شناسهٔ خبر: 45978710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نتیجه نرمش در برابر بدعهدی غرب

تلاش آژانس برای تصویب قطعنامه ضدایرانی پس از توافق تهران و گروسی!

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-
در نشست دیروز شورای حکام، با اقدام خصمانه دولت بایدن، پیش‌نویس قطعنامه آژانس انرژی اتمی علیه ایران صادر شد.
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز به صورت مجازی و به اصطلاح پشت درهای بسته برگزار شد.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست دیروز شورای حکام آژانس گفت: تفاهم اخیر با تهران با قوانین ایران سازگار است.
گروسی بار دیگر ادعای شناسایی ذرات هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح و گفت که جمهوری اسلامی پس از گذشت 18 ماه توضیحات لازم و کامل را ارائه نداده است.
وی افزود: اقدامات شفاف‌سازی مربوط به توافق هسته‌ای به‌دلیل تعلیق پروتکل الحاقی دیگر وجود ندارد، پروتکل الحاقی به ما توانایی عمیقی می‌داد تا ببینیم در ایران چه اتفاقی می‌افتد و ما این مسئله را از دست دادیم.
در نشست دیروز شورای حکام، پیش‌نویس قطعنامه آژانس انرژی اتمی علیه ایران صادر شد.
الجزیره با‌اشاره به این خبر در گزارشی نوشت: پیش‌نویسی از قطعنامه آژانس انرژی اتمی به دست ما رسیده است که در آن بر اهمیت نقش آژانس در راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش تأکید شده است
در ادامه گزارش آمده است: پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ضرورت همکاری کامل ایران در اجرای توافقنامه پادمان تأکید می‌کند.
در بخش دیگری از پیش‌نویس قطعنامه آمده است: پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران می‌خواهد بدون هیچ‌گونه تأخیری به خواسته‌های آژانس در مورد توافق پادمان پاسخ دهد.
آژانس انرژی اتمی در این قطعنامه مدعی شده است: بدون اجرای پروتکل الحاقی، نمی‌توانیم صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کنیم.
در پیش‌نویس قطعنامه آژانس آمده است: ما نگران تصمیم ایران برای جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای مفاد توافق هسته‌ای هستیم.
آژانس انرژی اتمی در این قطعنامه ادعا کرده است: ما از ایران می‌خواهیم فوراً مفاد پروتکل الحاقی را اجرا کند.
این اقدام خصمانه آژانس با پیشنهاد خباثت‌آمیز دولت بایدن انجام شد. این در حالی است که همین چند روز پیش تفاهم نامه‌ای میان سازمان انرژی اتمی و آژانس منعقد شد.
در حقیقت تلاش آژانس برای تصویب قطعنامه ضدایرانی، آن هم پس از توافق تهران و گروسی، نتیجه نرمش در برابر بدعهدی غرب است.
اقدام خباثت‌آمیز آمریکا و تروئیکای اروپا
پیشتر رسانه‌های خارجی گزارش دادند که کاخ سفید در کنار تروئیکای اروپا از دیگر کشورها خواسته بود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به‌صورت رسمی به‌دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند.
پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس، ایران در نامه‌ای به اعضای آژانس تاکید کرده بود که تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران را «غیرسازنده» می‌داند و آن را به‌مثابه پایان بیانیه مشترک 21 فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌کند.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه پیش از سفر گروسی به ایران شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها عنوان و متذکر شدیم نظارت فراپادمانی از 5 اسفند متوقف می‌شود گفت: تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با ‌اشاره به حضور در نشست روز دوشنبه- 11 اسفندماه- کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: جلسه خوبی با نمایندگان در‌باره وضعیت فعلی داشتیم.
وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

نظر شما