شناسهٔ خبر: 45508475 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

بورس تضمین ندارد

صاحب‌خبر -

وزیر اقتصاد

بورس تضمین ندارد

گروه بانک، بیمه، بورس- دیروز(چهارشنبه) مراسم رونمایی از گمرک هوشمند با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی‌ایران برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد، با بیان اینکه معادل ۸۵ درصد از واردات کشور به کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مربوط است، گفت: تضمین با ذات سرمایه در تضاد است و نمی‌توان هیچ ضمانت و اطمینان خاطری در این زمینه داد. در تمام دنیا هم از بازارسرمایه حمایت می‌شود که دولت ایران هم حمایت خود را از بورس ادامه می‌دهد. وی در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های گمرک هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، در پاسخ به این سؤال که با توجه به گفته مسؤول دفتر رئیس‌جمهور که طرحی برای حمایت از صندوق پالایشی‌یکم ارائه خواهد شد، در حالی که الان پالایش‌یکم زیان‌ده است، برنامه شما برای حمایت از خریداران صندوق پالایشی‌یکم چیست، گفت: صندوق پالایش‌یکم از زیان درآمده است، طی بررسی که کردم 25 درصد از ارزش روز خالص دارایی NAV بالاتر بود. وی در پاسخ به این سؤال که هر سهم پالایشی‌یکم 7800 تومان است و همچنان در زیان به‌سر می‌برد، گفت: من هنوز ندیده‌ام. دولت کلاً از بازارسرمایه حمایت می‌کند و روش‌های حمایتی متناسب با شرایط کلی است. در دنیا چیزی به نام تضمین در بورس نداریم و تضمین با ذات بورس همخوانی ندارد، سهامدار اولین پیامی‌که در بورس می‌گیرد، این است که بورس بر مبنای بازار عمل می‌کند، اما قطعاً از روش‌های گوناگون حمایت از بازار را انجام می‌دهیم.

کاهش 32 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز(چهارشنبه) در یک روند کاهشی 32 هزار و 417 واحد کاهش یافت و به رقم یک میلیون و 173 هزار و 50 واحد رسید. به گزارش فارس، شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز 4 هزار و 402 واحد افت کرده و به رقم 423 هزار و 162 واحد رسید. معامله‌گران بیش از 8.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون نوبت معامله و به ارزش هشت هزار و 584 میلیاردتومان دادوستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از 15 هزار و 392 میلیاردتومان رسید را هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس و فرابورس به حدود 24 هزار میلیاردتومان می‌رسد. همچنین ارزش روز بازار در بورس تهران بیش از چهارمیلیون و 664 هزار میلیاردتومان رسید و ارزش روز فرابورس به یک‌میلیون و 190 هزار میلیاردتومان رسید در حالی‌که ارزش این دو بازار در روزهای رونق به نزدیک هفت‌میلیون میلیاردتومان رسیده بود.

وضعیت شاخص‌ها

همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که نشان از کاهش شاخص‌ها دارد به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی-ارزشی 2.6 درصد افت کردند و شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هم‌وزن یک درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور دو درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 3.1 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.1 درصد کاهش یافت. بر اثر ریزش شاخص بورس تهران،‌ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم که در روز عرضه 10 هزار تومان بود،‌ با کاهش پیاپی مواجه شده و به حدود 30 درصد زیر قیمت رسیده و هر واحد آن 7701 تومان شده است. نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند همگی قرمزپوش بودند و بیشترین اثر کاهشی در بورس را نمادهای پتروشیمی‌خلیج‌فارس، فولادمبارکه، شستا، ملی مس، گل‌گهر، چادرملو و هلدینگ نفت‌وگاز و پتروشیمی‌تأمین را برعهده داشتند. نمادهای پرتراکنش شامل دارویی برکت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سایپا، زر ماکارون، کاشی الوند ، ایران‌خودرو و لیزینگ پارسیان بودند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران نیز گرچه عرضه اولیه سهام زغال‌سنگ ایران به میزان 10درصد از کل سهام و تعداد 200 میلیون سهم عرضه شد اما در عین حال شاخص کل فرابورس هم کاهشی بود به‌گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 234 واحد به رقم 17 هزار و 434 واحد رسید. معامله‌گران فرابورس بیش از 2.3 میلیارد سهام در فرابورس در قالب 634 هزار نوبت معامله و به ارزش 15 هزار و 392 میلیاردتومان داد‌وستد کردند. نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، آریاساسول، پتروشیمی‌زاگرس، صباتأمین، ذوب‌آهن، صنعتی مینو و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش شامل سپیدار سیستم آسیا، چوب خزر کاسپین، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی‌ارومیه، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و برق و انرژی پیوند گستر پارس بودند.

در حاشیه بازار

گرچه عرضه اولیه 10درصد سهام زغال‌سنگ طبس در فرابورس انجام شد، اما باز هم ریزش بازار را شاهد بودیم، البته عدد 24هزار میلیاردتومان ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس نشان می‌دهد، افراد حرفه‌ای و شرکت‌های حقوقی به جمع‌آوری سهام ارزنده در بازار اقدام می‌کنند. بنابراین به همه سهامداران توصیه می‌شود سهام خود را حتی‌الامکان با زیان نفروشند و سرمایه‌گذاری در بازار از محل پس‌اندازهایی صورت گیرد که حداقل 6 ماه به آن نیاز نداشته باشند تا مجبور نشوند سرمایه‌های خود را با زیان بفروشند. سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس همراه با نوسان و سود و زیان است و کسانی سود می‌برند که برای خود استراتژی طراحی کرده و همچنین سهام ارزان و سهام شرکت‌های بنیادی خریداری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما