شناسهٔ خبر: 45976643 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

همتی:

خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود

صاحب‌خبر -




همزمان با افزایش خرید و فروش بیت کوین در داخل کشور، رئیس کل بانک مرکزی به بیان توضیحاتی درباره مجاز بودن یا نبودن این معاملات پرداخت.
عبدالناصر همتی درباره مبادله رمزارزها اعلام کرد: در این خصوص مصوبه هیئت وزیران را گرفته‌ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید‌ کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.
وی افزود: به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: خرید و فروش بیت کوین ‌آزاد نمی‌شود فقط آنهایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارز استفاده کنند.
گفتنی است نوسانات در بازار ارزهای مجازی خیلی زیاد است مثلا در حالی که ارزش بیت کوین به عنوان  بزرگترین ارز مجازی جهان از ابتدای سال جاری میلادی تا چند روز پیش 70 درصد افزایش یافته و به بیش از 58 هزار دلار رسیده بود اما ناگهان از یک هفته پیش و در بحبوحه افزایش اطمینان به آن برای تبدیل شدن به یک روش پرداخت و یک منبع سرمایه‌گذاری، طی هفت روز 26 درصد از ارزش خود را نسبت به این رکورد از دست داد و به 43 هزار دلار رسید. این ارز دیجیتالی روز گذشته بخشی از ریزش خود را جبران کرد و به بالای 47 هزار دلار بازگشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طی هفته‌های گذشته و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت کوین در دنیا، تعداد زیادی از مردم نیز راهی بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت کوین شده‌اند که البته برخی هم که ناآشنا به این بازار بوده‌اند در این راه گرفتار سودجویان و کلاهبرداران شده‌اند. کلاهبرداران با داغ شدن بازار رمز ارزها، ارزهای تقلبی به مردم فروخته و سرمایه‌های آنها را به سرقت می‌برند؛ نمونه بارز آن هم فروش بیت کورن به جای بیت کوین است! از این دست کلاهبرداری‌ها به تازگی افزایش یافته است.
هنوز قانونی در ایران برای خرید و فروش بیت کوین وجود ندارد ولی نکته ابهام‌برانگیز اینجاست که دولت به ماینرها (مالکان دستگاه‌های تولیدکننده رمزارز) اجازه فعالیت داده ولی مشخص نیست تکلیف بیت کوین‌های تولید شده چه می‌شود!
فعالان این حوزه تأکید دارند که دولت باید فوراً‌ موضع خود را در خصوص بیت کوین روشن کند تا مردم بدانند که اگر خرید و فروش بیت کوین قانونی است از کدام صرافی‌های دارای مجوز معاملات خود را انجام دهند.
درحالی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده رمزارزهایی که به صورت رسمی استخراج شده‌اند می‌توانند در واردات استفاده شوند که آمارها نشان می‌دهد، حجم بالای رمزارزهای موجود به صورت غیررسمی در بازار معامله می‌شوند که اتفاقا موجب خروج ارز زیادی هم شده‌اند.
با این تفاسیر ممکن است ارزهای دیجیتال همانند موسسات غیرمجاز به چالشی برای اقتصاد ایران تبدیل شوند و بانک مرکزی اگرچه اکنون کنار گود ایستاده و تماشا می‌کند اما با بزرگتر شدن چالش و درگیر شدن میلیون‌ها ایرانی با یک تکلیف قانونی به مرکز گود پرتاب شده و میدان‌دار این عرصه خواهد شد که قدری دیر است!

برچسب‌ها:

نظر شما