شناسهٔ خبر: 45526946 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کاخ سفید: قتل خاشقجی جنایت هولناکی بود/ گزارش اطلاعاتی پرونده را به کنگره ارائه می‌دهیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی کاخ سفید، قتل روزنامه نگار سرشناس عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه را جنایت هولناکی برشمرده و از تصمیم خود برای ارائه گزارشی اطلاعاتی به کنگره آمریکا خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، «جن ساکی»، سخنگوی جدید کاخ سفید شامگاه امروز (جمعه) در یک کنفرانس خبری، تاکید کرد که قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های دولت عربستان سعودی در کنسولگری کشورش در شهر استانبول در غرب ترکیه در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی، جنایت هولناکی بوده است.

ساکی در این باره همچنین اعلام کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری جدید آمریکا، گزارش اطلاعاتی نامحرمانه مربوط به پرونده قتل خاشقجی را با شفافیت کامل به کنگره این کشور ارائه خواهد داد با این حال توضیح نداد که چه زمانی این اقدام انجام خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر «ایوریل هینز»، مدیر جدید اداره اطلاعات ملی آمریکا نیز هنگام نامزدی برای تصدی این منصب، متعهد شده بود که گزارش اطلاعاتی مربوط به پرونده قتل این روزنامه نگار سرشناس عربستانی را از حالت محرمانه خارجه کند و به کنگره ارائه دهد.

بایدن نیز در جریان کارزار انتخاباتی خود وعده برقراری عدالت در پرونده قتل اروزنامه نگار مذکور و بازخواست و مجازات همه عاملان این جنایت را داده و تاکید کرده بود که قصد دارد روابط آمریکا با عربستان را مورد ارزیابی دوباره قرار دهد.

یادآور می شود که خاشقجی به عنوان یک روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های دولت عربستان که از سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکا اقامت داشت و برای روزنامه «واشنگتن پست» مقاله می نوشت، دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ در داخل کنسولگری کشورش در استانبول و به دست یک تیم ترور ویژه سعودی به قتل رسید با این حال جسد وی تاکنون پیدا نشده است.

در همین راستا نیز، دادستانی کل عربستان پنج ماه پیش اعلام کرد که احکام نهایی و لازم الاجرای متهمان پرونده قتل این روزنامه نگار سرشناس صادر شده جایی که دادگاه کیفری شهر ریاض پس از پایان جنبه خصوصی جرم در این پرونده به دلیل آن که خانواده وی از حق خود صرف نظر کردند، پنج تن از متهمان را به تحمل ۲۰ سال زندان، یک متهم دیگر را به ۱۰ سال و دو متهم باقی مانده را نیز به هفت سال زندان محکوم کرد.

سه ماه پیش از آن نیز «صلاح خاشقجی»، پسر ارشد خاشقجی که از «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور به عنوان صادر کننده فرمان قتلش نام برده می شود، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، تاکید کرده بود که به همراه برادرانش، قاتل پدرشان را برای رضای خداوند متعال عفو کرده اند.

خبر اصلی را در آرتی‌عربی ببینید

نظر شما