شناسهٔ خبر: 45531111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

رییس‌مجلس، پیام رهبر انقلاب را به مسکو می‌برد

رییس‌مجلس، پیام رهبر انقلاب را به مسکو می‌برد

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو چندی پیش در توییتی درخصوص سفر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه، نوشت: جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف، رییس محترم مجلس شورای اسلامی ایران، در راس هیاتی بلندپایه بنا به دعوت جناب آقای ویچیسلاو والودین، رییس محترم دومای دولتی روسیه، از تاریخ 19 لغایت 21 بهمن1399 به مسکو سفر خواهند كرد.

صاحب‌خبر -

جلالی در بخش دیگری از این توییت تصریح کرد: این سفر که اولین سفر خارجی رسمی ایشان به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی ایران از یک کشور خارجی است، بیانگر اهمیتی است که رییس مجلس شورای اسلامی برای روابط با کشور همسایه و دوست، فدراسیون روسیه، قائل است. روابط ایران و فدراسیون روسیه همواره در حوزه‌‌‌های مختلف از جمله پارلمانی در حال توسعه بوده و به‌طور یقین دیدار رییس مجلس شورای اسلامی از مسکو به تعمیق هرچه بیشتر مناسبات فی‌مابین ایران و روسیه در دیگر زمینه‌ها نیز کمک خواهد كرد. توییت جلالی در شرایطی است که رییس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه در سفر تابستان سال جاری به تهران و در دیدار با رییس مجلس شورای اسلامی، از محمدباقر قالیباف برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورده بود. والودین، رییس دومای روسیه نیز در دسامبر سال 2020 به رسانه‌‌‌های محلی گفته بود: با توجه به وضعیت همه‌گیری معتقدیم درست خواهد بود که ما روند پیشین ارتباطات را از سر بگیریم و سفر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ایران به روسیه هم تا آخر ماه جاری (میلادی) پیش‌بینی می‌‌شود. وی در این‌باره تصریح کرد: نمایندگان دوما دیدارهای حضوری با همکاران خارجی خود را در سال جاری از سر می‌‌گیرند و بر همین اساس سفر به برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، ویتنام، صربستان و ترکیه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
 
سفری راهبردی با دستورکارهای متنوع
سفر فردای محمدباقر قالیباف به روسیه، سفری راهبردی با دستورکارهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اقتصادی است. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» از تقدیم پیام رهبر انقلاب به دولت روسیه توسط قالیباف در این سفر خبر داد. عمویی در عین حال با بیان اینکه قالیباف علاوه بر دیدار با همتایان خود در دوما و سنا، با مقامات سیاسی و امنیتی روسیه نیز دیدار خواهد کرد، با اشاره به اهمیت این سفر گفت: پس از انتصاب آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس، رییس دوما پیام ویژه‌‌ای را از طریق رییس کمیته روابط خارجی دوما خطاب به آقای قالیباف ارسال و از ایشان برای سفر به روسیه و پیگیری همکاری‌‌‌های پارلمانی و موضوعات دوجانبه دعوت کرد. 
عمویی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه سفر آقای قالیباف به روسیه برای ما اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: روسیه در دوره‌‌‌های اخیر، همواره جزو کشورهای مهم برای توسعه همکاری‌‌‌های دوجانبه بوده است. ما تمایل داریم که روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود با روسیه را تقویت کرده و نهایتا آنها را به همکاری‌‌‌هایی در سطح راهبردی تبدیل کنیم. عمویی افزود: آقای قالیباف در این سفر با آقای نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه و از چهره‌‌‌های بسیار نزدیک به آقای پوتین، دیدار و ملاقات خواهد کرد و بخشی از موضوعات امنیتی، در این دیدار مطرح خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین از دیدار با محافل فکری روسیه ازجمله اندیشمندان این کشور و نیز دیدار با تجار و ایرانیان فعال در همکاری‌‌‌های اقتصادی 
دو کشور، به عنوان دیگر بخش سفر قالیباف به روسیه خبر داد. عمویی همچنین دیدار و ملاقات قالیباف با لاوروف، وزیر خارجه روسیه را به عنوان دیگر بخش سفر رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. عمویی با اشاره به اهداف اقتصادی سفر قالیباف به روسیه، تاکید کرد: تقویت همکاری‌‌‌های اقتصادی در قالب اتحادیه اوراسیا که ایران عضو ناظر آن است و نیز بحث درباره کریدور شمال و جنوب، از دیگر موضوعات مهم سفر قالیباف به روسیه خواهد بود.

نظر شما