شناسهٔ خبر: 45979260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو خبر داد

بن‌سلمان بیش از هرکس دیگری آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل است

صاحب‌خبر -




سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی اعلام کرد که ولیعهد سعودی بیش از هر کسی در عربستان، آماده عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل است.
در زمان دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تلاش‌های زیادی با هدف عادی ‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. با روی کار آمدن «جو بایدن» و فشارهای وی بر «محمد بن سلمان» بسیاری تصور می‌کردند که مسئله عادی ‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو به حاشیه رفته است، اما گویا ولیعهد سعودی آمادکی کامل برای این کار را دارد.
در این راستا،«دان شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی، طی یک گفت‌وگوی تفصیلی با یک روزنامه صهیونیستی گفت که ارزیابی روابط سعودی- اسرائیلی نشان می‌دهد که سعودی‌ها به اسرائیل نزدیک شده‌اند، به ویژه در زمینه عادی ‌سازی. اما دانستن میزان این نزدیکی دشوار است. وی در گفت‌وگو با روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، با تایید اینکه امارات و بحرین با چراغ سبز ریاض، اقدام به علنی کردن روابط خود با تل‌آویو کرده‌اند، تصریح کرد: «باور اینکه امارات و به ویژه بحرین، بدون حمایت دولت سعودی در فرایند عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل پیش رفته‌اند، سخت است. لذا به طور قطع در صورت مخالفت سعودی‌ها، ما نمی‌توانستیم این عادی‌‌سازی روابط را محقق ‌سازیم.»
پایگاه خبری «عربی ۲۱» با ترجمه مصاحبه این دیپلمات آمریکایی به نقل از او نوشت: « ولیعهد سعودی به مصلحت فلسطین و امکانات همکاری با اسرائیل، متفاوت از نسل ملک سلمان، پدر خود می‌نگرد. لذا بیش از دیگران، برای نزدیکی به اسرائیل آمادگی دارد، اما این امر، زمان‌بر خواهد بود.»
«مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا، نیز با اشاره با علاقه مقام‌های سعودی در برقراری رابطه با رژیم صیهونیستی، ابراز امیدواری کرد که ریاض به توافق نامه‌های «آبراهام»(سازش)، که در دولت ترامپ امضا شده است، بپیوندد. بر اساس توافق نامه آبراهام، چهار کشور امارات، بحرین، مراکش و سودان توافق کرده‌اند که با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کنند.

نظر شما