شناسهٔ خبر: 45605223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در کشور آغاز شد/ نخستین تزریق واکسن به فرزند وزیر بهداشت انجام شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر بهداشت، واکسیناسیون علیه بیماری کرونا با تزریق واکسن اسپوتنیک وی به گروه درمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) آغاز و نخستین تزریق به فرزند وزیر بهداشت انجام شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این مراسم نخستین واکسن علیه بیماری کرونا با دستور آقای روحانی رئیس جمهور به آقای پارسا نمکی فرزند وزیر بهداشت و سپس به سه نفر از گروه درمان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام خمینی(ره) و همزمان به تعدادی گروه درمانی بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان ها تزریق شد.
آقای پارسا نمکی پس از تزریق نخستین واکسن کرونا در ایران در پاسخ به پرسش آقای روحانی رئیس جمهور درباره پذیرش تزریق این واکسن گفت: من طی یکسال گذشته شاهد زحمات پدرم و سایر مدافعان سلامت بوده ام و این اطمینان را داشتم که واکسن را تزریق کنم.
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که این واکسن‌ها از امروز بر اساس اولویت‌بندی که از قبل در سند واکسیناسیون مورد تایید در ستاد ملی مشخص شده، تزریق خواهند شد.
وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه با حمایت های مستمر و بی دریغ رئیس جمهور ، همکاران وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت راه و بخصوص پیگیری مستمر سفرای کشور برای واردات واکسن تلاش بسیاری شکل گرفته است و امروز مفتخریم قولی که به ملت ایران دادیم و آن اینکه قبل از 22 بهمن بتوانیم تزریق واکسن را با دستور رئیس جمهور آغاز کنیم .
وی افزود: امروز در 635 بیمارستان دولتی، خیریه و خصوصی که بعنوان بیمارستان های مرجع ما در مدیریت درمانی کرونا محسوب می شوند این واکسیناسیون برای نخستین بار و نخستین گروه به کارکنان آی سی یو های درگیر با کرونا تزریق می شود.
وی ادامه داد: همکارانی که امروز واکسینه می شوند پرستار، پزشک، کارکنان خدماتی بخش های آی سی یو در این 635 بیمارستان هستند که واکسن توزیع شده است .
آقای دکتر نمکی گفت: در بین این افراد جوانی است که پزشک نیست بلکه یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف است و از نخبگان یک رقمی آزمون کارشناسی ارشد است که این واکسن به او تزریق می شود، او آمده بگوید خون ما از دیگر بچه ها سرخ تر نیست و همه ما فدای خاک پاک ملت هستیم و آمده بگوید که اگر پدرم قول داده که نخستین واکسن را به اعضای خانواده خود بزند این را اثبات می کند و او فرزند وزیر بهداشت کشور است.
وی افزود: این اثبات یک ادعا است که همه ما جان، مال، آبرو و همه وجودمان را آورده ایم تا نثار ضعیف ترین مردم کشورمان کنیم.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ان شاء الله با پیشتازی در آینده ای نزدیک و با توجه به منابع موثق دیگر، واکسن تا اواخر بهمن وارد کشور می شود و موارد تازه ای را از واکسن وارد کشور می کنیم که مطمئن ترین واکسیناسیون برای گروه های آسیب پذیر همگام با کارکنان بهداشت و درمان، افراد بالای 65 سال، افراد دچار بیماریهای زمینه ای و مابقی گروه های هدف، این واکسن تزریق شود.
وی در خصوص واکسن داخلی و آخرین اخبار مربوط به این موضوع گفت: همه چیز به خوبی پیش می رود و امیدواریم در بهار آینده واکسن ملی را آماده تزریق داشته باشیم.
دکتر نمکی تصریح کرد: اولین گروه اولویت دار برای واکسیناسیون بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا، گروه درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ریفرال کرونا هستند.
در روزهای آغازین طرح، واکسن به هزار نفر از مدافعان سلامت و به تدریج در مراحل بعد به سالمندان و سایر اقشار تزریق خواهد شد.
هموطنان شروع واکسیناسیون را عامل خروج از همه گیری کرونا تلقی نکنند.
طبق اعلام سازمان غذا و دارو و همچنین نشریه معتبر لَنست، میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک‌وی علیه بیماری کرونا ، 91.6 درصد است. هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان و یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.
همچنین بهترین پاسخ ایمنی از حدود دو هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می شود، اما طول مدت محافظت این واکسن مانند سایر واکسن‌ها هنوز مشخص نیست. از طرفی مطالعات بالینی این واکسن مانند سایر واکسن‌های کرونا در جهان، همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.

نظر شما