شناسهٔ خبر: 45653532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

داستان مزایده 15 سال پیش مخابرات و تعامل با FCP‌ها

صاحب‌خبر -

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران توضیح داد

داستان مزایده 15 سال پیش مخابرات و تعامل با FCP‌ها

معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در زمینه همکاری شرکت مخابرات ایران با سایر FCPها گفت: تا قبل از مصوبه بیت‌استریم، علی‌رغم اینکه هیچ یک از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات به نفع مخابرات نبوده، این شرکت با شرکت‌های بخش‌خصوصی همکاری داشته که نتیجه آن واگذاری بیش از چهارمیلیون پورت به مردم بوده است، اما در حال‌حاضر، مدیریت جدید مخابرات نگاه ویژه‌ای به این مسأله دارد و تعامل جامع‌تری با سایر FCPها خواهد داشت. دکتر زارعیان؛ معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، در پنل «کیفیت اینترنت ایران» به گزارش سایتخبری «آی‌‌تی ایران» ضمن بیان این مطلب، افزود: در گذشته هیچ قانون بردبردی برای مخابرات تصویب نشده است. سهم مخابرات بابت ADSL 10درصد است. یک خط تلفن ثابت شش‌هزار تومان برای مخابرات درآمد دارد. در حالی که امروز ۲۱ هزار تومان هزینه نگهداری آن است، چگونه می‌شود یک همکاری بردبرد داشت و شش‌هزار تومان گرفت و بوق یک خط را نگه داشت؟ اینها نکاتی است که طی سال‌های سال مغفول باقی مانده است. با توجه به افزایش هزینه‌های توسعه تعرفه تغییر پیدا نمی‌کند و توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد. وی در ادامه این نشست، بابیان اینکه در بیشتر کشورها رگولاتور مستقل است و با استقلال این بخش قطعاً قدرت بیشتری هم خواهد داشت، گفت: گام اول این است که ساختار رگولاتوری را با کمک اهل فن اصلاح کنیم‌،زیرا بسیاری از قوانینی که توسط نهادهای حاکمیتی تصویب می‌شود مورد تأیید اپراتورها نیست. دکتر زارعیان؛ تصریح کرد: قانون طوری است که همه اختیارات در دست یک نفر است و او برای بخش‌خصوصی تصمیمگیری می‌کند. من شخصاً هشت کشوری که در حوزه ارتباطات در 10، 15 سال گذشته و شبیه ایران بودند را بررسی کردم، دیدم که رگولاتور مستقل است و زیر نظر وزارت ارتباطات نیست. از نظر من آسیب‌ها درخصوصی‌سازی و یا قیمت‌گذاری است. هر چند ما وزارت ارتباطات را مقصر این وضع را نمی‌دانیم. وی که در این پنل در دو بخش مشتریان و کسب‌وکار سخن می‌گفت؛ با اشاره به این نکته که در سال‌های قبل از ۹۶ رگولاتور پروانه فروشی کرده است‌، اظهارداشت: با این کار به‌جای توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت ارتباطات در کشور، دو، سه هزار میلیاردتومان پول این بخش را به خزانه دولت واریزشد. معاون امور مشتریان با تأکید بر اینکه موضوع سرمایه‌گذاری از دیگر بحران‌هایی است که در بخش ارتباطی وجود دارد و به توسعه و شبکه ارتباطی آسیب رسانده است، تصریح کرد: از سال ۱۳۸۲ تا امروز وضیعت تعرفه‌ها بحرانی است و در سه سال اخیر در کشور هیچ یک از شرکت‌ها قادر به سرمایه‌گذاری نیستند. امروز کسی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری جدی در حوزه اینترنت ثابت انجام دهد. وی با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران علی‌رغم کمبود سرمایه، گستره وسیع‌‌تری از خدمات و سرویس‌ها را در کشور ارائه می‌دهد، اظهارداشت: این شرکت بدون نگاه تجاری تنها در راستای مسؤولیت اجتماعی در تمامی ‌مناطق محروم خدمات ارائه می‌کند که سایر شرکت‌های برایشان مقرون به‌صرفه نیست این خدمات را ارائه دهند. البته رگولاتوری همیشه یاری‌رسان مخابرات بوده تا جامعه آسیب کمتری در بخش ارتباطات ببیند. وی درباره انحصار شرکت مخابرات، گفت: در زمان واگذاری این شرکت، رگولاتوری پروانه شرکت مخابرات را تهیه کرد و برای بازیگران این عرصه به مزایده گذاشت و برنده اعلام شد. به نظر من انحصار به آن معنا وجود ندارد، موانع‌، از نظر حقوقی‌، قانونی‌، مقرارت‌گذاری و تعرفهگذاری وجود دارد که منجر به این دیدگاه شده است. البته مدیریت جدید مصمم است تا برخی از کُندی‌های گذشته را از میان بردارد. وی با اشاره به بحث سرقت تجهیزات مخابراتی (سیم‌، کابل و...)که در سراسر کشور صورت می‌گیرد افزو: البته شرکت‌های خصوصی دیگر نیز در این زمینه زیان می‌بینند. باید قوانین و برنامه‌هایی برای آموزش جامعه طرح‌ریزی شود تا فرهنگ‌سازی انجام گیرد و فرهنگ حاکم بر استفاده نادرست از اینترنت درجامعه اصلاح گردد. گفتنی است؛ پنل «زیرساخت و سیاست‌ها» که با حضور آقایان: حسین فلاح جوشقانی؛ رئیس رگولاتوری، حسن شانه‌ساززاده؛ بنیانگذار شاتل، محمدعلی یوسفی‌زاده؛ مدیرعامل آسیاتک و دکترزارعیان؛ معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران‌، متخصصان بخش‌خصوصی و مدیران ارشد فنی و تصمیم‌ساز در این عرصه برگزار شد، علاوه بر مروری بر وضعیت گذشته و فعلی معماری زیرساخت اینترنت ایران، درباره شاخص‌های مهم و تأثیرگذار بر کیفیت اینترنت، درباره بازار اینترنت کشور و چگونگی همکاری مخابرات برای توسعه اینترنت ثابت گفت‌وگو شد.

نظر شما