شناسهٔ خبر: 45441858 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

ایران در ته جدول مدیریت بحران کرونا

فیلم/ ادبیات گفتاری یک وزیر!؟

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: وجه تمایز واکسن روسی اسپوتنیک نسبت به سایر واکسن های خارجی!؟ دلایل سیاسی نبودن انتخاب این واکسن با توجه به امضای قرارداد خرید آن توسط وزرای خارجه دو کشور و اعلام اولیه مطمئن بودن آن به مردم توسط سفیر ایران در روسیه!؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت بر علیه مخالفان واردات واکسن روسی، نوشت:
فیلم سخنرانی احساساتی آقای وزیر بهداشت در سفر به کرمان را دیدید و شنیدید! ایشان لازم است بجای ابراز احساسات آلوده به خشم و اتهام و توهین به سوالات زیر برای مجاب شدن جامعه پزشکی و جلب اعتماد و اقناع افکار عمومی پاسخ دهند:
1- وجه تمایز واکسن روسی اسپوتنیک نسبت به سایر واکسن های خارجی!؟
2- دلایل سیاسی نبودن انتخاب این واکسن با توجه به امضای قرارداد خرید آن توسط وزرای خارجه دو کشور و اعلام اولیه مطمئن بودن آن به مردم توسط سفیر ایران در روسیه!؟
3- دلایل و مبانی علمی تائید این واکسن توسط سازمان غذا و دارو در شرایطی که هنوز مراحل تولید و کارآزمائی، اثربخشی و ایمنی آن در مراجع بین المللی به تائید نرسیده!؟


اکنون به چند اظهار نظر کارشناسی درباره واکسن روسی توسط یک استاد برجسته امراض عفونی، رئیس کمیسیون بهداری مجلس، روابط عمومی و مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که مخاطبان بالفعل و بالقوه سخنان آقای وزیر هستند توجه کنید:
دکتر مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و مسوول کارآزمایی بالینی واکسن کروونای ایرانی:
«به عنوان یکی از اعضای کادر درمان، این واکسن را تزریق نمی کنم!»
«وقتی دارو یا واکسنی هنوز مورد تایید هیچ منبعی نیست، سازمان غذا و داروی داخلی نمی تواند آن را تایید و توزیع کند!»
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور:
«واکسن اسپوتنیک تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد و تنها مورد تائید سازمان غذا و داروی ایران است!
دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
«واکسن روسی نمی زنم!»
وزیر بهداشت: این خباثت ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است.« می گویند واکسن نامرغوب وارد کنند، من آن را نمی زنم»، این حرف ها چیست که می گویید و دل مردم را خالی می کنید! این چه خباثتی است! مگر بی غیرت شده ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم! به خدا این حرف ها خیانت ملی است!
سخنگوی سازمان غذا و دارو(دکتر جهانپور): «ایشان(دکتر محرز) شانی برای ارزیابی واکسن های دیگر ندارند!»« اظهار نظر سلیقه ای، وجهه علمی و فنی نخواهد داشت!»


پی نوشت: جدول درجه بندی 98 کشور جهان از نظر 6 شاخص مدیریت موفق بحران کرونا: آمریکا، ایران، کلمبیا و مکزیک در ته جدول(رتبه های 94 تا 98) هستند!

نظر شما