شناسهٔ خبر: 45677740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سالگرد قیام بحرین با تظاهرات گسترده علیه رژیم آل‌خلیفه همراه شد

ثمره استقامت جنبش مردمی

روح‌الله فرقانی / دهمین سالگرد انقلاب بحرین در حالی با تظاهرات گسترده علیه رژیم آل‌خلیفه روبه‌رو شد که این انتظار می‌رود که با تظاهرات مردمی که روزهای اخیر در بحرین و حتی عربستان سعودی هم شکل گرفت، شاهد بروز موج جدید بیداری اسلامی از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس باشیم، موضوعی که شیخ «عبدالله الدقاق» روحانی برجسته بحرینی درگفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر راه خروجی برای بقای سیاسی محمدبن سلمان در عربستان وجود نداشته باشد این احتمال می‌رود که رابطه‌اش را با رژیم اسرائیل بهبود و حتی آن را آشکارتر کند. ملت بحرین و ملت عربستان صبور هستند و با استقامت و مبارزه با آل‌خلیفه و آل‌سعود به پیروزی می‌رسیم.

صاحب‌خبر -

 امروز مصادف است با جنبش ائتلاف 14‌فوریه بحرین، انقلابی که مردم بحرین همزمان با دهمین سالگرد آن اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. تظاهراتی که نظامیان رژیم بحرین که تا به دندان مسلح هستند، در شهرهای مختلف بحرین به صورت گسترده استقرار یافتند تا این انقلاب نتواند به حداقل خواسته خود که مبارزه علیه پادشاهی سرکوبگر بحرین است دست یابد. در واقع انقلاب فوریه بحرین توانست چهره واقعی و اهداف قومیتی و ضد اسلامی پادشاهی آل‌خلیفه را عیان کند. به این معنا که اگرچه پیش از انقلاب فوریه نیز مخالفانی به‌طور عمده در میان چهره‌ها و شخصیت‌های دینی بحرین علیه پادشاهی این کشور وجود داشت، اما انقلاب فوریه‌2011 موج مخالفت‌ها را فراتر از چهره‌ها و شخصیت‌های دینی گسترش داد و باعث شد تا سایر مخالفان نظام پادشاهی با قرار گرفتن در کنار شخصیت‌های دینی همچون شیخ علی سلمان و آیت‌الله شیخ عیسی‌قاسم و همسو با آنان خواستار سرنگونی پادشاهی قومیتی آل‌خلیفه و روی کار آمدن یک دولت ملی فراگیر باشند.
از سوی دیگر انقلاب فوریه‌2011 مشروعیت نیم بند پادشاهی آل‌خلیفه را بر باد داد و گسترش موج نارضایتی‌ها و مخالفت‌ها باعث شد تا در عمل پادشاهی آل‌خلیفه به‌عنوان یک حکومت فاقد مشروعیت مردمی در بحرین حکمرانی کند و همین عدم مشروعیت به‌عنوان بزرگ‌ترین ضعف و پاشنه‌آشیل دولت فعلی بحرین در نهایت دیر یا زود به فروپاشی و سقوط حاکمیت پادشاهی منجر خواهد شد، به‌ویژه که حاکمان و مقامات بحرین طی سال‌های گذشته نه تنها از حجم سرکوب نکاسته، بلکه سرکوب و نقض حقوق بشر را تشدید کرده و در واقع مسیر بازگشت به سوی مردم را به روی خود بسته‌اند.
به عبارت دیگر، طی چند سال گذشته افزایش سرکوب‌ها و نقض حقوق بشر در بحرین نه تنها جنبش انقلابی این کشور را تضعیف نکرده، بلکه مجموعه محدودیت‌ها و سرکوب‌ها باعث شده تا همواره جنبش انقلابی بحرین به‌عنوان واکنشی طبیعی به وضعیت فعلی شکننده بحرین سرزنده بماند و همچنان انقلاب و شکست دولت سرکوبگر مهم‌ترین هدف مخالفان دولت پادشاهی باشد.از این رو، حساب کاربری«حرکة شباب الدراز» از ادامه تظاهرات مردمی علیه رژیم به مناسبت فرا رسیدن دهمین سالگرد انقلاب مردمی این کشور با صدور بیانیه‌ای خواهان اتئلاف همه گروه‌ها و ملت برای تغییر ریشه‌ای نظام سیاسی حاکم بر بحرین شد و همچنین آیت‌الله  شیخ عیسی‌قاسم، رهبر شیعیان بحرین شب گذشته به مناسبت این روز در قم سخنرانی کرد تا چهره واقعی رژیم استبدادی آل‌خلیفه دربحرین عیان وافشا شود.

الدقاق: ملت بحرین با صبر و استقامت به پیروزی می‌رسند
شیخ عبدالله الدقاق، روحانی برجسته بحرینی درگفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به تظاهرات گسترده مردم بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه در سالروز انقلاب بحرین، عنوان کرد: تظاهرات مردمی بحرین درشهرهای مختلف هنوز ادامه دارد و سخنرانی آیت‌الله عیسی قاسم هم که شب گذشته در قم برگزار شد، به همین مناسبت بود. پیش‌بینی من این است که با داشتن ملتی شهید پرور و با بصیرت روز‌به‌روز به سمت پیروزی می‌رویم به‌خصوص پس از اینکه اوضاع منطقه با  رفتن دونالد ترامپ به سمت بهبودی سوق پیدا کرده است. البته توکل ما بر خدا بوده است و نه ترامپ و یا جوبایدن. ما برخداوند تکیه کردیم و از رهبری علما و مراجع اطاعت کردیم. ملت ما صبوراست و با استقامت به پیروزی می‌رسیم چرا‌‌که مردم بحرین به صبر و بصیرت وابسته هستند که با هدایت علما به پیروزی خواهند رسید.
 مدیرحوزه علمیه بحرینی‌ها درقم با اشاره به اینکه آمدن جوبایدن تاثیری در سرنوشت تحولات منطقه ندارد، افزود: رییس‌جمهوری جدید آمریکا دریافته است که می‌تواند با ایراد گرفتن مسائل حقوق بشری عربستان، از «محمد‌بن‌سلمان» بیشتر پول بگیرد.
آن‌ها دریافتند که بن‌سلمان به رویای قدرت پادشاهی درعربستان می‌اندیشد. به این خاطر بایدن و دولت او روی بن‌سلمان فشار می‌آورند، نه به‌خاطر مسائل حقوق بشری بلکه برای اینکه پول‌های سعودی را بیشتر به دست آورند. کاخ سفید به‌دنبال منافع مادی خودشان هستند و به این خاطر است که موضوعات حقوق بشری را بهانه می‌کنند. بن‌سلمان مجبور می‌شود که پول‌های هنگفت به کاخ سفید بدهد چرا‌که پرونده‌های خاشقجی و شیخ نمر و... باز می‌شود. بایدن همانند هم‌قطار سابق خود دونالد ترامپ به‌طور ظاهر از مسائل حقوق بشری در ریاض سخن می‌گوید ولی آن‌ها به‌دنبال منافع و پول خودشان
 هستند.
این روحانی مبارز بحرینی، ادامه داد: محمد‌بن‌سلمان با تهیه پول با سیاست‌های آمریکا همراهی می‌کند البته کاخ‌سفید نگاه می‌کند که کدام گزینه برای منافع واشنگتن بهتر است و اگر برگه محمد‌بن‌سلمان سوخته باشد این احتمال وجود دارد که احمد عبدالله العزیز یا محمد‌بن‌نایف را بیاورند اگردیدند که بن‌سلمان برای منافع آمریکا بهتراست و پول می‌دهد او را نگه می‌دارند و با مطرح کردن برگه‌های مختلف حقوق بشری به‌دنبال گرفتن دلارهای سعودی هستند. وی ادامه داد: اگر راه خروجی برای بقای سیاسی محمدبن‌سلمان وجود نداشته باشد این احتمال می‌رود که رابطه‌اش را با رژیم اسرائیل بهبود و حتی آن را آشکار کند. هر چند رابطه نتانیاهو با جوبایدن مانند دوران ترامپ نیست اما محمد‌بن‌سلمان برای باقی ماندن در قدرت حتما  رژیم صهیونیستی را به رسمیت خواهد شناخت تا بتواند همچنان بر اریکه قدرت باقی بماند.

نظر شما