شناسهٔ خبر: 45914463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصولگرایان و انتخابات ۱۴۰۰؛ بادامچیان :شورای ائتلاف در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند/ طناب کشی شورای وحدت و شورای ائتلاف بر سر جبهه پایداری/ رویای وحدت صد در صدی در اردوگاه اصولگرایی با کاندیداتوری ابراهیم رئیسی / نفوذ پول های کثیف به انتخابات ۱۴۰۰ به روایت سلیمی نمین

صاحب‌خبر -

شفقنا –  انتخابات ۱۴۰۰ در جبهه اصولگریان به نوعی دیگر درحال  رقم خوردن است، جلسه ها و نوع رایزنی ها با کمی تفاوت نسبت به احزاب اصلاح طلب ادامه داشته و دارد، اصولگرایان تا امروز به نوعی خود را پیروز انتخابات ۱۴۰۰ می دانند ولی درگیر اگر و اماهایی هستند، اینکه  چه کسی به نفع چه کسی کنار می رود و شوراهای مختلف چگونه خواهند توانست همه اصولگرایان را به نفع یک فرد کنار هم جمع کنند تا دیگران به نفع او کنار بروند ، کماکان درحال فعالیت علنی و غیرعلنی بوده و بزرگان این جبهه درتلاش بوده وهستند تا با کمترین هزینه نامزد خود رابرای انتخاب به افکارعمومی معرفی کنند ولی هنوز این اجماع شکل نگرفته است.

در ادامه آخرین خبرها و رایزنی های در اردوگاه اصولگرایان را می خوانید:

 

بادامچیان: شورای ائتلاف حاضر نیست با ما باشد؛ در پی نامزد خود هستند

ایرنا نوشت؛ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: درصدد وفاق حداکثری هستیم لیکن دوستان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتند حاضر نیستیم با مجموعه شما باشیم؛ آنها در انتخابات ریاست جمهوری در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند.

برای گزینش نامزدها به شکل جمعی تصمیم‌گیری شود

بادامچیان عنوان کرد: این فرهنگ باعث شده از اول انقلاب تاکنون، در انتخابات معمولا در مجموعه خط ارزش گرای انقلاب اسلامی به شکل جمعی حرکت کنیم. نظر ما این بوده که برای گزینش نامزدها به شکل جمعی تصمیم گیری شود.

این فعال اصولگرا درباره رویکرد حزب موتلفه در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری گفت: نظر حزب موتلفه این است که با حفظ وحدت و احترام به همه سلیقه‌ها در انتخابات حاضر شود. اگر هر فردی خواست خودش را مطرح کند. در انتخابات ریاست جمهوری همه افرادی که خود را مطرح می‌کنند، حزب موتلفه اسلامی با آنها مخالفتی نمی‌کند. چون این حق قانونی هر فرد هست نیازی به مخالفت نیست.

وی افزود: طبق قانون اساسی تشخیص احراز یا رد صلاحیت برعهده شورای نگهبان است. بنابراین اگر ۵۰ نامزد ریاست جمهوری داشته باشیم چه اشکالی دارد که خود را مطرح کنند تا مردم آنها را بشناسند؟ در نهایت این دیگر وظیفه کارگردان‌ها و احزاب سیاسی است تا از میان آنها اصلح و ارجح را برای گام دوم انقلاب و برای ایجاد تمدن نوین، جامعه نمونه و دولت کریمه اسلامی برگزینند و برترین فرد نیز معمولا یک نفر است.

شورای ائتلاف حاضر نیست با ما باشد/ آنها در پی نامزد خودشان هستند

بادامچیان افزود: ما از اول انقلاب با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین و حزب جمهوری اسلامی و همه گروه‌های گوناگون و حتی سازمان مجاهدین انقلاب تشکیل جلسه می‌دادیم. در انتخابات مجلس یازدهم باز هم جامعه روحانیت و موتلفه و همه جمع شدیم. در این چارچوب باردیگر روحانیت در صدد وفاق حداکثری است و لیکن دوستان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتند حاضر نیستیم با مجموعه شما باشیم!

وی یادآور شد: فرق شورای ائتلاف با شورای وحدت این است که شورای وحدت می‌گوید در انتخابات شوراها خود استان تصمیم بگیرد اما دوستان شورای ائتلاف می‌گویند خیر، همه باید زیر نظر ۹ نفر منصوب ما فعالیت کنند. درباره انتخابات ریاست جمهوری آنها در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند.

عضو شورای وحدت ادامه داد: معتقدم نباید مانع شخصیت‌هایی که برای ریاست جمهوری تبلیغ و خودشان را مطرح می‌کنند شد. این حق قانونی آنهاست نمی‌توانیم به کسی بگوییم حق نداری بیایی. نامزدها برای احراز صلاحیت در شورای نگهبان مطرح می‌شوند و معمولا شورا چند رجل سیاسی- مذهبی را برای انتخابات به مردم معرفی می‌کند و رییس جمهوری با رای مردم از میان آنان انتخاب می‌شود.

در عالم سیاست هر احتمالی وجود دارد

بادامچیان در پاسخ به این پرسش که «احتمال دارد میرسلیم گزینه شورای وحدت و قالیباف نامزد شورای ائتلاف برای انتخابات ریاست جمهوری باشد» پاسخ داد: «در عالم سیاست هر نوع احتمالی وجود دارد ممکن است بشود یا نشود و احتمال دارد هیچکدام نشود.»

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی درباره احتمال لیست مجزای موتلفه برای شورای شهر تهران، گفت: موتلفه با افراد در حال تماس و بحث است و براساس شاخص‌ها افراد اصلح و ارجح و شایسته را به جمع شورای وحدت معرفی می‌کند و امیدوارم به نتیجه برسد. درباره ارائه فهرست‌های دیگر نمی‌توان آینده نگری کرد. گاهی مواقع کار که به مصداق‌ها می‌رسد اختلاف به وجود می‌آید و برخی تصور می‌کنند مطلوب آنها باید باشد یا خودشان مطرح باشند. ولی برخی از مواقع همه با هم وحدت می‌کنند.

وی درباره آسیب شناسی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: مصوبه شورای مرکزی موتلفه این است که تلاش کنیم وحدت برقرار شود. ما علیه دوستان موضع گیری نمی‌کنیم. موضع منفی از من نمی‌توانید در بیارید. دعوت می‌کنیم تا همه با هم باشیم. تلاش می‌کنیم بتوانند با هم به وحدت برسیم حتی اگر به وحدت ساختاری نرسیدیم دست‌کم به وحدت در مصادیق برسیم.

بادامچیان درباره استفاده حداکثری حزب موتلفه از همه ظرفیت‌ها گفت: بر فرض یک موتلفه‌ای رییس جمهوری شد؛ آیا باید اصلاح طلبان را بریزد دور؟ چرا؟ بهتر است آنها را در جایی بگذارد که به درد مملکت بخورند. بله، «بزنگاه» را نمی‌توان دست آنان داد چون سلیقه‌ها متفاوت است. او نمی‌تواند جناب آقای جهانگیری را معاون خود بگذارد. روشن است و هیچ رییس جمهور موتلفه‌ای نمی‌تواند جهانگیری را معاون خود بگذارد. اما جهانگیری می‌تواند یک تاسیسات بزرگ را خوب اداره کند؟ و اگر می‌تواند چرا نباید از او استفاده شود؟ بگوییم چون اصلاح طلبی برو.

علی مطهری نامزد ریاست جمهوری می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با برگزاری یک نشست خبری، نامزدی خود برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

علی مطهری روز پنجشنبه همچنین افزود: با توجه به شرایط کشور و توانایی که در خود احساس می کنم لازم دیدم در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابم.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: خود برای اداره کشور اصلح می‌دانم و معتقدم برای ترغیب مردم به مشارکت هر کس این توانایی را در خود ببیند باید برنامه خود را ارائه دهد.

مطهری ادامه داد: احزاب و گروه‌های سیاسی از تحریم انتخابات سخن نگویند و شورای نگهبان کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکل مالی ندارند را تایید کند که شور نشاط در انتخابات ایجاد شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی بالا بودن میزان مشارکت در انتخابات برای حل بسیاری از مشکلات سیاسی و بین المللی کشور مهم است، اظهار کرد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت بالا در انتخابات آینده مساله تاثیر گذاری است. ایشان فرمودند که انتخاب اصلح در درجه دوم قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما باید این باشد که مشارکت در انتخابات را بالا ببریم. درست است که فشارهای اقتصادی و سختی معیشت مردم باعث گله مندی هایی شده است اما باید توجه داشته باشیم که اگر می‌خواهیم شرایط کشور به لحاظ سیاست داخلی و خارجی بهبود پیدا کند، لازم است مردم پای صندوق رای بیایند و نظر خود را اعلام کنند.

این نماینده ادوار با اشاره به اهمیت میزان مشارکت مردم در انتخابات و حضور آنان در پای صندوق‌های رای، گفت: با کنار کشیدن از صندوق رای نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه افزوده می‌شود. هر مقدار مشارکت مردم افزون‌تر باشد انتخاب مردم واقعی‌تر خواهد بود.

مطهری تاکید کرد: هم مردم باید در انتخابات مشارکت کنند و هم گروه‌ها و احزاب سیاسی در این انتخابات مشارکت کرده و مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کنند و سخن از کنار کشیدن به میان نیاورند و هم شورای نگهبان باید مقداری مهربان‌تر با داوطلبان برخورد کند و کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و مشکلی ندارند را تایید کند تا شور و نشاط خوبی بر پا شود.

وی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در کشور اظهار کرد: در جهت حل برخی از مسائل و مشکلات کشور موفق و در برخی زمینه‌ها توفیق نسبی و در برخی زمینه ها هم موفق نبودیم. باید این کاستی‌ها را برطرف و شکاف طبقاتی را کم کنیم تا مشکلات برطرف شود.

مطهری افزود: من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد. هر اتفاقی بیافتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هرچیزی که پیش آید خوب است.

وی درباره رایزنی با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیتش پس از عدم احراز صلاحیت در انتخابات ۱۳۹۸ اظهار داشت: با شورای نگهبان رایزنی نداشتم اما دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم. هیچ تلاشی برای رایزنی نکردم. نمی‌دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم.

 

آغاز دوئل دو سازوکار انتخاباتی اصولگرایان /جبهه پایداری در دو راهی وحدت یا ائتلاف

طناب کشی شورای وحدت و شورای ائتلاف بر سر جبهه پایداری

خبرآنلاین نوشت: یک روز جمنا ، یک روز شورای ائتلاف و حالا هم شورای وحدت با میزبانی جامعه روحانیت مبارز پرچم وحدت اصولگرایان را به دست گرفته‌اند و خود را فانوس راه معرفی می‌کنند اما این چند پدری خود به معضلی بزرگتر تبدیل شده است.

«کثرت کاندیدا و کثرت پدر»؛ این معضلی است که این روزها بر سر جناح راست آوار شده است و دست از سرشان بر نمی‌دارد. هرچه در این دوره از ناحیه رقیب احساس خطر نمی‌کنند و خیالشان راحت است که دیگر هیچ‌ «تَکراری» نمی‌تواند فوج مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد اما اختلافات درون خانوادگی آنقدر زبانه کشیده است که صدای بسیاری از اصولگرایان را هم درآورده. یک روز جمنا ، یک روز شورای ائتلاف و حالا هم شورای وحدت با میزبانی جامعه روحانیت مبارز پرچم وحدت اصولگرایان را به دست گرفته‌اند و خود را فانوس راه معرفی می‌کنند اما این چند پدری خود به معضلی بزرگتر تبدیل شده است.

کثرت پدران اصولگرا
نیمه دوم سال ۹۷ وقتی هنوز اخبار دقیقی درباره انتخابات مجلس یازدهم نبود ابراهیم رئیسی شورای وحدت اصولگرایان را کلید زد تا بتواند با کنار زدن جمنا و ایجاد یک تشکیلات جدید برای یازدهمین انتخابات برنامه‌ای دقیق بریزد اما حکم رهبر انقلاب برای ریاست قوه قضائیه سبب شد تا از فعالیت جناحی فاصله بگیرد. با کنار رفتن رئیسی، غلامعلی حدادعادل تصمیم گرفت تا کار نیمه‌تمام رئیسی را به اتمام برساند؛ هرچند ریاست او بر شورای ائتلاف بارها از سوی مهدی چمران تکذیب شد اما در نهایت بر سر عنوان «ریاست اداره شورای ائتلاف» توافق شد.

با اما و اگرهای بسیار و چانه‌زنی‌های دقیقه ۹۰ لیست انتخابات ۹۸ به عنوان دستاورد شورای ائتلاف در یازدهمین انتخابات مجلس به مدد کاهش مشارکت مردم و ردصلاحیت گسترده جناح رقیب توانست پیروز میدان شود البته پیروزی‌ای که پایان حرف و حدیث‌ها نبود از همان زمان انتقادها به شورای ائتلاف با شدت و حدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ جامعه روحانیت مبارز که از دو ساز و کار «جمنا» و «شورای ائتلاف» کنار زده شده بود و این گلایه و دلخوری را بخاطر وحدت اصولگرایان مطرح نکرده و به دوش کشیده بود قبل از اینکه قرار باشد ساز و کار دیگری امور انتخابات و وحدت اصولگرایان را به دست بگیرد آستین‌ها را بالا زد و «شورای وحدت» را با محوریت یا به قول خودشان با میزبانی جامعه روحانیت مبارز تشکیل دادند؛ تشکلی که در جلسات رایزنی‌ها تلاش کرد تا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را هم به میدان بیاورد و از این رو کفه ترازو را به نفع ریش سفیدان دست راستی سنگین کند. البته جامعه مدرسین همچنان ترجیح داد که بیرون گود بماند و دخالتی در انتخابات نداشته باشد.

آغاز دوئل شورای وحدت و شورای ائتلاف
«مشکل ما این است جامعه روحانیت مبارز مستقل راه افتاده و می‌گوید می خواهد میزبانی کنم و محور وحدت شوم می گوییم تجربه موفقی به نام شورای ائتلاف وجود دارد چرا این را نادیده می‌گیرید؛ یک گرفتاری چدماهه داریم تلاش می کنیم این کثرت متولی کار دستمان ندهد؛ ما از یک سو با کثرت نامزد طرف هستیم از یک سو با کثر پدر» این‌ها انتقادات تند و تیزی است که غلامعلی حدادعادل در راس شورای ائتلاف خطاب به جامعه روحانیت مبارز و سازوکار تازه تاسیس شورای وحدت می‌گوید.

این صحبت‌های حدادعادل بدون پاسخ باقی نماند و حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز گفت:« ما شورای ائتلاف را نادیده نمی گیریم قبلا آقایان با جامعه روحانیت هماهنگ بودند و نام آنها در انتخابات تشکل های همسو با جامعتین بود. تشکل های همسو در تقابل با جامعه روحانیت نبودند. امروز هم من عقیده دارم چه در پوشش ائتلاف و چه در پوشش وحدت باید جمع شوند در هر صورت حمایت خواهیم کرد و خود ما نه ادعا، نه کاندیدا و نه مساله پدرخواندگی نداریم. این حرکت تلاشی بود که از بعد از انقلاب هم بود و سعی در انسجام در جامعه داشتند و ما جز این تلاش، خواسته دیگری نداریم.» او ادامه می دهد؛ « ما انتظار نداریم آقای حداد عادل بگویند تقابل نه تقابلی وجود ندارد ما حامی هستیم اگر ائتلاف بتواند به جایی برسد که ببینیم واقعا می‌تواند بار را بردارد، ما جز حمایت چیز دیگری نداریم.»

با اینکه اعضای شورای وحدت همچنان منتظرند که شورای ائتلافی ها روی صندلی های جلسات آنها بنشینند اما چندی پیش غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف گفته بود: «از شورای وحدت می‌خواهیم در کنار شورای ائتلاف بایستد.» گفته‌ای که با واکنش اعضای جامعه روحانیت مبارز همچون محمد تقی رهبر روبرو شد. او گفته بود:«جامعه روحانیت نباید در گوشه و کنار بایستد بلکه در عرصه باشد حال اینکه جامعه روحانیت باید در کنار شورای ائتلاف بایستد یا بالعکس، تصمیمی است که جامعه روحانیت باید بگیرد بر این باورم جامعه روحانیت همانطور که همیشه مطرح بوده نقش پدری ایفا کند.»

بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه هم معتقد است شورای ائتلاف باید در کنار شورای وحدت بایستد و همراه شود نه بالعکس.

طناب‌کشی بر سر جبهه پایداری
سال ۸۸ وقتی نطفه جبهه پایداری در مجلس هشتم از سوی حامیان محمود احمدی‌نژاد شکل گرفت هیچ‌کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک روز همین تشکل به یک معضل جدی در جریان راست تبدیل شود اما این اتفاق افتاد و هر انتخاباتی که از راه می‌رسد بخش اعظمی از توان و انرژی اصولگرایان صرف همراه کردن این جبهه با تصمیم جمع می‌شود موضوعی که تا امروز تنها درمورد انتخابات ۹۶ و حمایت از ابراهیم رئیسی رخ داده است.

انتخابات ۱۴۰۰ هم باز در بر همان پاشنه می‌چرخد با این تفاوت که این‌بار شورای ائتلاف از یک سو و شورای وحدت از سوی دیگر تلاش می‌کند تا نظر موافق پایداری‌ها را به خود جلب کند که البته در این طناب کشی شورای وحدت موفق‌تر عمل کرده است و آنطور که منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت می‌گوید جلساتی را هم با پایداری‌ها داشته‌اند و بر سر مصادیق هم صحبت کرده‌اند. او می‌گوید: « ما با شورای ائتلاف و پایداری و جامعه مدرسین صحبت کردیم جامعه مدرسین تا الان بنای ورود به جزئیات و مصادیق را ندارد و فقط در حد بیان شاخص‌ها و کلیات به انتخابات ورود داشته است. با پایداری گفت‌وگو و بررسی داشته باشیم اما شورای ائتلاف در زمانی که مطرح کردیم پاسخ مثبت نداشت »

هر چند هر دو طرف تلاش می‌کنند تا این تشکل سرکش اصولگرا را متقاعد کنند و با خود همراه کنند اما به نظر می‌رسد پایداری‌ها چندان بنای سازگاری ندارد و این موضوع را می‌توان به وضوح در صحبت‌های صادق محصولی دبیرکل این جبهه مشاهده کرد. او می‌گوید: « محصولی و جبهه پایداری اهل بده و بستان نیستند برای همین ممکن است حرفهایی هم درباره ما بزنند. برخی می گویند اگر با ما وحدت کردید درست است ولی اگر وحدت نکردید وحدت شکن هستید! ما معتقدیم جریانی می خواهد تحت عنوان پدرسالاری برای حزاب اصولگرا تصمیم بگیرد ولی ما زیر بار این جریان نمی رویم.

رویای وحدت ۱۰۰ درصدی
«هیچگاه به وحدت ۱۰۰ درصدی درباره انتخابات نرسیده‌ایم» این اعترافی است که محمدرضا باهنر در مصاحبه‌اش با تسنیم به زبان می‌آورد. او درباره اختلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف می‌گوید: « در ارتباط با احتمال وحدت طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی، ما در هر دوره برای مذاکره وحدت‌بخش چشم انداز را اینگونه درنظر می‌گیریم که ۱۰۰ درصد اصولگرایان با هم به تفاهم برسند. حالا بعضی اوقات به تفاهم ۸۰ یا ۹۰ درصدی می‌رسیم و گاهی اوقات نیز به پایین‌تر از این میزان بسنده می‌شود. اما آنچه که مشخص است هیچگاه به وحدت ۱۰۰ درصدی درباره انتخابات نرسیده‌ایم. با همه این تفاسیر شورای ائتلاف و شورای وحدت بعد از انتخابات مجلس مذاکراتی را با هم داشتند که تا زمان تاسیس حزب فراگیر، ساختار ثابتی را در کشور تعریف کنیم تا به این واسطه دیگر در فصل انتخابات بخش قابل توجهی از ظرفیت جریان اصولگرایی صرف دستیابی به وحدت نشود.»

باهنر مشکل اصلی وحدت را در مصادیق می‌داند و با کنایه به شورای وحدت و حمایتش از قالیباف می‌گوید: « مثلا شورای ائتلاف می‌گوید اگر به هر دلیلی آقای رئیسی کاندیدا نشد گزینه مناسب برای ریاست‌جمهوری چه کسی باشد؟ حالا من نمی‌خواهم اسم ببرم ولی کاندیدای مطلوب آنها کاملا مشخص است که چه شخصی است.»

البته باهنر تنها در یک صورت معتقد است که رویای وحدت صد در صدی در انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند در اردوگاه اصولگرایی رقم بخورد و آن اینکه ابراهیم رئیسی برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

پایداری در دو راهی وحدت یا ائتلاف
فاصله تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری زیاد نیست، آیا فرزندان معنوی آیت الله مصباح مستقل از دو سازوکار مسیر انتخابات را تا انتها پیش خواهند رفت یا به سمت یکی از این دو سازوکار متمایل خواهند شد؟ شاید همانطور که باهنر می گوید جبهه پایداری باز هم تا شب آخر صبر کند و بعد از گرفتن سهم تصمیم خود را بگیرد.

مشارکت محدود به هیچوجه مطلوب نیست/ برخی کارخانه‌ها و خودروسازی‌ها هزینه های انتخاباتی را تامین می‌کنند

نفوذ پول های کثیف به انتخابات ۱۴۰۰ به روایت سلیمی نمین

خبرآنلاین نوشت : عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و ضمن تشریح راهکارهای افزایش مشارکت می‌گوید: برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد باز می‌گردد.

«انتخاباتی که در آن قشر اندکی، امکان مشارکت و رشد داشته باشند به هیچ وجه مطلوب نیست.» این پاسخی است که عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا به ایده برخی طیف های سیاسی مبنی بر مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب می دهد. این چهره اصولگرا نسبت به نفوذ پول های کثیف به انتخابات ۱۴۰۰ هشدار جدی می دهد و تاکید دارد قوه قضاییه باید فضای انتخابات و پول ها و هزینه های تبلیغاتی که وارد انتخابات می شود را با دقت رصد کند.

او صادقانه سخن گفتن با مردم در آستانه انتخابات را در افزایش رغبت آنها برای مشارکت در انتخابات موثر می‎‌داند و ضمن تشریح راهکارهای افزایش مشارکت به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید:« برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد باز می‌گردد.»

مشارکت محدود به هیچ وجه مطلوب نیست

عباس سلیمی نمین، چهره سیاسی اصولگرا، در گفتگو با خبرآنلاین ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: یقینا جامعه زمانی به بهترین وجه ممکن اداره خواهد شد و همزمان موجب رشد جامعه خواهد بود که مشارکت در آن جامعه در یک فضای مناسب و باثباتی شکل بگیرد بنابراین مشارکت لازمه پیشرفت جامعه و فرد است یعنی بدون مشارکت برای جامعه یا فرد نمی‌توان هیچ رشدی قائل بود.

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از ایده برخی که معتقد به مشارکت محدود برای انتخاب مطلوب هستند چیست، گفت:‌ اگر انسان را انتخابگر بدانیم و به این باور داشته باشیم که این انتخاب کردن موجب رشد وی خواهد شد بنابراین آرزو داریم انتخاباتی برگزار شود که در آن جمعیت حداکثری، رشد پیدا کنند یعنی اکثریت و آحاد جامعه در آن سهیم باشند. در مقابل، انتخاباتی که در آن قشر اندکی، امکان مشارکت و رشد داشته باشند به هیچ وجه مطلوب نیست.

احزاب با مردم صادقانه سخن بگویند
این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد:‌برخی از راه‌های افزایش مشارکت در جامعه به نهادهای مدنی و برخی از آن به نهادهای رسمی و برخی نیز به آحاد جامعه و افراد باز می‌گردد. آنچه که به نهادهای مدنی یعنی احزاب، گروه‌ها و جریانات باز می‌گردد این است که به انتخاب یا انتخابات به عنوان ابزار یا به صورت مقطعی ننگرند بلکه واقعا به آن باور داشته باشند و برای رشد مردم ارزش قائل شوند، اعتقاد به رشد مردم داشته باشند نه اینکه قدرت فریب آنها با ابزارهای انتخاباتی را فراهم کنند.

سلیمی نمین تصریح کرد: به بیانی دیگر با مردم در آستانه انتخابات، صادقانه سخن بگویند و با آنها به گونه‌ای تعامل داشته باشند تا مردم بتوانند آگاهی بهتری هم از وضعیت جامعه و هم از وضعیت توانمندی آنها پیدا کنند. در واقع صادقانه سخن گفتن با مردم موجب اشراف جامعه به آنها می‌شود حال اگر در جایی مرتکب اشتباه شدند یا اعضایی از آن حزب دچار خطایی شدند این خطاها را از مردم پنهان نسازند و به مردم بگویند که برخی از کسانی که معرفی کرده‌ایم به آن شعارها و وعده‌ها پایبند نیستند و دچار لغزش هستند. بنابراین همه اینها در انتخابات تاثیرگذار است.

نفوذ پول های کثیف به انتخابات ۱۴۰۰ به روایت سلیمی نمین

این تحلیلگر اصولگرا گفت: در واقع وقتی جامعه احساس کند با احزاب و گروه‌هایی در مقابل خودش مواجه است که صادقانه با آنها رفتار خواهد کرد بیشتر به مشارکت در انتخابات ترغیب خواهد شد، مثل این است که احساس کنیم اگر به بازار خرید برویم با فروشنده‌هایی مواجه خواهیم شد که صادقانه سخن خواهند گفت ایراد و قوت‌های کالاهای خود را می‌گویند ضمن اینکه فریب هم نمی‌دهند. طبعا در این بازار با انتخابگری، آرامش و رغبت بیشتری عمل خواهیم کرد در مقابل اگر احساس کنیم وارد بازاری می‌شویم که عرضه کننده کالاها قصد فریب دارند و صادقانه هم برخورد نمی‌کنند رغبتی به انتخابگری در چنین فضایی نداریم. بنابراین یکی از عوامل ایجاد رغبت در مشارکت، احزاب سیاسی هستند.

وظیفه سنگین شورای نگهبان و قوه قضاییه در انتخابات
سلیمی نمین با بیان اینکه عامل دوم ساختار رسمی کشور است، خاطرنشان کرد: عمدتا ساختار رسمی کشور در شورای نگهبان خلاصه شده است به عنوان مثال شورای نگهبان با دقت و ظرافت بیشتری به ارزیابی بپردازد و افراد سالم از ناسالم جدا کند در حالی که این گونه نیست. ساختار رسمی وظایف دیگری نیز دارد مثلا قوه قضاییه، وظیفه بسیار سنگینی را در قبال مشارکت و انتخابات برعهده دارد مبنی بر اینکه اگر افراد فاسدی قصد نفوذ به انتخابات را داشته باشند با آنها برخورد کند در واقع یک مشارکت سالم که رغبت جامعه را برای شرکت در انتخابات برمی‌انگیزد.

برخی کاندیداها برای فریب مردم هزینه می کنند
وی گفت: یعنی شرایطی که پول‌های ناسالم وجود نداشته باشد، مثلا یک حزب یا فردی، هزینه‌هایشان را روی فریب مردم متمرکز کنند به بیانی دیگر هزینه‌هایشان را خرج تبلیغاتی می‌کنند تا بهتر بتوانند مردم را فریب دهند، قوه قضاییه وظیفه برخورد با این نوع رفتارها و جریانات را دارد. امروزه متاسفانه در آستانه انتخابات، افراد کارشناس تبلیغاتی فعال می‌شوند و کاندیدها و نامزدهای انتخابات را با هزینه‌های سنگین به خدمت می گیرند و هنر آنها این است که مخاطب را فریب بدهند و به گونه‌ای نادرست و ترفندهای تبلیغاتی مخاطب را نسبت به رقبای انتخاباتی، بدبین کنند.

قوه قضاییه از ورود به پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری کند
این چهره اصولگرا گفت:‌ از وظایف مهم قوه قضاییه این است که از ورود پول‌های کلان در عرصه انتخابات آن هم از راه‌های ناسالم، جلوگیری کند و گزارشی به مردم دهد مبنی براینکه فلان جریان از پول‌های کثیف استفاده کرده یا فلان حزب از باندهای قدرت پول دریافت کرده است. به عنوان مثال از برخی کارخانه‌های دولتی پول دریافت می‌کنند یا خودروسازان دولتی همواره یکی از منابع تامین هزینه‌های انتخاباتی هستند. از این رو این وظیفه قوه قضاییه است که به مردم گزارش دهد. بدین ترتیب برخی از نهادهای رسمی هم وظایفی در راستای سالم سازی هر چه بیشتر انتخابات و ایجاد رغبت برای مردم دارند.

 

 احتمال کناره گیری سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء

طی هفته های اخیر شایعات متعددی درباره فعالیت های انتخاباتی سعید محمد منتشر شده است و بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که هواداران سعید محمد در شهرهای مختلف فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. خود او نیز با وجودی که موضع علنی درباره ورود به انتخابات نداشته ولی حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری را هم تکذیب نکرده است. با این وجود با توجه به نظامی بودن سعید محمد، فعالیت سیاسی و انتخاباتی شرایط کاری‌اش را تغییر خواهد داد. بنابراین در صورتی که حضور سعید محمد در انتخابات ۱۴۰۰ از طرف او قطعی شود، محمد به زودی باید از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) استعفا بدهد.

نظر شما