شناسهٔ خبر: 45478481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ناکامی آمریکا در سوریه

برخی رسانه ها به نقل از جفری ویلتمن مقام پیشین آمریکا، از اقرار به ناکامی سیاست آمریکا در سوریه و به‌دست نیاوردن نتایج ملموس و قوی تر شدن بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از نظر نظامی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

 اظهارات ویلتمن تاکیدی بر تحلیل های پیشین در شکست سیاست های  آمریکا  در دوره ترامپ و اوباما علیرغم پناه بردن آمریکا به روش جنگ نیابتی با حمایت نامحدود از گروههای تروریستی در سوریه برای تحقق منافع خود و سرقت ثروتهای سوریه است.

اما نتوانست به هدف‌هایش برسد بلکه با استقامت ارتش سوریه و مردم حامی رهبرشان روبرو شدند.

ارتش سوریه توانست بیش از 80 درصد از اراضی سوریه را بازپس بگیرد و مهم تر از آن و پس از ده سال جنگ بی وقفه، هنوز پایبند رهبران سیاسی و نظامی خود هستند.

ویلتمن در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: حکومت «اسد» دیگر بصورت نظامی و با شورش و قیام تهدید نمی‌شود، بلکه وضعیت بد اقتصادی بزرگترین تهدید (دولت دمشق) است و چالش های اجتماعی،اقتصادی و ساختاری مشکلات زیادی به وجود خواهد اورد که دمشق نمی تواند با ان برخورد کند.

وی خواستار آزمایش رویکرد جدیدی مبتنی بر برنامه‌های ملموس، مشخص و شفاف که بر اساس آن‌ها بشار اسد رئیس جمهور سوریه نتواند برای انجام اصلاحات سیاسی از آن‌ها سرباز زند به جای تحریم‌های یکجانبه آمریکا شد.

بدون شک تحریم های اقتصادی وتصویب قانون سزار با تایید دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به منظور تشدید بحران اقتصادی و جلوگیری از بازسازی کشور؛ سلاحی است که آمریکا پس از ناکامی نظامی در برابر مردم سوریه اتخاذ کرده اما هیچ یک به نتیجه دلخواه نرسید زیرا سیاست خفقان اقتصادی نتوانست به تغییر نظام منجر شود بلکه موجب تقویت پایداری مردم و توسعه جایگزین های نظامی و اقتصادی و لغو محاصره با گشودن افق های اقتصادی جدید شد، بدین ترتیب امریکا با ایجاد تیمی قوی و رقیب برای خود یعنی هم پیمانان سوریه که از این کشورحمایت اقتصادی و نظامی کردند، خود را منزوی کرد.

بدون شک دولت جدید آمریکا نخواهد توانست عزم مردم سوریه درپایداری ومخالفت با دیکته های خارجی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین گزینه های امریکا یا ادامه اقدامات رهبران شکست خورده پیشین است یا پناه بردن به فرایند سیاسی دپیلماتیک که دولت سوریه را در بخشی از اقدامات ملموس وعملی درمقابل کاهش تحریم ها شریک کند . بنابراین بهتراست دولت جدید امریکا رویکرد هایش در قبال سوریه را تغییر ریشه ای دهد زیرا گزینه تسلیم هرگز مطرح نیست.

 

نظر شما