شناسهٔ خبر: 45975969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ مواضع کاندیداها هنوز شفاف نیست/ پیش‌بینی ۵ کمیته در نهاد اجماع‌ساز

صاحب‌خبر -

شفقنا – نقطه نظرات و دیدگاههای اصلاح طلبان هرچه قدر به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک می شویم بیشتر و بیشتر می شود، برخی احزاب همایش و نشست برگزار می کنند و برخی  سعی می کنند درون جبهه اصلاح طلبان وفاق برای رسیدن به گزینه مطلوب شکل بگیرد و برخی نگران از سرنوشت و مشارکت مردم در انتخابات اصلاح طلبان را بازنده انتخابات پیش رو می دانند.

اکبر ترکان: مواضع کاندیداها هنوز شفاف نیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امروز جناح‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌ها هنوز شفاف نیست و باید همه کسانی که کاندیدا می‌شوند مطرح شوند و بعد گروه‌ها و احزاب اعلام کنند که از چه کسانی حمایت می کنند و رقابت بعد از آن، اتفاق می افتد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتخابات به سبک مجلس و اصولگرا با اصولگرا برای مردم جذابیت ندارد و مشارکت مطلوب نمی‌کنند.

«اکبر ترکان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با شرایط انتخابات ۱۴۰۰ و بازگشت رای مردم عنوان کرد: اگر انتخابات مشابه با انتخابات مجلس در سال گذشته باشد جنبه‌های رقابتی کمرنگی دارد و جذابیت انتخابات برای مردم پایین می آید.

ترکان به برنا گفت: آنچه که من از طریق رسانه‌ها به دست آورده‌ام این است که اصلاح‌طلبان می‌گویند کاندیداهای آنها برای مجلس تایید صلاحیت نشدند اگر این طور باشد به این معناست که رقابتی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در مجلس رخ نداده است و رقابت بین اصولگرایان و اصولگرایان، بوده است. جذابیت این رقابت‌ها پایین است و از این رو دیدیم که تعداد شرکت‌کنندگان مطلوب نبود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: حال اگر در انتخابات ۱۴۰۰ یک جناح تایید صلاحیت شود و جناح دیگر نه، انتخابات کم‌رنگ خواهد بود برای مشارکت بیشتر مردم همه سلایق سیاسی باید حس کنند که در انتخابات کاندیدا دارند این مسئله موجب رغبت بیشتر نسبت به انتخابات خواهد بود.

مشاور سابق روحانی با اشاره به اینکه برخی می گویند مردم به دو جریان موجود سیاسی اقبال ندارند، اضافه کرد: وقتی از جریان حرف می زنید از یک پایگاه فکری سخن می گویید جریان فکری مطرح سومی وجود ندارد.

او اضافه کرد: من اصولگرایان را می شناسم که اندیشه‌های سنتی دارند و مسائل را به عنوان نوگرایی در اندیشه‌های سنتگرایانه خود دنبال می کنند. اصلاح‌طلبان هم که اندیشه‌های خود را دارند و به دنبال بهبود شرایط موجود هستند. سنتی‌ها به دنبال اسلامگرایانه بودن نظام هستند و اصلاح‌طلب‌ها بیشتر جمهوریت نظام را تعقیب می‌کنند این دو پایگاه فکری در انتخابات با هم رقابت می کنند.

ترکان در پایان گفت: امروز جناح‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌ها هنوز شفاف نیست و باید همه کسانی که کاندیدا می‌شوند مطرح شوند و بعد گروه‌ها و احزاب اعلام کنند که از چه کسانی حمایت می کنند و رقابت بعد از آن، اتفاق می افتد.

اسماعیل گرامی‌مقدم: اصلاح‌طلبان به دستگاه‌های نظارتی چک سفید نخواهند داد

اسماعیل گرامی‌مقدم گفت: همه احزاب اصلاح‌طلب معتقدند باید در انتخابات و هر کنش سیاسی دیگری مشارکت جدی داشته باشند تا بتوانند حتی‌المقدور تاثیرگذار باشند. البته این اصلاً به معنی کنار آمدن با هر شرایطی نیست. در واقع اصلاح‌طلبان به دستگاه‌های نظارتی چک سفید نخواهند داد.

برگزاری مجمع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شرایطی که کشور به انتخاباتی با مشارکت بالا نیاز مبرم دارد می‌تواند اتفاق مثبتی برای سرنوشت کشور تلقی شود. به هر حال آنچه روشن است اینکه جریان اصلاحات دیگر مثل سال‌های ۹۲ و ۹۶ بنای حمایت از چهره‌ای غیراصلاح‌طلب ندارد.

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتمادملی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار کرد: همه احزاب اصلاح‌طلب معتقدند باید در انتخابات و هر کنش سیاسی دیگری مشارکت جدی داشته باشند تا بتوانند حتی‌المقدور تاثیرگذار باشند. البته این اصلاً به معنی کنار آمدن با هر شرایطی نیست. در واقع اصلاح‌طلبان به دستگاه‌های نظارتی چک سفید نخواهند داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: جریان اصلاحات برای ورود به انتخابات باید مهره‌های مورد نظرش برای کاندیداتوری تایید صلاحیت شوند و حتماً این‌طور نخواهد بود که «تحت هر شرایطی» تصمیم به حمایت از یک کاندیدا بگیرد؛ این یعنی اگر شرایط مهیا نشود، اصلاح‌طلبان به همان تصمیمی خواهند رسید که در انتخابات مجلس یازدهم رسیدند.

او اضافه کرد: از سویی برای مشارکت بالا ورود اصلاح‌طلبان ضروری است. همان‌طور که در دوم اسفند سال ۹۸ مشخص شد، مردم وقتی متوجه غیبت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات شدند انگیزه‌شان برای رأی دادن را از دست دادند تا نمایندگان فعلی با کمترین رأی ممکن وارد مجلس یازدهم شوند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان با حضور ۳۱ حزب مجمعی را تشکیل داده‌اند تا بعد از تایید صلاحیت‌ها، کاندیدای خود را وارد رقابت کنند.

عضو حزب اعتمادملی توضیح داد: همچنین درباره غیبت آقای عارف در مجمع انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید متذکر شوم که ایشان هیچ دلخوری‌ای نداشت و از آنجا که تصمیم دارد ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند، به حکم اخلاق در این نشست حاضر نشد.

اسماعیل گرامی‌مقدم در پایان درباره شائبه‌هایی که در خصوص کاندیداتوری سید حسن خمینی مطرح می‌شود، گفت: به نظر من اگر سید حسن خمینی بیاید، حتماً می‌تواند موج عظیمی برانگیزد و جامعه را تکان دهد. بحث کاندیداتوری ایشان در میان است و اگر شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران چنین مطالبه‌ای از ایشان داشته باشد، شاید به بحث انتخابات ورود کند.

آذر منصوری: پیش‌بینی ۵ کمیته در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان

سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با بیان اینکه پنج کمیته در نهاد اجماع‌ساز پیش‌‎بینی شد، گفت: اعضای این کمیته‌ها بنابر رأی مجمع عمومی انتخاب شدند و تا هفته آینده اعضای هیأت رئیسه این کمیته‌ها اعلام خواهد شد.

آذر منصوری در تشریح مصوبات آخرین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان،‌ به ایلنا اظهار کرد: چهارمین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان علیرغم فشارهای پیدا و پنهانی که در تشکیل این نهاد وجود داشته و دارد، برگزار شد و در این جلسه ضمن بحث و گفت‌وگو در خصوص چگونگی و نوع عمل به آیین نامه مصوب نهاد اجماع‌ساز ،‌ اعضای کمیته‌های پنج گانه این نهاد با رأی مجمع عمومی انتخاب شدند.

سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان افزود: با توجه به مأموریت و اهدافی که این نهاد در انتخابات پیش رو و در فضای سیاسی کشور دنبال می‌کند، پنج کمیته در نهاد اجماع‌ساز پیش‌‎بینی شد؛ کمیته «استان‌ها» مأموریت هماهنگی بین اصلاح‌طلبان استان‌ها و ایجاد اجماع حداکثری بین آنها را دنبال می‌کند؛‌ کمیته «پایش و داوری» عملکرد نمایندگان فعلی اصلاح‌طلبان که در نهادهای انتخاباتی حضور دارند و به عنوان اصلاح‌طلب در موقعیت‌های اجرایی حضور دارند را بررسی، ارزیابی و داوری می‌کند؛ قطعاً‌ همه موارد به صورت شفاف اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین وظیفه پایش و داوری عملکرد اعضا نهاد اجماع‌ساز نیز برعهده این کمیته است.

وی ادامه داد: کمیته «راهبرد و برنامه‌ریزی» که عمده مأموریت آن تدوین سازوکارهای شفاف و دموکراتیک برای انتخاب نمایندگان در انتخابات است. کمیته «سیاسی» که مأموریت و وظیفه اصلی آن بررسی شرایط وضعیت فرهنگ سیاسی اجتماعی کشور است و به دلیل انسجام حداکثری در بین مجموعه اصلاح‌طلبان شکل گرفته است. کمیته «رسانه» که مأموریت سنگین پوشش رسانه‌ای این نهاد را با هماهنگی سخنگو بر عهده دارد که پر کردن خلأهای رسانه‌ای امروز باید مدنظر قرار گیرد.

منصوری بیان کرد: اعضای این کمیته‌ها بنابر رأی مجمع عمومی انتخاب شدند و تا هفته آینده اعضای هیأت‌رئیسه این کمیته‌ها انتخاب می‌شوند که در جلسه آینده اعلام خواهد شد.

وی درخصوص تأیید نام «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» توسط وزارت کشور نیز گفت: ما پیگیری‌هایی برای نام نهاد اجماع‌ساز انجام دادیم که نام قبلی توسط وزارت کشور معارض دانسته شد و آن را تغییر دادیم و برای احتیاط سه نام به وزارت کشور پیشنهاد دادیم که بهانه‌ای برای نام این جبهه وجود نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: «جبهه اصلاح‌طلبان »، «جبهه هماهنگی اصلاح‌طلبان ایران» و «جبهه اصلاحات ایران» به وزارت کشور پیشنهاد شده است و منتظر هستیم ببینیم که معارضی در وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نداشته باشد. البته طبق قانون تشکیل جبهه به تأیید و تصویب نیاز ندارد و تنها اگر نام معارض باشد، باید نام تغییر یابد و بر مبنای قانون احزاب این نهاد تشکیل خود را به وزارت کشور اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی برای رفع شدن موانع و فشارهای غیرقانونی درباره عملکرد این نهاد در حال انجام است، افزود: فشارهای پیدا و پنهان بر نهاد جمعی اصلاح‌طلبان که یک جریان سیاسی فعال، پویا و شناسنامه‌دار است، در تعارض با بحث مشارکت حداکثری و اهمیت مشارکت مردم در انتخابات است.

مرتضی مبلغ: برخی دستگاه‌های موازی همه سعی خود را کردند تا برنامه‌های دولت اجرا نشود

اعتماد آنلاین نوشت: بخشی از جامعه معتقد است از آنجا که اصلاح‌طلبان حامی اصلی حسن روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ بودند، حالا باید درباره کاستی‌های دولت موردحمایت‌شان طی این سال‌ها و البته شعارها و وعده‌هایی که در دو بزنگاه حساس انتخاباتی ۹۲ و ۹۶ مطرح شد اما به خود رنگ واقعیت نگرفت، پاسخگو باشند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات معتقد است این منصفانه نیست که همه مشکلات کشور را متوجه دولت حسن روحانی بدانیم؛ چراکه به ‌گفته ‌او، به ‌هر حال دستگاه‌های موازی هم فعال بوده و بعضا تلاش کرده‌اند که دولت در اجرای برنامه‌های خود موفق نشود.

آقای مبلغ! دولت حسن روحانی رو به پایان است و چند ماهی بیشتر از عمر این دولت باقی نمانده اما شاهدیم بخش قابل‌توجهی از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی محقق نشده است. در آستانه انتخاباتی دیگر، طبیعتا مردم انتظار دارند هم دولت و هم چهره‌های سیاسی حامی دولت در این باره توضیح بدهند که چرا دولت موفق به عملیاتی کردن بخشی از این وعده‌ها نشد؟

به نظر من باید مسائل را به ‌صورت واقع‌بینانه مورد بررسی قرار دهیم، چراکه ممکن است نگاه‌های هیجانی و غیرواقع‌بینانه برای یک جناح و گروه سیاسی نتایج پرشوری به وجود بیاورد و بخشی از مردم هم آنان را تشویق کنند ولی دود خسارت‌های آن به چشمان مردم می‌رود و خسارت بیشتری به کشور وارد می‌شود. نگاه واقع‌بینانه این است که ما مشکلات دولت را آن‌ میزان ببینیم که در واقع وجود دارد. باید دقیق نگاه کنیم و ببینیم که مشکلات دولت ابتدا از کجا نشأت گرفته است. دولت امروز متاسفانه مبتلا به مشکلات عدیده‌ای شده که البته بخشی از آن به ناکارآمدی دولت برمی‌گردد.

در این باره هم ما قبلا هشدار داده بودیم. اصلاح‌‌طلبان از همان آغاز دولت دوم آقای روحانی درباره برخی ناکارآمدی‌های این دولت هشدار داده بودند. دولت اول در مجموع موفق بود و به ‌خاطر همین موفقیت‌ها هم بود که مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بار دیگر وارد صحنه شده و آن رای چشمگیر را به آقای روحانی دادند؛ حماسه‌ای‌که سال ۹۶ مردم پای صندوق رای خلق کردند، به خاطر عملکرد دولت اول آقای روحانی بود و اصلاح‌طلبان هم به همین خاطر تمام‌قد از او دفاع کردند.

منظورتان این است که اصلاح‌طلبان درباره ناکارآمدی‌های دولت به شخص آقای روحانی هشدار داده بودند؟
در دولت دوم به گونه دیگری عمل شد و در این باره هم اصلاح‌طلبان بسیار هشدار دادند. هم به ‌طور خصوصی و هم به ‌طور عمومی به آقای روحانی موارد لازم گفته شد. ولی درنهایت دولت دوم از کارآمدی لازم مثل دولت اول برخوردار نبود و تبعات آن را هم مشاهده کردید. اما این همه ماجرا نیست. بخش دیگر ماجرا این است که بسیاری از مشکلات کشور عواملی متعدد دارد که سرمنشا آن تنها در ناکارآمدی دولت نیست؛ بلکه مشکل در حوزه‌های دیگر است. امپراتوری‌های رسانه‌ای در این مدت تلاش کردند که این موضوعات را فرافکنی کنند و عامل همه مشکلات را به دولت نسبت دهند. بسیاری از مشکلاتی که در کشور است، ناشی از عوامل متعددی است که ریشه در فعالیت و عملکرد دستگاه‌های موازی گوناگونی دارد که دست به دست هم دادند و این وضع را به وجود آوردند.

و فکر می‌کنید این عوامل خارج از دولت تا چه میزان در وضع امروز دخیل هستند؟

بعضا دیده شده همین دستگاه‌های موازی در حوزه‌های مختلف تمام تلاش و سعی خود را به کار می‌بندند تا برنامه‌های دولت به ‌درستی اجرا نشود؛ یعنی می‌خواهند با این اقدامات به ‌نحوی عمل کنند که دولت موفق نباشد و در نگاه افکار عمومی دولتی ناکارآمد به نظر آید و همه مشکلات هم متوجه دولت شود. برای این کار هم از تبلیغات رسانه‌ای وحشتناک و امکانات تبلیغاتی بسیاری که در اختیار دارند، نهایت استفاده را می‌کنند تا به این ترتیب دولت را تخریب کنند. درواقع این دستگاه‌های رسانه‌ای با پول بیت‌المال کار می‌کنند و برای سال آینده کار تبلیغاتی و انتخاباتی می‌کنند و محور عمده برنامه‌های تبیلغاتی آنان هم در تخریب دولت است.

بالاخره فراموش نشده که موسسات اعتباری عجیبی تشکیل شدند و شروع به فعالیت کردند و با فعالیت خارج از ساختار خود تورمی وحشتناک ایجاد کردند و باعث سوختن پول مردم شدند و درنهایت خسارتش به دوش دولت افتاد و این دولت بود که مجبور شد هم در این باره در جایگاه متهم قرار بگیرد و هم خسارت این موسسات به مردم را پرداخت کند.

نکته دیگر این است که در آغاز دولت دوم کنار همه این مشکلات، بحث تحریم بی‌سابقه و جنگ اقتصادی هم شروع شد و این فشارهای بی‌سابقه دولت امریکا همزمان با دولت دوم بود و به‌واقع اینکه ترامپ دیوانه جنگی تمام‌عیار را علیه ایران به راه انداخت، ارتباطی به عملکرد روحانی نداشت. همه این مشکلات و دردسرها دست به دست هم داد و فشار را بر کشور مضاعف کرد. در نتیجه برای بررسی شرایط و عملکردها باید ابعاد مختلف مساله را مدنظر قرار داد. نمی‌توان با قضاوت احساسی و غیرواقع‌بینانه با دولت مواجه شد.

این‌گونه قضاوت‌ها در راستای خواست و اهداف جریان‌های تندرو است. باید مشکلات را به ‌طور اساسی ریشه‌یابی کنیم و عملکرد همه دستگاه‌ها را کنار یکدیگر ببینیم. باید ببینیم هر دستگاه چقدر در وضع موجود سهم داشته است؛ نه اینکه همه مشکلات و ناکارآمدی‌ها به ‌طور ناجوانمردانه به سمت دولت فرافکنی شود.

در مجموع می‌توان گفت هم دولت ناکارآمدی‌هایی داشته و هم اینکه همه مشکلات و تقصیرات به سمت دولت روانه می‌شود. ولی با این حال باید گفت که باتوجه به این حجم از مشکلات کشور، تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و شیوع همه‌گیری کرونا در کشور، دولتمردان تمام تلاش خود را برای اداره کشور انجام داده و برای بهبودی اوضاع تلاش کرده و می‌کنند. ما می‌بینیم وقتی شیوع کرونا در کشور در وضع بدی قرار می‌گیرد و شرایط دشوار می‌شود همه رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند که این دولت نمی‌تواند اوضاع را مهار کند ولی وقتی اوضاع بهتر می‌شود، همه نسبت به عملکرد خوب دولت بی‌تفاوت می‌شوند و کسی اشاره نمی‌کند که با وجود اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در مهار کرونا وضع بدی داشتند، ایران توانست مدیریت به‌ نسبت قابل‌قبولی در این زمینه داشته باشد. به ‌هر حال دولتمردان تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند و سعی کرده‌اند که امور کشور روی زمین نماند و به پیش برود.

 

نظر شما