شناسهٔ خبر: 45871362 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصولگرایان و انتخابات ۱۴۰۰؛ تلاشی برخی از نمایندگان مجلس و اعضای خبرگان برای دعوت از رئیسی در انتخابات/ گزینه دوم اصولگرایان قالیباف است نه لاریجانی

صاحب‌خبر -

شفقنا- چند ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و برخی از اصولگرایان به عنوان نماینده یکی از جریان های سیاسی مهم و اصلی کشور، از انتخابات آینده می گویند و گمانه زنی هایی درباره کاندیداتوری برخی از افراد دارند.

به گزارش شفقنا، ۲۰۸ امضا نماینده مجلس برای حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات جمع آوری شده است. روز گذشته ۴۰ تا ۵۰ عضو مجلس خبرگان رهبری نیز از ابراهیم رئیسی دعوت کردند تا جلسه خصوصی که درباره انتخابات ۱۴۰۰ بود، شرکت کند که رئیسی این دعوت را رد کرده است. 

همچنین یکی از چهره های اصولگرا امروز در اظهار نظری مطرح کرد که گزینه دوم اصولگرایان قالیباف است نه لاریجانی. 

رئیسی، دعوت اعضای خبرگان برای برگزاری جلسه انتخابات ۱۴۰۰ را نپذیرفت

حجت الاسلام و المسلمین سیّد ابراهیم رئیسی، دعوت اعضای مجلس خبرگان برای برگزاری جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده است.

یکی از اعضای مجلس خبرگان در این باره گفت: دیروز در حاشیه اجلاسیه مجلس خبرگان، حدود ۴۰ تا ۵٠ نفر از اعضای مجلس خبرگان قصد برگزاری جلسه خصوصی با حجت‌ الاسلام والمسلمین رئیسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند، که آقای رئیسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه، ضمن تشکر از ایشان، برگزاری این جلسه را نپذیرفته است.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز در ٢٨ بهمن سال جاری در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص ورود رئیس قوه قضاییه به انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ انجام خدمات کاملا موفقیت آمیز در دستگاه قضایی و تحول دستگاه قضا از آغازین روزهای تصدی ایشان در قوه آغاز شده و ایشان با برنامه جامع تحولی مسئولیت قوه قضاییه را پذیرفتند و روند اقدامات مشخص و منطقی به دور از فعالیت های تبلیغاتی بوده است.

وی افزود: آنچه اطلاع دارم ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند و دانشجویان هم همین سوال را پرسیدند، پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مساله و موضوع دیگری فکر نمی کنم.

اسماعیلی اظهار داشت: ایشان همه توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می‌کنند و تا امروز ما رویکرد دیگری را از ایشان مشاهده نکرده ایم.

مصباحی‌مقدم: رییس‌جمهوری حداکثری با قدرت بیشتری کشور را اداره می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رییس جمهوری که با مشارکت حداکثری بر سر کار بیاید احساس پشتیبانی بیشتری از ناحیه مردم می‌کند و می‌تواند با قدرت و قوت قلب بهتری مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، گفت: جمهوری اسلامی نظام صددرصد مردمی است و انقلاب اسلامی براساس خواست و اراده ملت ایران ظهور و بروز کرد و از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، همه ابعاد این نظام مبتنی بر آرای مردمی بنیان نهاده شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را زمینه‌ساز تقویت وحدت ملی توصیف کرد و افزود: رییس جمهوری که با مشارکت حداکثری بر سر کار بیاید احساس پشتیبانی بیشتری از ناحیه مردم می‌کند و می‌تواند با قدرت و قوت قلب بهتری مدیریت اجرایی کشور را برعهده بگیرد.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حضور پرشور مردم پای صندوق‌ رای موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی مقابل بیگانگان است و در دنیای سیاست، جمهوری اسلامی را نظامی کاملا استوار، پرقدرت و باپشتوانه قلمداد می‌کنند.

احزاب و جریان‌های سیاسی مردم را به انتخابات دلگرم کنند

مصباحی مقدم به میدان آمدن و استفاده مردم از حق مشروع خود برای حضور در انتخابات و انتخاب رییس جمهوری توانمند و کارآمد را بسیار شایسته و ضروری دانست و گفت: احزاب و جریان‌های سیاسی در چنین شرایطی وظیفه دارند مردم را به انتخابات دلگرم کرده و به‌شکل قوی به میدان بیایند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: کسی نباید از احتمال کاهش حضور مردم پای صندوق‌ رای سخن به میان آورد و از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ایراد بگیرد. بنابراین در چنین شرایطی فضای رسانه‌ ملی، نوشتاری و فضای مجازی همه باید در خدمت حضور حداکثری ملت برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد.

مصباحی‌مقدم درباره وظایف دستگاه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری، عملکرد مجلس و دولت در تشویق مردم به حضور پای صندوق رای را تاثیرگذار دانست و گفت: اگر مردم احساس کنند که دولت و مجلس دلسوز آنها هستند و همواره به‌دنبال برداشتن گام‌هایی برای کاهش نگرانی‌های آنها هستند تاثیر بزرگی بر تمایل آنها برای حضور پای صندوق‌ رای خواهد داشت.

وی درباره ضرورت تلاش جمهوری اسلامی ایران برای به‌دست آوردن متحدان برای خود تصریح کرد: البته ایران تاکنون هیچ‌گاه تنها نبوده و نیست چراکه ملت‌های منطقه هوادار جمهوری اسلامی هستند؛ بسیاری از کشورهای جهان سوم هم، دل‌هایشان با نظام جمهوری اسلامی همراه است و ما همدلی این کشورها را از مسائل متعددی که اتفاق می‌افتد درک می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید بتوانیم هر چه بیشتر با دولت‌هایی که با جمهوری اسلامی روابط حسنه دارند رایزنی کرده و دیپلماسی‌مان سیاسی را فعال‌تر کنیم، اظهار کرد: اگر بتوانیم همراهی چین و روسیه که با غرب رقابت دارند بدست بیاوریم و با کمک سایر کشورهای همسو می توانیم مقابل فزون‌خواهی آمریکا مقاومت کنیم.

باهنر: ۸۰ درصد توان‌مان صرف وحدت می‌شود؛ ۲۰ درصد برای رقابت/ کاندیدای مطلوب شورای ائتلاف مشخص است

محمدرضا باهنر می گوید: اگر بخواهم در ابتدا اشاره‌ای به فضای کلی کشور در آستانه انتخابات داشته باشم، باید بگویم که در سال آتی با توجه به اینکه چند انتخابات مهم از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را در پیش داریم، به هر حال شاهد تحولات سیاسی مهمی در ماه‌های آتی خواهیم بود.

البته با توجه به میزان مشارکت مردمی در آخرین انتخابات سراسری که انتخابات مجلس یازدهم بود، به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های مهم پیش روی برای انتخابات آتی نیز بحث مشارکت مردمی در انتخابات باشد. به ویژه اینکه همچنان کشور درگیر مواجهه با ویروس کرونا است و به هر حال این نگرانی نیز وجود دارد که در صورت ایجاد صف‌های انتخاباتی بار دیگر با موج فراگیری این بیماری در کشور روبرو شویم.

بنابراین مواردی که به آنها اشاره کردم می‌تواند مجموعه‌ای از چالش‌ها را در مسیر مشارکت حداکثری در انتخابات ایجاد کند که باید مسئولان ذی‌ربط تدابیری را برای مرتفع کردن آن یا حداقل کاهش اثر منفی آن اتخاذ کنند چراکه به هر حال پایین آمدن سطح مشارکت مردمی در انتخابات از هیچ منظری به نفع کشور و نظام نیست.

ما از طرفی در طول چند ده سال گذشته همواره حضور مردم در انتخابات را به مشروعیت نظام تعبیر کردیم و گفتیم که مردم با هیجان و شور و شعور پای صندوق‌ها می‌آیند و فارغ از اینکه به چه شخص یا جناحی رای دهند، همین که در انتخابات شرکت می‌کنند علاقه‌شان را به نظام نشان می‌دهند.

البته همانطور که عرض کردم دلایل متعددی برای پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم وجود دارد از جمله نارضایتی عمومی از عملکرد دولت و مجلس و یا اینکه مردم احساس کردند مسئولین به فکر دغدغه‌ها و مشکلات آنها نیستند و بعضاً دعواهای سیاسی خیلی افراطی شده است.

همچنین بعضی گروه‌ها هستند که مدعی‌اند کاندیداهای آنها تایید نمی‌شوند و البته تحریم‌ها، گرانی‌ها و بازار متشنج سرمایه و به هر حال چند ده مسئله دیگر که دست به دست هم دادند و موجب کاهش مشارکت سیاسی شدند. در کنار تمامی این دلایل بحث فراگیری کرونا طبعاً در میزان مشارکت مردمی موثر بود.

دلایل متعددی برای پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم وجود دارد از جمله نارضایتی عمومی از عملکرد دولت و مجلس و یا اینکه مردم احساس کردند مسئولین به فکر دغدغه‌ها و مشکلات آنها نیستند و بعضاً دعواهای سیاسی خیلی افراطی شده است. همچنین بعضی گروه‌ها هستند که مدعی‌اند کاندیداهای آنها تایید نمی‌شوند و البته تحریم‌ها، گرانی‌ها و بازار متشنج سرمایه

در کنار همه این چالش‌ها متاسفانه برخی جریانات اصولگرایی و بعضی از کاندیداها امروز به این فکر می‌کنند که از آنجا که در ۸ سال گذشته دولت در دست اصلاح‌طلبان بوده، امروز دیگر نوبت آنهاست و مشارکت بالا ممکن است چنین امری را برای آنها محقق نکند.

از سوی دیگر عده‌ای از اصلاح‌طلبان هنجارشکن هستند که می‌گویند اگر گزینه ما تایید نشود ما نباید در انتخابات شرکت کنیم. متاسفانه در هر دو طرف طیف سیاسی کشور یک عده اصولگرایان ساده‌اندیش و یک طرف هم هنجارشکنان اصلاح‌طلب خیلی علاقه‌ای به مشارکت بالا در انتخابات ندارند. در حالی که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان صریح‌تر از گذشته مجدداً بر همان مواضع تاکید کردند که مشارکت حداکثری برای کشور اهم و انتخاب شخص اصلح مهم است.

اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات آتی به نسبت انتخابات‌های گذشته در این است که مقامات آمریکایی در این سال‌ها به صراحت گفته‌اند که هدفشان از اعمال تحریم‌ها، جدا کردن و ناامید کردن مردم از نظام است که میوه این عاصی کردن مردم در پایین آمدن مشارکت مردمی قابل بهره‌برداری خواهد بود. بنابراین با کاهش مشارکت عمومی در انتخابات، آمریکایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران جواب داده و باید ادامه پیدا کند.

متن کامل گفت وگوی تسنیم با باهنر را در این لینک بخوانید.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: رئیسی حاضر است به وحدت اصولگرایان کمک کند اما نه به عنوان نامزد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به نامه نیوز، گفت: بحث‌های متعدد شده و تماس‌های مختلف گرفته شده است، ایشان با این بخش قضیه که بیایند و وحدت اصولگرایان را پیوند بزند مشکلی ندارد اما اینکه به عنوان مصداق بیایند تا {کاندیداتوری ایشان} ابزار وحدت شود تاکنون چنین چیزی را پذیرا نبودند.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خوادخواهی و سهم خواهی را بزرگترین چالش امروز اصولگرایان خواند و یادآور شد: این دو خصیصه باعث می شود که هر کسی در داخل جناح به خود اجازه می دهد تا به گروه دیگر حمله کند. این رویکرد شایسته نام و شأن اصولگرایی نیست.

اصولگرایان برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ها دارند اما با دو چالش جدی مواجه هستند نخست تعدد کاندیدا و دوم اختلاف نظر. به نظر می رسد تنها اتفاقی که می تواند حلال این دو چالش باشد، کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی است.

احمد کریمی اصفهانی درباره انتقادهای صورت گرفته به شورای وحدت گفت: ایجاد التهاب در جامعه با اشکال تراشی کار خیلی بدی است. متأسفانه این مسئله فقط بین دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست. الان درون هر دو جناح نوعی اشکال تراشی و مشکلاتی را به وجود می آورند، نتیجه آن خواهد شد که رغبت و انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات کم می شود.

وی رعایت مسائل انقلاب و نظام را یک تکلیف شرعی خواند و افزود: اگر خلاف این عمل شود خیانت آشکار به نظام و انقلاب خواهد بود، چراکه خواست دشمن است. دشمن می خواهد مردم حضور فعال و حداکثری پای صندوق‌های رأی نداشته باشند بنابراین نباید کاری کرد که به اصل انتخابات لطمه بخورد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری خوادخواهی و سهم خواهی را بزرگترین چالش امروز اصولگرایان خواند و یادآور شد: این دو خصیصه باعث می شود که هر کسی در داخل جناح به خود اجازه می دهد تا به گروه دیگر حمله کند. این رویکرد شایسته نام و شأن اصولگرایی نیست.

وی ادامه داد: این روزها حرکاتی را از شورای ائتلاف می بینیم که انتظار نداریم. آنها باید شئونات را حفظ کنند چون بعضی مطالب را می گویند که شایسته نیست. نکته دیگر آنکه هنوز ما به بررسی مصداق نرسیدیم اگر فردا وارد این مرحله شویم و هر کسی نسبت به مصداق‌ها بخواهد اتهام وارد کند، یک دلزدگی ایجاد می شود بنابراین باید از این نوع مسائل پرهیز کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه درباره تأثیر کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی بر رفع اختلافات میان اصوگرایان بیان کرد: ۵۰ رصد وحدت خود آقای رئیسی است که اکثر گروه‌های اصولگرا درباره کاندیداتوری او رضایت دارند ولی ۵۰ درصد دیگر آن است که طرف مقابل آمادگی برای این کار را داشته باشد. بعضی مواقع یک شخصیت سیاسی تصمیمی برای ورود به عرصه ندارد اما ما اصرار می‌کنیم تا به هدف مان برسیم.

کریمی اصفهانی درباره دیدگاه سیدابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بحث‌های متعدد شده و تماس‌های مختلف گرفته شده است، ایشان با این بخش قضیه که بیایند و وحدت اصولگرایان را پیوند بزند مشکلی ندارد اما اینکه به عنوان مصداق بیایند تا {کاندیداتوری ایشان} ابزار وحدت شود تاکنون چنین چیزی را پذیرا نبودند.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا: گزینه دوم اصولگرایان قالیباف است نه لاریجانی

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: موضوع این است که لاریجانی خود را وابسته به جریان اصولگرا ندانسته و نمی‌داند و ممکن است به صورت مستقل وارد انتخابات شود، بنابراین بعید است که اصولگرایان تمام قد پشت او بایستند و شانس حمایت اصولگرایان از قالیباف بیشتر از لاریجانی است.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز با اشاره به بخشی از صحبت‌های حداد عادل مبنی بر رفتن شورای وحدت اصولگرایان به سمت علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، باشگاه خبرنگاران جوان گفت: من خودم در شورای وحدت حضور دارم و باید بگویم که اصلا وارد موضوع تعیین مصادیق نشده‌ایم.

او ادامه داد: در حال حاضر بحث روی شاخص‌هاست و اینکه بتوانیم موضوع مشارکت حداکثری را در انتخابات محقق کرده و وحدت نیروهای انقلاب را هم محقق کنیم، تا به حال هیچ مصداقی در این باره مطرح نبوده و تا زمانی هم که شورای نگهبان صلاحیت نامزدها را اعلام نکند هیچ‌گونه موضع‌گیری در این باره نخواهیم داشت؛ بنابراین این مواردی که مطرح می‌شود بیش از هر چیز نوعی گمانه‌زنی است که عمدتا یا به صورت پیش‌بینی و یا براساس نظر سنجی‌های صورت گرفته مطرح می‌شود.

کنعانی مقدم افزود: ممکن است که این موضوع در جامعه روحانیت مبارز و یا سایر احزابی که عضو شورای وحدت اصولگرایان هستند مطرح شده باشد، همانطور که نام سیدابراهیم رئیسی مطرح شده؛ اما در حقیقت نام هیچ‌کدام از این افراد به عنوان یک تصمیم در بین آن خرد جمعی مطرح نیست.

دبیرکل حزب سبز تاکید کرد: الان ساختار به گونه‌ای شده که اگر یک نامزد مورد توافق همه باشد وحدت شکل خواهد گرفت؛ برای مثال بر روی نام سیدابراهیم رئیسی این وحدت وجود دارد، اما اگر او حضور پیدا نکند ما دچار یکسری رقابت درونی در بین اصولگرایان خواهیم شد.

او در پاسخ به این سوال که اگر سیدابراهیم رئیسی به میدان نیاید آیا رقابت بین محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی صورت خواهد گرفت، گفت: ممکن است این موضوع مطرح شود. اما موضوع این است که لاریجانی خود را وابسته به جریان اصولگرا ندانسته و نمی‌داند و ممکن است به صورت مستقل وارد انتخابات شود، بنابراین بعید است که اصولگرایان تمام قد پشت او بایستند و شانس حمایت اصولگرایان از قالیباف بیشتر از لاریجانی است.

نماینده رفسنجان: ۲۰۸ امضا برای حضور رئیسی در انتخابات جمع آوری شده است

نماینده رفسنجان در مجلس گفت: تعداد امضا از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. ما کار خومان را انجام داده‌ایم، قدرت انتخاب با او است اما تاکنون پاسخ مثبتی از رئیسی نشنیده‌ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رئیسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد.

حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس در رابطه با نامه برخی نمایندگان به رئیس قوه قضاییه و دعوت از او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده است نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رئیسی دعوت به عمل آید.

به گزارش برنا، او ادامه داد: ما کار خومان را انجام داده ایم، قدرت انتخاب با او است اما تاکنون پاسخ مثبتی از رییسی نشنیده ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رئیسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد.

جلالی در پایان گفت: مهم این است تاکنون هیچکس مخالف حضور رئیسی در انتخابات نیست و هر کجا از او حرفی به میان آمده همگی اتفاق نظر داشتند و رئیسی اولویت جریان ما قرار دارد. یک دستی و اجماع همه احزاب و نمایندگان در مورد رئیسی بی سابقه است.

 

نظر شما