شناسهٔ خبر: 46001581 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مصوبه افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوقهای درآمد ثابت در سهام ابلاغ شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - مصوبه هیئت مدیره سازمان بورس مبنی بر افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شد.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ، مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام را ابلاغ کرد.
2
عطف به طرح پیشنهادی از طرف صندوق های سرمایه گذاری ناشی از جمع بندی مذاکرات با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقرر شد:
1- صندوق های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" ملزم به سرمایه گذاری حداقل 15 درصد و حداکثر 25 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق در "سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری" هستند.
2- صندوق های یاد شده ملزم هستند تا پایان اسفند 1400 نسبت به رعایت نصاب موضوع این مصوبه به شرح زیر اقدام کنند:
2-1- تا پایان اسفند ماه 1399 نسبت به افزایش حداقل 3 واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام کنند.
2-2- تا پایان اسفند ماه 1400 در هر فصل نسبت به افزایش 3 واحد درصد در نصاب موضوع این مصوبه در مقایسه با وضعیت فعلی (تاریخ ابلاغ این مصوبه) و تا میزان حداقل نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده اقدام کنند.
2-3- به ازای هر یک واحد درصد افزایش سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس تا میزان نصاب مجاز سرمایه گذاری در سرفصل یاد شده 2 واحد درصد از حداقل نصاب سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت کسر می شود.
3- به صندوق‌ها اختیار داده شد در خصوص توزیع حداقل 2 درصد دارایی از محل ذخیره ناشی از تغییر ارزش سهام در پایان سال مالی جاری صندوق، تا یک سال پس از پایان سال مالی مذکور و متناسب با شرایط بازار تصمیم‌گیری کنند.
4- همچنین مصوب شد که حداکثر میزان خرید اوراق دولتی به اندازه 30 درصد ارزش دارایی های درآمد ثابت صندوق ها باشد.
سنا

نظر شما