شناسهٔ خبر: 46020824 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

براساس تصمیم بانک مرکزی

درگاه‌های ارائه‌دهنده رمزارز مسدود می‌شود

صاحب‌خبر -




با توجه به ممنوعیت معامله رمزارزها از سوی بانک مرکزی، شرکت شاپرک به پرداخت یارها اعلام کرد که درگاه‌های الکترونیکی که رمز ارز ارائه می‌کنند،‌ مسدود خواهند شد.
با توجه به اینکه طبق گفته مسئولان بانک مرکزی بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸» مبادله رمزارزها مانند بیت‌کوین در ایران «ممنوع است، در این راستا مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که «سایت‌های خریدوفروش بیت­‌کوین مجوز ندارند.
از سوی دیگر، همتی نیز مطرح کرده بود که قرار است کسانی که رسمی رمز ارز استخراج می‌کنند، بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند و مبادله رمزارزها بین یکدیگر مجاز نیست. بنابراین، مبادله رمز ارزها تنها برای استخراج رسمی رمز ارز در جهت واردات بلامانع است اما معامله این نوع ارز بین افراد ممنوع است.
پس از طرح این موضوعات، شرکت شاپرک در نامه‌ای به پرداخت یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور اعلام کرد که ضروری است ضمن دقت در رعایت مستمر عدم ارائه خدمت به کسب‌وکارهای نامتعارف و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران، بلافاصله پس از دریافت این نامه نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی شده که کالا یا خدمات مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و الزامات بانک مرکزی ارائه می‌کنند (مانند و نه محدود به فروش رمز ارز، فروش VPN، سایت‌های شرط‌بندی و قمار و...) اقدام و نتیجه را به شرکت شاپرک اطلاع‌رسانی کنند.
در این راستا سید ابوالحسن فیروزآبادی؛ رئیس مرکز ملی فضای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ارزهای دیجیتال بحث مفصلی دارد، اظهار کرد: فعلا در کشور ما، تولید و استخراج رمزارزهای جهان‌روا به‌عنوان یک فرآیند مثبت در حال ساماندهی است و در حوزه مبادله هم مقداری که به دور زدن تحریم‌ها کمک ‌کند، باید مورد حمایت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اما اینکه رمزارزها به عنوان راهی برای ثروت‌اندوزی باشند یا از این وسیله بخواهند برای خروج سرمایه از کشور استفاده کنند را به هیچ‌وجه به صلاح کشور نمی‌دانیم. بانک مرکزی باید در این رابطه ورود کرده و به نحوی این فضا را ساماندهی کند. به هیچ وجه نباید سرمایه‌های ما از بازار بورس و بخش‌های دیگر خارج نشود. ضمن اینکه بازار رمزارزها بسیار ناپایدار است و رمزارزها مدتی در شیب صعود بوده و ممکن است مدتی هم در شیب سقوط قرار بگیرد و مردم متضرر ‌شوند.
گفتنی است، تنها راه منصرف کردن مردم از خرید و فروش رمزارز بازگرداندن رونق به مدت طولانی به بورس است تا اعتماد مردم دوباره جلب شود والا هر محدودیتی ایجاد شود، مردم راه‌های دیگری پیدا می‌کنند و برای 15 تا 20 درصد سود، سرمایه‌شان را به بانک‌ها برنمی‌گردانند و با توجه به بلایی که دولت بر سر صندوق‌های پالایشی آورد، اوراق دولتی را هم نمی خرند و به دلیل خطر سرقت و برخی سوء استفاده‌ها به طرف خرید و فروش در بازار طلا نمی‌روند. صاحبان سرمایه‌های کوچک و متوسط که توانایی خرید و فروش ملک ندارند صرفا به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری نیستند بلکه به دنبال «بازارهای مالی» برای خرید و فروش هستند. همان کاری که بانک‌ها با پول مردم در ملک و دلار و... می‌کنند.

نظر شما