به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای مراسم آیین بهره برداری از 110 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران، بیان کرد: خوشحالم که در پایان چهلودومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به چهلوسومین سال، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را رصد می کنیم. در 10 سال گذشته به ویژه شرایط سخت کرونایی امسال، علی رقم همه تلاشها و پیگیریها، اقدامات جدی و اساسی در حوزه حل و نقل عمومی صورت نگرفته است که به اعتقاد مدیریت شهری میتوانست بهتر از این باشد.
او ضمن اشاره به قرارداد 250 دستگاه اتوبوس و مینی و بوس با ایران خودرو دیزل، گفت: اگر امسال منابع مختلف مالی از طریق بانکها، دولت و ...وجود داشت به جای 250 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، شاید هزار دستگاه نوسازی میشد. شهر تهران به بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس، بیش از هزار و 500 دستگاه واگن و 40 هزار دستگاه تاکسی جدید دارد.
هاشمی درباره نوسازی تاکسیهای فرسوده، بیان کرد: تا امروز 3 هزار و 227 دستگاه تاکسی به بانکها از محل وجوه اداره شده معرفی شدند که 2 هزار و 206 دستگاه تاکسی نوسازی و پلاک شده است. هرچند امسال انتظار میرفت که 5 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شود اما بعید میدانم که تا پایان امسال به 3 هزار دستگاه برسد؛ چرا که منابع شهرداری کافی نیست. البته یک توافق بسیار خوبی صورت گرفته که شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور آن را امضاء کردهاند. 900 میلیارد تومان اعتبار از دولت، صندوق کارآفرینی امید و شهرداری تهران در قالب نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در دستور کار پایتخت قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تفاهمنامه مذکور امضا شده استف افزود: مدیریت شهری منتظر نخستین تخصیص منابع از دولت است که از اسفند امسال نوسازی این 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده با وام 90 میلیون تومانی برای تاکسیرانان تهران آغاز میشود و حتماً تا پایان سال 1400 به اتمام خواهد رسید.
او درباره اورهال واگنهای مترو گفت: تفاهمنامه جدید دیگری را آقای شهردار و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به امضاء رساندهاند که برمبنای آن 31 رام قطار با اعتبار 413 میلیارد تومان، اورهال خواهند شد. هرچند نتوانستیم که واگن جدیدی وارد شبکه مترو کنیم اما تلاش میشود که واگنهای فرسوده، اورهال شوند.
هاشمی باتأکید براینکه ایستگاه شهید محلاتی در بهمن ماه افتتاح میشود، گفت: امید است که 9 ایستگاه دیگر در اسفند امسال و فروردین 1400 افتتاح شوند. این تأخیر به علت تأخیر در پرداخت اوراق مشارکت توسط دو بانک بوده که البته هنوز قسمتی از اوراق مشارکت 1398، محقق نشده است. امید است که ایستگاههای اقدسیه، ستاری، باقرخان، اشرفی اصفهانی، مرزداران، یادگار امام (ره)، میدان قیام، تربیت مدرس و شهرک آزمایش ظرف دو ماه آینده به بهره برداری برسند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پیگیری برای انعقاد چند قرارداد ساخت واگن، توضیح داد: یکی از قراردادها، قراداد 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران است که همزمان با رونمایی از واگن ملی، امضاء خواهد شد. در تلاش هستیم تا قرارداد انبوه دیگری از محل اعتبارات دولت به امضا برسد.
او ضمن اشاره به تبصره 19، گفت: برای نخستینبار در شهرداری تهران دو فراخوان منتشر شده است. بخش خصوصی را برای ورود اتوبوس برقی و واگن دعوت کردهایم که فراخوان خوبی از محل ظرفیتهای بودجه کشور، تنظیم شده است. این هفته پاکتهای فنی تحویل گرفته شد و هفته آینده پاکتهای قیمت دریافت میشود. این قرارداد واگن نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان میشود که اگر به نتیجه برسد از محل همین ظرفیت و ماده 27 قانون بودجه است. هزار و 800 میلیارد تومان را بخش خصوصی، 700 میلیارد تومان را دولت و مابقی را شهرداری تهران میپردازد تا بتوانیم در قالب BOO ظرف مدت 20 سال یا کمتر، با امتیازاتی مثل بلیت، تبلیغات و بهینه سازی مصرف سوخت، واگن برای مترو تأمین کنیم.
معاون شهردار تهران در پایان گفت: در حوزه مترو، سفرهایی که بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر بودند را از محل بهینه سازی مصرف سوخت استفاده میشود. شهردار تهران مکاتباتی را با شورای اقتصاد انجام دادهاند که سقف این عدد به 800 هزار مسافر برسد. همین کار برای تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز پیگیری میشود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
نظر شما