شناسهٔ خبر: 45947995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیانیه یک تشکل دانشجویی درباره پیوستن مشروط به پالرمو

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه ای تاکید کرد: با چه استدلال حقوقی پیشنهاد «پیوستن به کنوانسیون های CFT و پالرمو مشروط بر لغو تحریم ها» مطرح شده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه ای درباره FATF  تاکید کرد: با چه استدلال حقوقی پیشنهاد «پیوستن به کنوانسیون های  CFT و پالرمو مشروط بر لغو تحریم ها» مطرح شده است؟

در این بیانیه آمده است:

در روزهای اخیر موضوع پیوستن مشروط جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌هایCFT و پالرمو به شرط اجرایی شدن آن پس از لغو تحریم‌ها، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است.

گرچه بارها دلسوزان و کارشناسان اقتصادی، سیاسی و قضایی پیرامون این لوایح استعماری صحبت کرده‌اند و  اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور نیز در سه سال گذشته در نامه‌ها و جلسات کارشناسی خود، به تبیین مخاطرات پیوستن به fatf پرداخته است؛ اما در آستانه طرح مجدد مسئله‌ی پیوستن به این کنوانسیون در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام و بررسی طرح «پیوستن مشروط به رفع تحریم ها» از شما اعضای این نهاد محترم، این سوالات را می‌پرسیم:

 نخست_ یکی از نکات اصلی در این کنوانسیون جرم‌انگاری مباحث مربوط اشاعه سلاح‌های نظامی است. که می‌تواند قدرت دفاعی کشور را در بحث تولید و برد موشک‌ها تحت تاثیر خود قرار دهد. شما به عنوان سران سابق و فعلی این نظام مقدس می‌دانید که هدف ما از تولید و اشاعه‌ی سلاح، دفاع از مردم کشور در مقابل تهدیدات دشمنان است.

دشمنان قسم خورده‌ای که از جنگ هشت ساله تا حوادث ده سال گذشته‌ی محور مقاومت، روزی نبوده که به درصدد ضربه زدن به اسلام و ایران عزیز نباشند. حال باید این سوال را از شما پرسید حتی با فرض رفع تحریم‌ها حاضر هستید قدرت دفاعی کشور ما تحت تاثیر این معاهده استعماری قرار گیرد؟

 دوم_ اجرایی شدن fatf در دست دولت است و ممکن است کابینه آقای روحانی مشابه عملکرد خود در برجام، پس از تصویب مجمع و قبل از آن که طرف های غربی به تعهدات خود عمل کنند، به اجرای کامل اف ای تی اف بپردازد.

در مسئله برجام نیز دولت آقای روحانی با نادیده گرفتن شروط رهبری برای اجرایی شدن برجام، از همان فردای تصویب این معاهده  تمامی تعهدات خود را انجام داد  و کشور را در برابر طرف‌های غربی خلع سلاح کرد. به نوعی که ما هیچ اهرمی برای فشار به کشورهای 5+1 برای الزام آن‌ها به عمل به تعهداتشان نداشتیم.

سوال ما از شما این است که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه می‌خواهند به دولتی با این سابقه تاریک که حتی حاضر نیست مسئولیت عملکرد خویش را در بحران‌های اقتصادی کشور بپذیرد، اعتماد کنند؟
 
سوم_ برای پیوستن به معاهدات جهانی در حقوق بین الملل سه پیش‌فرض وجود دارد، «عدم تصویب»،  «تصویب بدون شرط و اجرا» و «تصویب مشروط و اجرا». اما آنچه که مورد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام است یعنی «تصویب مشروط بدون اجرا» در پیوستن به معاهدات بین المللی عملی نیست و هیچ نهادی این مسئله را نمی پذیرد. این گزاره مورد تاکید و تایید کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی مجمع نیز بوده است.

حال این سوال را از شما اعضای محترم مجمع می‌پرسیم،  با چه استدلال حقوقی پیشنهاد «پیوستن به کنوانسیون های  CFT و پالرمو مشروط بر لغو تحریم ها» مطرح شده است؟

ما منتظر پاسخ شما به این سه سوال طرح شده هستیم و  در پایان امید داریم مصلحت نظام در اولویت قرار گرفته و اعضای محترم این نهاد با در نظر گرفتن شرایط فعلی و عبرت‌گیری از  گذشته، با تاسی به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، استراتژی مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های غربی را در پیش گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما