شناسهٔ خبر: 45565159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز یکشنبه، ۱۹ بهمن ماه؛

رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص/ سیگنال مثبت دامنه نوسان و سیگنال مثبت سیاست خارجی به بورس

پارسینه

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز، جهشی ۳۵ هزار واحدی، معادل ۳.۱ درصد را تجربه کرد و در تراز یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

بورس تهران امروز در واکنش به خبر تغییرات دامنه نوسان که قرار است از روز شنبه هفته آینده عملیاتی بشود، یک دست سبزپوش بود.

این، اما در حالی است که برخی خبر‌ها هم حکایت از نرم‌تر شدن موضع آمریکا در قبال تحریم‌های ایران حکایت دارند و از جمله، قرار است صندوق بین المللی پول درخواست ایران برای یک وام ۵ میلیارد دلاری برای مقابله با کرونا را دوباره در دستور کار قرار دهد. این موضوع می‌تواند در میان مدت، بر بازار سرمایه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز، جهشی ۳۵ هزار واحدی، معادل ۳.۱ درصد را تجربه کرد و در تراز یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. این، اما در حالی بود که بعد از ظهر دیروز، اعلام شد بر اساس تصمیم شورای عالی بورس، قرار است از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه، دامنه نوسان قیمت سهام به جای مثبت ۵ تا منفی ۵، به مثبت ۶ تا منفی ۲ تغییر پیدا کند و این یعنی قرار است بورس (برای مدتی که اعلام نشده) عمدتاً در جهت مثبت حرکت کند.

به نظر می‌رسد تا این لحظه، واکنش سهامداران به این تصمیم مثبت بوده و این در حالی است که برخی پیش بینی می‌کردند با اعلام این تصمیم، ممکن است برای سهامداران برای نقد کردن سرمایه و خروج از بازار تعجیل کنند. این در حالی است که با توجه به شواهدی مبنی بر خرید گسترده سهام توسط نهاد‌های حقوقی در ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد تداوم سهامداری این گروه با توجه به تغییر دامنه نوسان، می‌توان برای مدتی به صعود بورس به تراز‌های بالاتر ختم شود.

شاخص کل هم وزن نیز امروز ۱.۲ درصد رشد کرد و تشکیل صفوف خرید در مقابل نماد‌هایی همچون «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «کگل»، «کچاد» و «تاپیکو»، نشانه افزایش قابل توجه تقاضا برای خرید نماد‌های شاخص ساز بود.

در جریان معاملات امروز، حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سهام دست به دست شد و در فرابورس نیز ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهام معامله شد. به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات در بازار امروز به حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل امروز به نماد‌های «فارس»، «فولاد» و «فملی» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «وامید»، «کویر» و «تاصیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «کمند»، «شستا» و «پالایش» اختصاص پیدا کرد. از آن سو، امروز نماد‌های «وسلرستا»، «وسخراج» و «وسیستا» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «خساپا»، «وتجارت» و «خودرو» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «خساپا»، «کمند» و «وساشرقی» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «وپارس»، «امین یکم» و «بترانس» اختصاص داشت.
 


نشانه‌های مثبت در حوزه سیاست


از آن سو، اما به تازگی برخی خبرگزاری‌های خارجی از افزایش فشار‌ها به دولت آمریکا برای بازگشت به برجام خبر داده اند و خبر‌هایی هم مبنی بر نرم‌تر شدن دولت بایدن در قبال ایران به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین نمونه، صندوق بین المللی پول از به جریان افتادن دوباره بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده و این در حالی است که پیش از این، این درخواست ایران به دلیل فشار‌های آمریکا به بایگانی رفته بود.

دریافت این وام از سوی ایران که به منزله چراغ سبز به مذاکرات بعدی هم خواهد بود، می‌تواند سیگنالی مبنی بر کاهش قیمت دلار به بازار‌های ایران مخابره کند و در حالت کلی، تاثیری منفی هم بر بازار سرمایه داشته باشد. با این همه، بر خلاف بازار‌هایی همچون بازار مسکن یا بازار خودرو که با این رخداد مستقیماً نزولی خواهند شد، بورس می‌تواند با افزایش جذب سرمایه و افزایش امکان صادرات در شرکت‌های صادرات محور، در میان مدت وضعیتی بهتر از وضعیت ماه‌های اخیر را تجربه کند.

نظر شما