شناسهٔ خبر: 45807147 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

از سوی مقامات دولت مطرح شد

اعتراض شفاهی و کتبی ایران به سیاسی‌کاری آژانس

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی-
همزمان با سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران و در آستانه اتمام ضرب الاجل ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی درز اطلاعات محرمانه آژانس با اهداف و اغراض سیاسی در رسانه‌ها مورد اعتراض مقامات ایرانی قرار گرفته است.
دو روز مانده به ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی دیشب (شنبه 2 اسفند) برای مذاکره با مقامات ایران وارد تهران ‌شد.
جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را درخصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.
بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»
 همین باعث شده تا تحرکات دیپلماتیک غربی‌ها بیشتر شده و در کنار تماس‌های تلفنی اروپایی‌ها با تهران،گروسی رئیس‌آژانس هم به ایران بیاید.
جزئیات محورهای گفت‌وگوهای گروسی
 از زبان کمالوندی
«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران درباره جزئیات محورهای گفت‌وگوهای گروسی در تهران گفت‌: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور انجام گفت‌وگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه (امروز) با رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر مسئولان سازمان دیدار می‌کند.
وی با بیان اینکه سفر گروسی در ارتباط با چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس در راستای اجرای ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و به درخواست مدیرکل آژانس انجام می‌شود، گفت: مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوها حول موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فراپادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف خواهد بود.
معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی، سازمان انرژی اتمی ایران اقدامات متعددی را در برنامه کار خود قرار داده است، تصریح کرد: از جمله این اقدامات توقف نظارت‌های فراپادمانی دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون در صورت عدم اجرای تعهدات طرف‌های مقابل در برجام است که موعد آن پنجم اسفند ماه (بیست و سوم فوریه) است. به منظور اجرای این بخش از قانون در وهله نخست نامه‌ای در تاریخ بیست و هفتم بهمن ماه تسلیم آژانس شد.
کمالوندی ادامه داد: گفت‌وگوهای فنی پیش از پایان مهلت دو ماهه قانون به منظور پیش‌بینی و هماهنگی بهینه با آژانس برای کاهش نظارت‌ها تا سطح پادمان انجام می‌شود.
اعتراض شفاهی و کتبی ایران
 به درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌ها
این در حالی است که «علی‌ اکبر صالحی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی به موضوع اعتراض ایران درز اطلاعات محرمانه آژانس آنهم در آستانه سفر گروسی به تهران‌اشاره کرد و گفت : بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای ماده ششم قانون مصوب مجلس درخصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی و ارائه نامه در این خصوص به آژانس، خبری در رویترز منتشر شد مبنی بر مشاهده آلودگی ذرات اورانیوم در دو نقطه در ایران که این خبر در آستانه سفر گروسی به تهران منتشر شده است.
صالحی در این خصوص چند نکته را یادآور شد و گفت: متاسفانه درز اطلاعات محرمانه آژانس در رسانه‌های بین‌المللی روند ناخوشایندی است که از سال‌های گذشته همچنان ادامه دارد و در این خصوص جمهوری اسلامی ایران بارها به صورت شفاهی و کتبی مراتب اعتراض خود را به آژانس ارائه کرده است. اخیرا نیز آقای غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در وین طی یادداشت رسمی ملاحظات حقوقی و سیاسی حول این موضوع را با جزییات به آژانس تذکر داده است.
وی یادآور شد: موضوعات این چنین به صورت معمول بین آژانس و کشورهای عضو در جریان است و تا زمانی که فرآیند بررسی‌ها نهایی نشده است، نبایستی به رسانه‌ها کشیده شود.
رئیس‌ سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تردیدی نیست که انتشار این گونه مطالب با اهداف و اغراض سیاسی صورت می‌گیرد. به نظر اینجانب سازوکارهای آژانس باید به گونه‌ای بازنگری شود که از تکرار این گونه اقدامات جلوگیری به عمل آید.
صالحی گفت: برای رسیدن به این سازوکار آژانس می‌بایست ضمن حفظ بیطرفی با رویکردی حرفه‌ای از انتشار مطالب این چنین جلوگیری کند.
آیا گروسی بدنبال راهی برای دورزدن
قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌هاست؟
گروسی از جمله افرادی است که مواضع نزدیک به آمریکا و اروپا دارد و انتخابش به سمت مدیرکلی آژانس انرژی اتمی نیز با فشار و حمایت آمریکا صورت پذیرفته است. مواضع و مواجهه گروسی با ایران در نحوه‌ اجرای برجام نیز نشان می‌دهد مدیرکل فعلی آژانس را هرگز نمی‌توان بی‌طرف دانست؛ از تلاش برای بازکردن مجدد پرونده PMD ایران تا ارائه گزارش‌های ضدایرانی.
هرچند کمالوندی هدف اصلی سفر گروسی به تهران را گفت وگوهای فنی برای اجرای قانون اقدام راهبردی رفع تحریمها عنوان کرده‌اما باتوجه به سوابقی که از مدیرکل آژانس ذکر شد ممکن است او در این سفر طرحی همراه خود داشته باشد که در آن اجرای صوری قانون اقدام راهبردی را از سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه مطالبه کند؛ او از ایران بخواهد که ۵ اسفندماه توقف اجرای پروتکل الحاقی را صرفا اعلام کند، اما در آینده اگر آژانس خواهان دسترسی‌های موردی در قالب پروتکل الحاقی باشد -مانند دسترسی‌ای که به‌اشتباه در شهریور امسال برای بازدید از دو مکان درخواستی به آژانس داده شد و این روزها آژانس در اظهاراتی بی‌مبنا مدعی‌ست در نمونه‌های برداشت شده از دو مکان مورد نظر مواد غیر مجاز کشف کرده است!- ایران آن را در عمل مورد پذیرش قرار دهد! در چنین شرایطی وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی کشورمان به هیچ وجه زیربار چنین زیاده‌خواهی طرف غربی رود.
 چرا که اتفاقات اخیر نشان می‌دهد، اقدامات عملی ایران در شروع غنی‌سازی و اعلام زمان خروج از پروتکل الحاقی دشمن را به تکاپو انداخته است و ادامه این مقاومت فعالانه نه تنها می‌تواند مانع از فشارها شود که آنها را به تجدیدنظر در سیاست‌های خود وادار کند. همچنین عقب‌نشینی کشور، بدون رسیدن به خواسته‌های به حق و مطرح شده در توافق هسته‌ای و قانون مجلس(یعنی رفع عملی تحریم‌ها) می‌تواند دشمن را به ادامه فشار حداکثری تشویق کند.

نظر شما