شناسهٔ خبر: 45908494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش سی ان ان از جزئیات جدید ارتباط بن‌سلمان با قتل خاشقچی/ طبق گزارش سیا، بن سلمان در قتل خاشقچی دست دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-شبکه خبری سی ان ان با استناد به برخی اسناد دادگاهی جزئیات جدیدی از ارتباط بین ولیعهد سعودی با قتل "جمال خاشقچی"منتقد سعودی رو کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،بنابراین گزارش شبکه خبری سی‌ن‌ان با استناد به شکایت‌نامه‌هایی که اخیراً تنظیم شده‌اند گزارش داده دو فروند جت شخصی که تیم ترور خاشقچی اکتبر 2018 برای اجرای عملیات ترور با آنها به ترکیه سفر کرده‌اند تحت تملک شرکتی بوده که بن‌سلمان کمتر از یک سال قبل‌تر آن را تصاحب کرده بود.
این اسناد که بر روی آنها مهر «فوق محرمانه» حک شده بخشی از یک دعوی قضایی کانادایی هستند که چند ماه قبل‌تر به ثبت رسیده است. سند مذکور به امضای یک وزیر سعودی رسیده که دستورات بن‌سلمان را منتقل می‌کرده است.
این وزیر در جایی نوشته است: «طبق دستورات عالیجناب ولی‌عهد، سریعاً روال‌های ضروری برای این کار را تکمیل کنید.»
این اسناد نشان می‌دهند چگونه مالکیت شرکت خدمات هواپیمایی «اسکای‌پرایم» اواخر سال 2017 به صندوق ثروت ملی 400 میلیون دلاری عربستان سعودی منتقل شده است. هواپیماهای همین شرکت بعداً در اکتبر 2018 برای منتقل کردن تیم ترور خاشقچی به ترکیه مورد استفاده قرار گرفت.
صندوق ثروت ملی عربستان سعودی موسوم به «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» تحت کنترل محمد بن‌سلمان است و ریاست آن را شخص وی به عهده دارد.
این اسناد که رابطه میان این هواپیماها و ولیعهد سعودی را نشان می‌دهند توسط گروهی از شرکت‌های دولتی عربستان سعودی به دادگاه ارائه شده‌اند و بخشی از یک شکایت‌نامه اختلاس هستند که شرکت‌های مذکور ماه گذشته علیه «سعد الجبری»، مقام ارشد اطلاعاتی سابق عربستان سعودی در کانادا تنظیم کرده‌اند.
اتهامات اختلاس علیه الجبری بعد از آن مطرح شدند که او سال گذشته در دادگاهی در واشنگتن از محمد بن سلمان شکایت کرد. الجبری ولیعهد عربستان سعودی را متهم کرده تنها چند روز بعد از ترور خاشقچی تیمی را برای قتل او روانه کانادا کرده است.
اسناد مربوط به انتقال مالکیت این هواپیماهای خصوصی به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی قبلاً گزارش نشده است. این اسناد، تازه‌ترین شواهدی هستند که نقش‌آفرینی محمد بن‌سلمان را در قتل خاشقچی نشان می‌دهند.
اکتبر سال 2018، اندکی بعد از قتل خاشقچی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با استناد به برخی منابع گزارش داده بود هواپیماهای مورد استفاده قاتلان متعلق به یک شرکت تحت کنترل بن‌سلمان هستند.
«دن هافمن»، از مقام‌های سابق سیا به سی‌ان‌ان می‌گوید: «او فعالیت این شرکت را تحت رصد داشته و بنابراین، از اینکه چه استفاده‌ای از آن شده مطلع بوده است.»
وی اضافه کرد: «ضمن اینکه، این شواهد بالقوه بیشتری فراهم می‌کند مبنی بر اینکه او از ماجرا مطلع بوده. اینها ادله بیشتری در این راستا هستند.»

بایدن: گزارش مربوط به قتل «خاشقچی» را مطالعه کردم
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  در پاسخ به سوالی درباره گزارش اطلاعاتی مربوط به پرونده قتل جمال خاشقچی بدون ارائه جزئیات بیشتر در این باره گفت: «بله آن را مطالعه کردم».
به تازگی، روزنامه « واشنگتن پست» در گزارشی نوشت که قرار است دفتر مدیر اطلاعات آمریکا گزارشی از نتایج تحقیقات قتل ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را در آینده‌ای نه چندان دور منتشر کند.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست در گزارش مذکور آمده است که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را داده است که این گزارش احتمالا فضای بین « جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا و ریاض را متشنج خواهد کرد.
از طرف دیگر، سایت «سعودی لیکس» اخیرا به نقل از یک منبع ناشناس در کاخ پادشاهی عربستان فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود برای تحریم‌های مالی شخصی که ممکن است از جانب «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالت متحده علیه وی اعمال شود، است.

رویترز: طبق گزارش سیا، بن سلمان در قتل خاشقچی دست دارد
چهار مسئول مطلع آمریکا می‌گویند که گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» از دست داشتن محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در قتل جمال خاشقچی حکایت دارد.
گزارش اطلاعاتی دولت آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» در استانبول نشان می‌دهد که ولی عهد سعودی در این حادثه نقش دارد و با ترور روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود موافقت کرده بود.
در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز از چهار مسئول آمریکایی نقل کرد که گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با قتل جمال خاشقچی در سال 2018 موافقت کرده و به احتمال قوی دستور قتل وی را صادر کرده بود.
از طرف دیگر، سایت «سعودی لیکس» اخیرا به نقل از یک منبع ناشناس در کاخ پادشاهی عربستان فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود برای تحریم‌های مالی شخصی که ممکن است از جانب «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالت متحده علیه وی اعمال شود، است.

راز قتل خاشقچی برملا می‌شود
سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری گفت که گزارش مربوط به قتل خاشقچی به زودی منتشر می‌شود و جو بایدن برای ابراز نگرانی‌هایش تردید به خود راه نخواهد داد.
«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) گفت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به زودی گزارش مربوط به قتل «جمال خاشقچی»، منتقد عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آمریکا چه زمانی این گزارش را منتشر می‌کند گفت: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، ما متعهدیم این گزارش را از طریق مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کنیم که البته یک گزارش غیرمحرمانه است.»

واکنش بایدن به گزارش سیا درباره قتل خاشقچی 
در حالی‌که جهان در انتظار نتیجه گزارش سی آی ای درمورد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی است، همه منتظر واکنش جو بایدن هستند. آیا او عربستان یا محمد بن سلمان را کنار خواهد گذاشت یا معامله ای احتمالی وجود خواهد داشت؟
پژوهشگران مسائل سیاسی می گویند که اتهام محمد بن سلمان به قتل خاشقچی امری محرز است و گزارش سی آی ای بن سلمان را محکوم خواهد کرد.
آنها افزودند: این اتهام یکی از ابزارهای بایدن است که از آن برای کنار گذاشتن بن سلمان استفاده خواهد کرد. بخصوص اینکه او از سوی دادگاه های آمریکا تحت تعقیب است.
کارشناسان سیاسی پیش بینی می کنند که با رهبری آمریکا و با فشار سازمان های حقوقی و دادگاه کیفری بین المللی و از طریق شورای بیعت عربستان، بن سلمان با شخص دیگری جایگزین خواهد شد.
به عقیده پژوهشگران، دعوت به دموکراسی چندین درجه دارد. اولین مورد امکان باجگیری بیشتر از حکومت های عربی متحجر است که در این صورت ممکن است شرایط خشونت آمیز فراوانی بر آنها تحمیل شود و افکار عمومی عربستان را تحت تاثیر قرار دهد.
آنها بر این باورند که برای دعوت به دموکراسی از سوی آمریکا مرزهایی وجود دارد. آمریکا نمی تواند با سرنگونی رژیم های حاکم در منطقه متحمل ریسک شود. مانند خاندان آل سعود که تاریخی طولانی در روابط خود با آمریکا داشته است. لذا تلاش می کند تا با برخی اصلاحات ظاهری این مسئله را حل و فصل کند.
مسئولان یمنی نیز خاطرنشان می کنند که عربستان در ارتباط با یمن به دنبال طرحی خیالی برای مصرف رسانه ای است تا بتواند تحت عنوان طرح صلح به فریب دیگران ادامه دهد. زیرا هیچ ضمانت بین المللی برای اثبات اعتبار آن وجود ندارد.
به عقیده این مسئولان، عربستان با این طرح تلاش می کند تا نیروهای تحت رهبری خود را در جبهه مأرب بازآرایی کند تا بتواند بر این منطقه مسلط شود.

نظر شما