شناسهٔ خبر: 45538941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بلومبرگ: بایدن در حال ارزیابی سبک کردن فشار بر ایران بدون لغو تحریم های کلیدی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- از جمله این گزینه ها، حمایت از وام صندوق بین المللی پول به ایران و گشایش تحریم هایی است که مانع رسیدن کمک بین المللی به ایران در زمینه همه گیری است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بلومبرگ؛ بایدن قصد دارد برخی فشارها بر ایران را بردارد تا راه برای احیای توافق هسته‌ای یا برجام هموار شود اما از سوی دیگر قصد ندارد تحریم‌های اصلی مانند تحریم در حوزه نفت را بردارد. این تحریم‌ها را ترامپ در چارچوب سیاست فشار حداکثری علیه تهران معرفی کرده بود. گزینه‌های بایدن حمایت از وام صندوق بین المللی پول به ایران و گشایش تحریم هایی است که مانع رسیدن کمک بین المللی به ایران در زمینه همه گیری بیماری کرونا است.

برطبق این گزارش، دولت بایدن تلاش خواهد کرد با یک فرمان اجرایی سریع، دوباره آمریکا را به برجام بازگرداند اما لغو تحریم‌های نفتی ایران فعلاً گزینه موردنظر بایدن نیست.

الی گرانمایه، یک عضو ارشد در شورای اروپایی روابط خارجی می گوید: در ماههای اخیر، ارزیابی های زیادی در اروپا و نیز در اردوگاه دمکرات ها درباره تدابیر فوری ای صورت گرفته که آمریکا می تواند بطور واقع بینانه اتخاذ کند.
رابرت ماللی، نماینده تازه وزارت خارجه آمریکا در گفتگوهای ایران، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. نِد پرایس، سخنگوی وزارتخارجه آمریکا گفت که واشنگتن می خواهد با متحدان اروپایی که بخشی از این توافق هستند، پیش از باز شدن امکان کمک های مربوط به کرونا ویروس یا هر گشایش دیگری، رایزنی کند و اکنون در مسیر انجام این کار قرار دارد.

این درحالی است که واشنگتن‌پست نیز گزارش داده دولت بایدن با همکاری کشورهای اروپایی به دنبال راه‌هایی برای بازگشت دوباره به برجام است. ایران خواستار برداشته شدن تحریم‌ها پیش از هرگونه مذاکره جدید است اما دولت بایدن می‌گوید اول ایران باید به تعهدات کامل خود ذیل برجام بازگردد. با این حال دولت بایدن از روز جمعه به صورت رسمی شروع به مشورت با متحدان اروپایی خود برای نحوه مواجهه با ایران و برجام کرده است.

با این بازار جهانی نفت نسبت به بازگشت تدریجی سهم ایران به بازار خوشبین است به طوریکه گروه انرژی Rapidan پیش‌بینی کرده با چراغ سبز ایالات متحده، در دو یا سه ماه آینده ایران بتواند ۵۰۰ هزار بشکه تولید نفت خود در روز را به بازارهای جهانی عرضه نماید. اسکات مودل، مدیر راپیدان می گوید: برای بازگشت به برجام، نیاز به پایبندی در برابر پایبندی است و دولت بایدن می فهمد که باید اجازه دهد این بشکه های نفت به بازار بیاید. هرچند این میانبر هنوز نهایی نشده اما به نظرم دولت بایدن دارد روی آن کار می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا هم می تواند مجوز تجارت محدود با ایران را صادر کند یا تضمین هایی بدهد که تجارت از کانال های بشردوستانه ای همچون اینستکس، در معرض آسیب نخواهند بود.

از سوی دیگر بسیاری کارشناسان معتقدند اگر بانک مرکزی ایران نتواند باردیگر به راحتی با جهان مراوده مالی داشته باشد، عملاً بازگشت این کشور به انجام تعهدات برجامی غیرممکن خواهد بود.

بلومبرگ نهایتاً نتیجه می‌گیرد اگر دولت بایدن در موضوع ایران شکاک عمل کرده و تعلل به خرج دهد، باید انتظار افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا را در پایان ماه فوریه داشت به طوریکه توافق مجدد میان دو کشور بیشتر و بیشتر سخت خواهد شد.

خبر اصلی را در بلومبرگ ببینید

نظر شما