافع ملی حیاتی ما باشد، تعلل نخواهد کرد. مطمئن خواهیم شد که نیروهای مسلح ما برای بازداشتن دشمنان، دفاع از مردم، منافع و متحدانمان و همچنین شکست دادن تهدیدهای نوظهور، آماده و مجهز باشد».
کاخ سفید اما برای نشان‌دادن چهره‌ای حامی صلح از دولت دموکرات این کشور، مدعی شد: «ولی استفاده از نیروی نظامی باید آخرین گزینه باشد، نه اولین. پیشرفت دیپلماسی و تدبیراندیشی اقتصادی باید ابزار پیشرو در سیاست خارجی آمریکا باشد. نیروی نظامی فقط باید زمانی استفاده شود که اهداف و مأموریت، مشخص و قابل دسترسی باشد».
این سند امنیتی همچنین درباره برنامه واشنگتن جهت پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان نیز نوشت: «ما تلاش می‌کنیم تا به‌شکل مسئولانه‌ای طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان را پایان دهیم و همزمان مطمئن شویم که این کشور بار دیگر به پایگاه امنی برای حملات تروریستی علیه ایالات متحده تبدیل نشود».

تحلیل ها از حمله به پایگاه نظامی عین الاسد
 حمله موشکی بامداد روز چهارشنبه به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق بار دیگر پرسش هایی را در خصوص عوامل پشت پرده این حمله مطرح کرد.
اولین واکنش به این حمله موضع واتیکان است که اعلام کرد با وجود حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، سفر «پاپ» به عراق لغو نخواهد شد.
این موضع باعث شد که برخی بیش از پیش نسبت به اهداف پشت پرده عوامل موشک پرانی به عین الاسد تردید کنند به ویژه اینکه پاپ در دوره «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق آمریکا، اهانت بزرگی را در نتیجه عدم پذیرش
دیدار با ترامپ متوجه کاخ سفید کرد و برخی آن را /احتمالا/ نوعی انتقام گیری آمریکا از واتیکان دانسته اند تا به این گونه بر دستاوردهای سفر پاپ به عراق اثر بگذارد.
اولین تصاویر منتشره از محل شلیک موشک ها نیز نشان می دهد که خودرو مورد استفاده آبی رنگ از نوع «کیا» دو تنی است که در محل یک «روتر» اینترنت وابسته به شرکت «زین» عربستان سعودی – کویتی نیز مشاهده شده است.
گزارش بیانیه وزارت دفاع دانمارک نیز نشان می دهد که حمله موشکی بیش از اینکه آمریکایی ها را هدف قرار دهد، بخش نیروهای دانمارک را در پایگاه هدف قرارداده است.
این بیانیه افزوده است که دو تن از سربازان دانمارکی به طرز عجیبی توانستند از حمله موشکی بامداد امروز به عین الاسد جان سالم به در ببرند.
این درحالیست که «استیفن هیکی» سفیر انگلستان در بغداد در نخستین واکنش این حمله موشکی را محکوم کرد.
هیکی ادعا کرد که نیروهای ائتلاف بین المللی با دعوت دولت عراق در این کشور به سر می برند و این حمله در روند مبارزه با داعش مانع ایجاد کرده و باعث بی ثباتی در عراق می شود.
در مقابل ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ادعا کرد که تنها یک پیمانکار عراقی در نتیجه حمله موشکی براثر ایست قلبی جان باخته است.
اعلام کرده اند.
طبق این گزارش، گرچه برخی منابع موشک های شلیک شده از نوع راکت کاتیوشا اعلام شد اما پاره ای گزارش ها حاکیست که موشک ها از نوع «گراد» بوده است.
برخی صاحب نظران معتقدند که این حمله موشکی بار دیگر اظهارات اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «فواد حسین» همتای عراقیش را به اثبات رساند که حملات موشکی و اتفاقات اخیردر عراق همگی مشکوک هستند.
«فاضل ابورغیف» کارشناس برجسته امنیتی عراق در این راستا به تلویزیون «الحدث» عربستان سعودی گفت که اصل موشک پرانی های اخیر از جمله حمله به فرودگاه اربیل و پایگاه نظامی «بلد» در شمال بغداد و حمله بامدادامروز به عین الاسد همگی تردید برانگیز است.
وی دستاورد این موشک پرانی ها را برای عراق منفی برآورد کرد و گفت: این اتفاقات باعث می شود تا عراق کشوری ناآرام نشان داده شده و فرصت سرمایه گذاری و جذب سرمایه خارجی را برای این کشور دور خواهد کرد.
در حالی که نیروهای مسلح عراق از جمله الحشد الشعبی با دست زدن به عملیات های مختلف و دستگیری و انهدام تعدادی از هسته های خفته داعش می کوشند نشان دهند که اوضاع امنیتی تحت کنترل است، به باور برخی
کارشناسان، حملات موشکی اخیر می کوشد بالعکس اوضاع در عراق را به نحو دیگری ترسیم کرده و آن را کشوری بحران زده نشان دهد.

پنتاگون: نمی‌توانیم حمله به عین‌الاسد را به گروهی منتسب کنیم
 وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای شامگاه چهارشنبه گفته قادر نیست حمله به پایگاه عین‌الاسد را به هیچ گروهی منتسب کند.
در بیانیه پنتاگون آمده است: «می‌توانیم تأیید کنیم که صبح امروز پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت.»
این بیانیه می‌افزاید: «نشانه‌های اولیه حاکی است تقریباً 10 راکت از مبدأ خود در شرق این پایگاه شلیک شدند.»
پنتاگون تصریح کرده در حال حاضر هیچ گزارشی از مجروح شدن نظامیان آمریکایی دریافت نشده و یک پیمانکار آمریکایی هنگام پناه گرفتن دچار حمله قبلی شد و اندکی بعد جانش را از دست داد.
وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: «نیروهای امنیتی عراق در صحنه حضور دارند و در حال انجام تحقیقات هستند. نمی‌توانیم فعلاً مسئولیت حمله را به گروهی نسبت دهیم و تصویر کاملی از میزان خسارات در دست نداریم.»
 طبق این بیانیه «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در جریان قرار گرفته و از نزدیک وضعیت را رصد می‌کند.
«وین ماروتو» سخنگوی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش نیز ساعاتی قبل‌تر جزئیاتی درباره حمله راکتی به بخش آمریکایی پایگاه «عین الاسد»‌ در استان الانبار عراق ارائه کرده بود.
این فرمانده آمریکایی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشته بود پایگاه مذکور در ساعت 07:20 به وقت عراق با شلیک 10 راکت کاتیوشا هدف قرار گرفت.

نظر شما