شناسهٔ خبر: 45962866 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله اعرافی: هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدیر حوزه های علمیه گفت: هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود و همه منطقه قره باغ باید به جمهوری آذربایجان بازگردد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله اعرافی در همایش بین المللی قره باغ ۱۷ ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ که در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد و مناسبت های پیش رو بیان داشت: برگزاری این همایش بین المللی در قم به عنوان یکی از پایگاه های اصلی فکر و اندیشه اسلامی و به عنوان شهری که انقلاب اسلامی را پایه گذاری کرد، معنای ویژه ای دارد و آن این است که شخصیت های بزرگ دینی ما در مورد مسائل مهم جهان اسلام دارای موضع هستند.

او با بیان این که در قصه قره باغ، علمای اسلام در فقه سیاسی و فراتر از هرگونه ملاحظات جانبی گفتمان ۱۷ ربیع را مورد تأکید قرار می دهند، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در دایره امت اسلام بر دعوت، همگرایی، همبستگی و وحدت استوار است و برابر دشمنان و متجاوزان بر مبنای مقاومت و شجاعت در برابر متجاوزان به حقوق امت اسلام استوار است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: منطق انقلاب اسلامی این است که واقعیت های جهان اسلام را باید بشناسیم و درصدد بازسازی منابع عالم اسلام و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی قرار بگیریم. سخن رهبران انقلاب اسلامی این است که جهان اسلام از مواهب و منابع بی پایانی برخوردار است که با این همه ذخائر بزرگ چرا باید اسیر دشمنان و مورد تجاوز و اشغال باشد؟ جهان اسلام برای تبدیل شدن به قدرت بزرگ فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هیچ چیز کم ندارد.

او آیت الله اعرافی با یادآوری منابع عظیم انسانی، علمی و دانشی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و استراتژیکی جهان اسلام گفت: سخن انقلاب اسلامی این است که چرا این مجموعه بزرگ با این ذخایر در جهان نباید دارای کرسی معتبر و سخن بزرگ نباشد؟ این سؤال بزرگی است که انقلاب اسلامی در پیش روی کشورها و ملت های مسلمان قرار داده است.

آیت الله اعرافی گفت: بسیاری تلاش کردند پیام انقلاب اسلامی که هدف کلان آن که بازسازی یک امت و یک جهان نو با پیامی جدید است را مخفی نگاه دارند. اما حقیقت آن است که انقلاب اسلامی فراتر از مناقشات و منازعات خُرد، سخن جدی و اساسی دارد؛ پیام انقلاب اسلامی برای همه امت اسلام این است که وابستگی ها را قطع کنید و به ملت های خود تکیه کنید، در کنار هم قرار بگیرید و با تولید علم و دانش و اقتصاد و سیاست واحد پرداخته و اتحاد بزرگ اسلامی را رقم بزنید.

او با بیان اینکه ایستادگی ما در قصّه فلسطین برای مجد و عظمت و نجات همه امت اسلامی است، بیان داشت: در اندیشه رهبری و بزرگان دین ما، همه سرزمین های اسلامی دارای ارزش است و فراتر از قوم و نژاد و مذهب و زبان به همه امت اسلام می اندیشیم و فقه و اندیشه تابناک ما، ما را به همبستگی و اهتمام به امور مسلمین در هرجای عالم فرا می خواند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که صیانت از سرزمین های اسلامی با قطع نظر از عواملی همچون نژاد و قوم و مذهب یکی از مطالبات رهبر انقلاب اسلامی از سران کشورهای اسلامی است، بیان داشت: از نگاه فقهی و مبنای دینی و شرعی برای سرزمین های اسلامی، حرمت و احترام قائل هستیم و تصرف و اشغال آنها را ناصواب شمرده و مقاومت در برابر تجاوز به آن را مهم می شماریم. برای ما به همان میزان که سرزمین های فلسطین ارزش دارد، سرزمین های دیگر ما از قره باغ تا مناطقی که به اشغال متجاوزین درآمده، اهمیت دارد بویژه برای حوزه علمیه قم، سرزمین جمهوری آذربایجان با آن سوابق ممتد علمی و فرهنگی و مناطق بسیار ارزشمند آن از ذخایر تاریخی، فکری، معرفتی و علمی ما به حساب می آید.

او با بیان این که ما مقررات و مرزهای بین المللی را مهم می شماریم و در قضایایی همچون قره باغ به رعایت این مقررات اهتمام داشته ایم، اظهار کرد: ما با یهود سر ستیز نداریم، با صهیونیسم و اشغال فلسطین سر ستیز داریم. هرجای دیگر هم که سرزمین های اسلامی به تصرف ظالمانه درآید، ان را نفی می کنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: اگر متجاوزان و اشغالگران به منطق تن ندهند، دفاع و مقاومت مشروع را یکی از اصول خود می دانیم و در هر نقطه از سرزمین های اسلامی که به آن ها تجاوز شده باشد به دفاع از این سرزمین ها اصرار داریم. حقوق ساکنان قره باغ محترم است و فرقی بین مسلمان و غیرمسلمان نیست.

او با بیان اینکه اصل دوستی و اخوت اسلامی میان همه مذاهب و اقوام مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است، گفت: قدرت های استکباری و فرامنطقه ای نباید در منطقه دخالت کنند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که هیچ اتفاقی نباید بهانه ای برای اشاعه اندیشه تروریستی و خشونت مذهبی شود، عنوان داشت: همه سرزمین های اسلامی و همه سرزمین قره باغ باید به آذربایجان و سرزمین های اسلامی باز گردد.

نظر شما