شناسهٔ خبر: 45918728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

سیدمهدی طالبی:

بایدن در مدار تنش‌آفرینی حداکثری

آمریکا بر همان مداری درحال حرکت است که ترامپ نیز بر آن مدار حرکت می‌کرد. موضع‌گیری‌های دولت دموکرات آمریکا علیه سیاست‌های ترامپ و جنگ یمن نیز از اقدامات نمایشی برای کسب پرستیژ بین‌المللی فراتر نرفته‌اند. در چنین موضع‌گیری‌هایی واشنگتن تنها سعی دارد بخشی از بار حقوق بشری تجاوزات خود و متحدانش را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار: بنابر دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیروهای تروریستی «سنتکام» ارتش آمریکا اواخر روز پنجشنبه به برخی از نقاط استقرار نیروهای مقاومت در سوریه حمله کردند. در این حمله جنگنده‌های آمریکایی اطراف شهر «البوکمال» در مجاورت مرزهای عراق را هدف قرار دادند که طی آن یک تن به شهادت رسید.

در بیانیه نیروهای تروریستی سنتکام در توئیتر آمده است: «به دستور رئیس‌جمهور بایدن نیروهای ارتش آمریکا اوایل عصر امروز [پنجشنبه] حملاتی هوایی را علیه زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در شرق سوریه انجام دادند.» این سازمان تروریستی اضافه کرده است: «این حملات در پاسخ به حملات اخیر علیه پرسنل آمریکا و ائتلاف در عراق و تهدیدهای مداوم علیه این پرسنل انجام شد.» در این بیانیه همچنین آمده است: «به‌طور مشخص این حملات باعث نابودی چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی شد که توسط تعدادی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران استفاده می‌شدند.»

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز دراین‌باره با بیان اینکه واشنگتن اطمینان دارد چه کسانی را هدف قرار داده است، مدعی شد: «ما اطمینان داریم که مواضع هدف قرار گرفته شده ازسوی همان گروه‌های شبه‌نظامی شیعه که حملات [علیه آمریکایی‌ها در عراق] را انجام دادند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.» لوید آستین همچنین اذعان کرد دستور حمله به مرز سوریه و عراق از جانب جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به پیشنهاد وی صورت گرفته است. درسوی دیگر جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود.» او همچنین ادعا کرد این حمله نظامی در راستای تنش‌زدایی در وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق صورت گرفته است. کربی نیز این حمله را در واکنش به حملات علیه نیروهای ائتلاف غربی در عراق دانست.

منظور آنچه نهادها و مقامات نظامی آمریکا ازجمله وزیر دفاع، سخنگوی وزارت دفاع و سنتکام همگی به آن اشاره کرده‌اند، حمله سنگین شامگاه دوشنبه 15فوریه (27بهمن) به تاسیسات آمریکایی مستقر در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق بود که باعث تخریب این تاسیسات، تجهیزات موجود در آن و کشته و زخمی‌شدن نیروهای حاضر در این تاسیسات شد. این حملات توسط سکوهای راکتی کارگذاشته شده در حومه اربیل انجام شد و بنابر گزارش‌ها شامل 24راکت بود. این حمله بنابر ادعای واشنگتن باعث کشته‌شدن یک پیمانکار غیرآمریکایی و زخمی‌شدن 9تن ازجمله 6آمریکایی شده بود.

گروه تازه‌تاسیس «سرایا اولیاءالدم» دراین‌باره اعلام کرده بود حمله موشکی این گروه باعث آسیب شدید یک فروند هواپیمای «سوپرکی‌ان‌سی۳۵۰» متعلق به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نابودی یک فروند پهپاد «ام‌کیو۱سی» شده است. با توجه به سه عامل ناگهانی‌بودن حمله، انجام آن از فاصله‌ای نزدیک به‌گونه‌ای که سامانه‌های پدافندی حتی متوجه شلیک راکت‌ها نشدند و همچنین پرحجم بودن آتش ریخته‌شده روی پایگاه نیروهایی آمریکایی باید گفت که تلفات نیروهایی آمریکایی بیش از آن چیزی بوده است که واشنگتن به آن اذعان کرده بود. براساس فیلم‌های منتشرشده ازسوی شهروندان عراقی در اربیل، فرودگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در نقاط متعدد و وسیعی تا صبح در آتش می‌سوخت.

  خوش‌رقصی بایدن برای قصاب مردم یمن

حمله روز پنجشنبه علیه مواضع مقاومت در مرز سوریه با عراق زمانی انجام شد که جو بایدن تلفنی درحال صحبت با «ملک‌سلمان» پادشاه عربستان‌سعودی بود. طبق بیانیه کاخ‌سفید، یکی از محورهای این مکالمه تلفنی درباره تعهد ایالات‌متحده برای کمک به عربستان‌سعودی در مقابل ایران بوده است. در همین زمینه، خبرگزاری رسمی عربستان، واس، نیز اعلام کرده ملک‌سلمان در این تماس تلفنی با جو بایدن درخصوص موضوعات منطقه‌ای و رفتارهای ایران تبادل‌نظر کرده و از بایدن برای پایبندی آمریکا به دفاع از امنیت سعودی تشکر کرده است.

این مساله به‌خوبی نشان می‌دهد آمریکا بر همان مداری درحال حرکت است که ترامپ نیز بر آن مدار حرکت می‌کرد. موضع‌گیری‌های دولت دموکرات آمریکا علیه سیاست‌های ترامپ و جنگ یمن نیز از اقدامات نمایشی برای کسب پرستیژ بین‌المللی فراتر نرفته‌اند. در چنین موضع‌گیری‌هایی واشنگتن تنها سعی دارد بخشی از بار حقوق بشری تجاوزات خود و متحدانش را کاهش دهد.

نظر شما