شناسهٔ خبر: 45464931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خدابخشی در موافقت با کلیات بودجه:

تراز عملیاتی بودجه افزایش یافت/ به کلیات بودجه رای دهیم

زهرا علیدادی

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی در ساختار بودجه انجام داده و تراز عملیاتی بودجه نسبت به قبل افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خدابخشی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: یکی از انتقادات در خصوص ترکیب منابع بودجه عمومی کشور بوده زیرا در این ترکیب از نظر مقداری وابستگی کشورمان به نفت و میعانات گازی پیش برآوردی انجام شده بود که از نظر محاسباتی با کسری مواجه می شدیم.

وی تاکید کرد: عدم بهبود سهم اعتبارات عمرانی که روی مرز ۱۲ درصد نگهداشته شده بود، هدررفت منابع ارزی، عدم رشد منابع مالیاتی، شرطی کردن امور مربوط به سرمایه گذاری و ... در بودجه سنواتی و گره زدن به مذاکرات ۱+۵ بوده است.  

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: پیشنهاد بنده رأی به کلیات بودجه است و یک مورد مربوط به بهبود ترکیب منابع پیشنهادی در کمیسیون تلفیق است.

خدابخشی در عین حال گفت: کمیسیون تلفیق اصلاحات خوبی در ساختار بودجه انجام داده و تراز عملیاتی بودجه نسبت به قبل افزایش یافته است.

وی گفت: در محاسبه سهم دولت از فروش نفت خام و میعانات گازی دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه شده که میانگین وزنی مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است که این میانگین وزنی محاسبه شده براساس دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی هیچ توجیه کارشناسی ندارد و قطعا سهم دولت از فروش نفت بیشتر از ۱۹۹ میلیارد تومان است که در لایحه دولت گزارش شده بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: بهبود رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی، این که افراد و خانواده هایی اقدام به واردات ماشین کنندکه عمدتا درآمدهای خوبی هم دارند و دریافتی گمرکی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه شود هیچ مبنای قانونی ندارد که باید اصلاح می شده و البته این اتفاق در کمیسیون تلفیق افتاده است.

نظر شما