شناسهٔ خبر: 45903889 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گفت‌وگو درباره ایران، یمن و منطقه در اولین تماس تلفنی بایدن و ملک سلمان

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان درباره برخی مسائل دارای اهتمام مشترک از جمله روابط میان دو کشور، ایران، امنیت خاور میانه و بحران یمن گفت و گو کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه عرب زبان شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا و شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) بامداد امروز (جمعه) اعلام کرد که ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور با «جو بایدن»، رئیس جمهوری جدید آمریکا تماس گرفته و به وی به مناسبت تصدی این منصب تبریک گفته است.

بنا بر اعلام واس، ملک سلمان و بایدن در نخستین گفت و گوی تلفنی خود، بر عمق روابط عربستان و آمریکا و اهمیت تقویت شراکت میان آنها در راستای منافع دو کشور و تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان تاکید کرده و مهم ترین مسائل منطقه و تحولات دارای اهتمام مشترک به همراه آن چه «رفتار ایران در منطقه، فعالیت های بی ثبات کننده آن و پشتیبانی آن از گروه های تروریستی» خوانده شده را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داده که پادشاه سعودی از رئیس جمهوری آمریکا برای «پایبندی ایالات متحده به دفاع از عربستان در قبال تهدیدات این چنین و تاکید وی بر این که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نمی دهد» قدردانی کرده است.

بر اساس این گزارش، بایدن به تمجید از «پشتیبانی عربستان از تلاش های سازمان ملل متحد برای دستیابی به آتش بس در یمن» پرداخته در حالی که ملک سلمان نیز بر اهتمام کشورش به «دستیابی به یک راه حل سیاسی فراگیر در یمن» و تلاش آن برای «تحقق امنیت و رشد برای ملت یمن» تاکید کرده است.

در همین حال، کاخ سفید نیز با صدور بیانیه ای در رابطه با گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری آمریکا و پادشاه عربستان، اعلام کرد که دو طرف به برخی مسائل دارای اهتمام مشترک و مهم و در راس آنها بحران یمن و مسئله امنیت در خاور میانه به علاوه روابط میان دو کشور پرداختند.

کاخ سفید در بیانیه خود در این باره آورده است: دو طرف تلاش های تحت رهبری سازمان ملل و آمریکا برای برقراری امنیت منطقه ای از جمله پایان مسالمت آمیز جنگ در یمن و پایبندی آمریکا به کمک به عربستان در دفاع از خاک خود در برابر گروه های مورد حمایت ایران را بررسی کردند.

بر اساس آن چه در این بیانیه آمده، بایدن در گفت و گوی تلفنی با ملک سلمان اهمیت حقوق بشر و اهتمام واشنگتن به آن و حاکمیت قانون در سطح جهان را مورد تاکید قرار داده و اقدام اخیر ریاض در آزادی «لجین الهذلول»، فعال سرشناس مدافع حقوق زنان در عربستان و برخی از فعالان زندانی دارای تابعیت دوگانه عربستان و آمریکا را نیز مثبت ارزیابی کرده است.

بنا بر اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده که روابط با عربستان را قدرتمندتر و شفاف تر کند و بر تلاش دولت خود برای تقویت پیوندهای دوستی و تحکیم روابط میان دو کشور نیز تاکید کرده است.

رهبران آمریکا و عربستان همچنین به روابط تاریخی میان دو کشور اشاره کرده و کار مشترک در راستای منافع هر دو ملت را نیز مورد تاکید قرار دادند.

شایان ذکر است که هم در گزارش واس و هم در بیانیه کاخ سفید درباره نخستین گفت و گوی تلفنی بایدن و ملک سلمان، به پرونده قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار عربستانی منتقد سیاست های ریاض به دست عوامل سعودی در کنسولگری کشورش در شهر استانبول ترکیه در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی و همچنین گزارش آژانس های اطلاعاتی آمریکا در این رابطه که قرار است منتشر شود، هیچ گونه اشاره ای نشده است.

خبر اصلی را در سی‌ان‌ان‌عربی و آرتی‌عربی ببینید

نظر شما