شناسهٔ خبر: 45479289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دادگاه لاهه امروز درباره به جریان افتادن پرونده تحریم های هسته ای ایران رای صادر می کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- دادگاه عالی سازمان ملل  روز چهارشنبه در مورد پیشنهاد ایران درباره تصمیم گیری این نهاد برای لغو تحریم های هسته ای ایالات متحده علیه ایران،  رای خواهد داد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانسه ۲۴، 
تهران در اواسط سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را به دیوان عدالت بین المللی کشاند و گفت واشنگتن پیمان دوستی سال ۱۹۵۵ بین دو کشور را نقض کرده است.
بنابراین گزارش، این در حالیست که ایالات
متحده می گوید دادگاه لاهه صلاحیت قانونی برای این کار ندارد. آمریکا همچنین مدعی است این تحریم ها ضروری بوده اند زیرا ایران تهدیدی جدی برای امنیت بین المللی بوده است.
دادگاه بین المللی لاهه  پس از جنگ جهانی دوم توسط سازمان ملل ایجاد شد تا در اختلافات بین کشورهای عضو حکمرانی کند. البته اگر این دادگاه اجازه دهد پرونده ایران در لاهه به جریان بیفتد ممکن است تا صدور حکم نهایی ماهها یا حتی سالها طول بکشد.
ایران در این دادگاه به “معاهده دوستانه” ۱۹۵۵ پیش از انقلاب اسلامی استناد کرده و گفته است اعمال مجدد تحریم ها باعث سختی و رنج میلیون ها زندگی شده است.
واشنگتن در اواخر سال ۲۰۱۸ پس از آنکه دادگاه بین المللی حقوق مدنی به این کشور دستور داد تا به عنوان اقدامی اضطراری تحریم کالاهای بشردوستانه را کاهش دهد ، رسما این معاهده دوستانه را خاتمه داد.

اصل خبر را اینجا ببینید.

نظر شما