شناسهٔ خبر: 45720593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سخنگوی رزمایش مرکب ایران و روسیه در گفت‌وگو با «صبح نو» از پیام های این رزمایش برای دوستان و دشمنان گفت

نمی توانند ایران را منزوی کنند

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ایران و روسیه با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ایران و روسیه از امروز در شمال اقیانوس هند آغاز شد، رزمایشی که علاوه بر یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران، یگان‌های شناور روسیه متشکل از ناوشکن Stoiky، ناو لجستیکی KoLa و یک فروند بالگرد در آن حضور دارند.

صاحب‌خبر -

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی، سخنگوی رزمایش مرکب ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، در توضیح رزمایش مرکب ایران و روسیه گفت: انشاالله از امروز رزمایش  دریایی مرکب ایران و روسیه با شرکت یگان های منتخب از یگان‌های منتخب ارتش و یگان های منتخب از نیروی دریایی سپاه و یگان هایی از نیروی دریایی کشور روسیه در شمال اقیانوس هند به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع برگزار می شود و یک سری همکاری‌ها و تمرین های دریایی که از قبل هماهنگ کرده‌ایم در دریا نیز به طور عملی اجرایی خواهیم کرد.
امیر دریادار طحانی با اشاره به شعار گفت: شعار رزمایش همکاری جمعی در دریا برای امنیت تجارت دریایی است. مدت زمان اجرای این رزمایش، با احتساب اینکه یگان‌های میزبان بیایند و در موقعیت های خود مستقر شوند ۳ روز کاری است. سخنگوی رزمایش مرکب ایران و روسیه همچنین با اشاره به پیام های این زمایش گفت: پیام رزمایش برای دوستان، اعلام  صلح و دوستی و فراخوان کشورهای دوست و منطقه برای هم‌افزایی و مشارکت مسوولانه در عرصه دریا و پیام رزمایش برای دشمنان ایران، آشکار کردن قدرت منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی است چراکه ۴۲ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و این افتخار و دستاوردها را در غربت کامل و درسایه تحریم‌ها به دست آورده است. وی افزود: دستاوردهایی که برای این رزمایش قابل پیش‌بینی هست و امیدواریم به حول و قوه الهی به این دستاورد ها دست پیدا کنیم، این است که به دنیا و کشورهای متخاصم اعلام کنیم که ایران قابل منزوی شدن نیست و این شجره طیبه همچنان در حال رشد است. دریادار طحانی گفت: اهدافی که برای این رزمایش در نظر گرفته شده است، تمرین برقراری امنیت تجارت بین المللی، تمرین مبارزه با دزدی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی  تاکتیکی در دریا است. سخنگوی رزمایش دریایی ایران و روسیه ادامه داد: اعتقاد داریم دریا عامل پیوند دهنده ملت‌هاست. ایران در منطقه ای واقع شده که سه تنگه مهم راهبردی از هشت تنگه مهم راهبردی دنیا در آن  واقع شده و بیشترین تردد های دریایی در حوزه صادرات و واردات انرژی را دارد همچنین ایران یک کشور اقیانوسی است و بنابراین از اقیانوس غافل نشده است و این وزن ژئوپلیتیک موجب شده این تعاملات بین‌المللی را در دستور کار خود داشته باشد . وی با بیان اینکه تمرین با کشورهای صاحب سبک در دریا اولویت‌ها و دغدغه‌های همه این کشورهاست، اظهارداشت:  بر خلاف قلمرو سرزمینی کشورها، حافظت از امنیت تجارت دریایی بین‌المللی به تنهایی امکان پذیر نیست و در همین راستا هم‌افزایی کشورهای دوست و هم پیمان اجتناب ناپذیر است. با توجه به این که دومین سال است که میزبان این رزمایش مرکب هستیم و همچنین قطعا توانمندی و دستاوردهایی که در رزمایش‌های قبلی به نمایش گذاشتیم،  دنیا و به ویژه کشورهای صاحب سبک به این نتیجه رسیده‌اند که ایران هم از نظر دانش و هم از نظر فناوری در ترازی قرار گرفته است که بتوانند رزمایش مرکب دریایی را در سطح بین‌الملل انجام دهد.

برگزاری رزمایش مرکب دوجانبه با سایر قدرت‌ها
وی خبر از رزمایش های مرکب ایران با دیگر قدرت های جهانی داد و گفت: این‌گونه رزمایش ها تنها منحصر به کشور روسیه نیست و در آینده از این رزمایش های مرکب دو جانبه ایران با سایر قدرت‌ها نیز خبرهایی خواهید شنید که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
ایر دریادار سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز درباره پیام های رزمایش مشترک دریایی میان کشورهای ایران و روسیه گفته است: این رزمایش دومین رزمایش کشورهای ایران و روسیه در جنوب کشور است که به منظور برقراری امنیت در شمال اقیانوس هند برگزار خواهد شد. هنگامی‌که نیروی دریایی قدرتمند کشور روسیه با نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایش برگزار می‌کند، این رزمایش حاوی پیام روشنی است که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی، تکنیک و تاکتیک، هدایت و فرماندهی و کنترل، ارتباطات و دست‌یابی به تجهیزات نوین در سطح مقیاس قدرت‌های جهانی دریایی قرار گرفته است.

بیانیه مسکو درباره رزمایش
پیش از این نیز،  «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران  از برگزاری رزمایش مشترک بین نیروهای دریایی ایران و روسیه در اقیانوس هند در هفته‌های آتی خبر داده بود. روز گذشته نیز سفارت روسیه در ایران از آغاز رزمایش نیروهای دریایی دو کشور در بخش‌های شمالی اقیانوس هند خبر داد. «ماکسیم سوسلوف» سخنگوی سفارت مسکو در تهران، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «رزمایش‌ها امروز آغاز شدند. ما این را تایید می‌کنیم.»
به دنبال اعلام انجام رزمایش دریایی مشترک ایران با نیروی دریایی روسیه، یک رسانه صهیونیستی آن‌را گامی از سوی ایران در به چالش کشاندن نیروی دریایی برخی کشورهای غربی حاضر در منطقه برشمرد.
روزنامه «جروزالم پست» در تحلیلی در این باره نوشت، بعد از ائتلاف دریایی آمریکا و فرانسه  در خلیج فارس، ایران قصد قدرت‌نمایی دارد. این رسانه با اشاره به اینکه ایران در حال پیشبرد طرح ابتکاری «صلح هرمز» است نوشته، حضور تهران در  کنار روسیه و پیشبرد همکاری تنگاتنگ با چین یک پیروزی برای ایران در بحبوحه تحریم‌ها به حساب می‌آید.
این رسانه صهیونیستی یکی از نقاط برتری نیروی دریایی ایران را وجود قایق‌های تندرو خواند و نوشت، با این‌که بدنه نیروی دریایی ایران قدیمی است، اما این کشور پهپادها و فناوری‌های جدیدی را برای کشتی‌های خود فراهم آورده است.
پیش از این نیز رزمایشی با نام کمربند امنیت دریایی ششم دی‌ماه در۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ (دی ماه 98) برگزار برگزار شده بود.رسانه های جهانی هدف از آن رزمایش نشلنگر قدرت دریایی ایران دانستند که می‌تواند با وجود فشارهای آمریکا رزمایش دریایی مشترک برگزار کند.

نظر شما