شناسهٔ خبر: 4568814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بررسی 2 موضوع باقی مانده در مذاکرات با بازرسان آژانس

صاحب‌خبر -

هیأت مذاکره‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران آمده تا با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران برای بررسی دو موضوع باقی‌مانده، مذاکره کند. بررسی مقاله انتقال نوترونی و همچنین ادعای آژانس مبنی‌بر انفجارهای قوی در منطقه مریوان، دو موضوع مورد بررسی در مذاکرات امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران است. 
به گزارش ایرنا، این نشست به‌منظور مذاکره درباره ادامه همکاری‌های ایران و آژانس، در چارچوب توافق دوجانبه موسوم‌به بیانیه تهران برگزار شده است. هیأت آژانس به ریاست واریو رانتا، معاون آمانو، روز چهارشنبه وارد تهران شده است. براساس بیانیه تهران، که آبان 92 به امضای آقایان صالحی و آمانو رسید، مقرر شد موضوعات مختلف در قالب خوشه‌های مختلفی تحت عنوان گام‌به‌گام، پیگیری شود که تاکنون دو گام، نهایی شده است و گام سوم نیز متشکل از پنج موضوع است که فقط دو موضوع آن در دستور مذاکره قرار دارد. بنابر اعلام سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دو موضوع باقی‌مانده‌ای که در دستور کار روز چهارشنبه نشست هیأت آژانس و مسئولان این سازمان قرار دارد، شامل مقاله انتقال نوترونی و ادعای آژانس مبنی‌بر انفجار قوی در منطقه مریوان است. 
پرسش‌های آژانس تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد
حمید بعیدی‌نژاد، در حاشیه نشست نمایندگان ایران و آژانس، در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه چرا باوجود اعلام آمادگی ما، بازرسان آژانس از محل انفجار ادعایی بازدید نمی‌کنند تا واهی‌بودن این ادعا ثابت شود، گفت: ما به آژانس اعلام کرده‌ایم اگر اطلاعات دقیقی درباره محل وقوع انفجار ادعایی دارند، اطلاعات لازم را ارائه کنند. ما آمادگی داریم برای روشن‌شدن موضوع، حتی تیم آژانس به آن نقطه اعزام شود، زیرا برای ما بسیار بدیهی است که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد. او افزود: چون با قاطعیت به این موضوع اعتقاد داریم، همواره آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم که به آژانس برای حل‌وفصل آن کمک کنیم، اما آژانس در تبادلاتی که با ما دارند، اعلام کرده‌اند اطلاعاتی از محل انفجار ندارند و این فقط ادعایی است که دیگران به آژانس اعلام کرده‌اند. 
مدیر کل سیاسی و امور بین‌المللی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: وقتی خود آژانس اطلاعی از محل این انفجار ادعایی ندارد، پیداکردن راه‌حل به‌منظور روشن‌شدن موضوع، برایش مسدود می‌شود. بعیدی‌نژاد گفت: خود آژانس هم به این نکته رسیده است که با یک سؤال مبهم نمی‌شود انتظار پاسخی روشن داشت. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید هرچه‌زودتر به این برداشت برسد که نمی‌تواند انتظار داشته باشد، ما ادعاهای ساختگی و بدون مبنا را روشن کنیم. بعیدی‌نژاد ادامه داد: درباره این دو موضوع در جلسه قبلی به طور تفصیلی صحبت شده است، در این جلسه هم به عنوان جلسه تکمیلی، دیدگاه‌های آژانس بر اساس اطلاعاتی که دارند با مسئولان کشورمان مبادله خواهد شد. 
مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه پرسش‌های آژانس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: این از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی است که ما همواره به آژانس اعلام کرده‌ایم، به هر حال نمی‌شود این فرایند را تا ابد ادامه داد؛ چون بسیاری از اطلاعات آژانس براساس ادعاهایی است که کشورهای دیگر به ویژه کشورهای متخاصم ما به آژانس اعلام کرده‌اند. بعیدی‌نژاد تأکید کرد: با این حال مبنای ما این بوده که به آژانس کمک کنیم و تا جایی که ممکن است این موضوعات روشن شود. او اضافه کرد: ما نمی‌توانیم درِ همکاری با آژانس را ببندیم اما همواره این نگرانی را اعلام کرده‌ایم که آژانس باید تصمیمی اساسی بگیرد و بخواهد این را روشن کند؛ زیرا ادامه بدون حد این موضوع برای این نهاد هم سازنده نیست. 
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری روز چهارشنبه در این مورد گفت: از 18 موضوع مدنظر، خیلی از مسائل حل شده و آژانس به‌تدریج به این نتیجه رسیده است که هیچ انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران وجود ندارد و امیدواریم باقی مسائل هم در ادامه حل شود. 
نجفی: گفت‌وگوها مفید و مثبت بود
نماینده ایران در آژانس بعد از پایان مذاکرات یک روزه هیأت‌های فنی ایران و آژانس در تهران از مفید و مثبت‌بودن این نشست خبر داد. رضا نجفی با بیان اینکه نشست روز چهارشنبه در ادامه نشست قبلی در تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه دو اقدام باقیمانده از مرحله سوم همکاری‌ها مورد بحث قرار گرفت و ابعاد مختلف آن به‌ویژه ابعاد فنی به طور جزئی بررسی شد. نجفی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه امیدوارید که در نشست بعدی دو طرف، دو موضوع باقیمانده حل‌وفصل شود؟ با ابراز خوشبینی از حل این دو موضوع گفت: ما امیدواریم و فکر می‌کنیم در جلسه بعدی بتوانیم از این موضوع بگذریم. نماینده ایران در آژانس خاطرنشان کرد: زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس به خاطر درگیربودن کارشناسان فنی ایران در مذاکرات هسته‌ای و نیز شرکت در جلسه کمیته بازنگری هنوز مشخص نشده است. 

برچسب‌ها:

نظر شما