شناسهٔ خبر: 45433552 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کودتای ارتش میانمار، آنگ سان سوچی و دیگر مقامات ارشد این کشور بازداشت شدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی حزب حاکم در میانمار از اقدام ارتش این کشور در بازداشت رئیس جمهوری، نخست وزیر و شمار دیگری از مقامات ارشد خبر می دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «میو نیونت»، سخنگوی حزب حاکم «اتحادیه ملی برای دمکراسی» در میانمار، بامداد امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب و مشاور دولت (معادل نخست وزیر) به همراه «وین مینت»، رئیس جمهوری و شمار دیگری از مقامات ارشد این کشور واقع در جنوب شرق آسیا، بازداشت شده است.

سخنگوی حزب حاکم میانمار در گفت و گوی تلفنی با رویترز، ضمن اعلام این که سوچی، مینت و مقامات دیگر در یک یورش در ساعات اولیه صبح امروز به وقت محلی بازداشت شدند و انتظار دارد خودش نیز بازداشت شود، اظهار داشت: من می خواهم به مردم ما بگویم که به سرعت واکنش نشان ندهند و از آنها می خواهم که طبق قانون رفتار کنند.

خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) نیز در این باره گزارش داد که نیونت با بیان این که شنیده های آنها از بازداشت رئیس جمهوری و مشاور دولت میانمار در شهر نایپیداو، پایتخت این کشور به دست نیروهای ارتش حکایت دارد، تصریح کرد: با وضعیتی که اکنون شاهد وقوع آن هستیم، باید تصور کنیم که ارتش در حال انجام کودتا است.

در همین حال، یکی از نمایندگان اتحادیه ملی برای دمکراسی در پارلمان میانمار نیز که از ترس مجازات خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته که یکی دیگر از بازداشت شدگان در یورش امروز، «هان تار مینت»، عضو کمیته اجرایی مرکزی این حزب است.

این در حالی است که در ساعات اولیه امروز، دسترسی تلفنی به سخنگوی اتحادیه ملی برای دمکراسی امکان پذیر نبوده و شبکه های تلفن و اینترنت در نایپیداو و همچنین یانگون، بزرگ ترین شهر میانمار نیز قطع شده؛ همزمان نیز گزارش های خبری از استقرار نیروهای ارتش این کشور در خیابان های هر دو شهر حکایت دارد در حالی که سخنگوی ارتش به تماس های تلفنی برای اظهار نظر در این باره پاسخ نمی دهد.

از سوی دیگر، رادیو و تلویزیون دولتی میانمار (MRTV) نیز با انتشار اطلاعیه ای در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک، اعلام کرد که به دلیل آن چه «مشکلات فنی» خوانده، قادر به پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی خود نیست.

یادآور می شود که قرار بود پارلمان جدید میانمار امروز برای نخستین بار از زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تشکیل جلسه دهد، انتخاباتی که با پیروزی چشمگیر حزب سوچی در برابر یک حزب طرفدار ارتش و طرح ادعای تقلب در آرا از سوی ارتش همراه بود با این حال، کمیسیون انتخابات این کشور ادعای تقلب را رد کرده و خاطر نشان ساخت که هیچ گونه اشتباه بزرگی روی نداده که بر اعتبار آرای انتخابات تاثیر بگذارد.

در حالی که افزایش تنش میان دولت غیر نظامی و ارتش پر نفوذ میانمار طی روزهای اخیر باعث بروز نگرانی نسبت به وقوع کودتا شده بود، ارتش که طبق قانون اساسی این کشور، یک چهارم کرسی های پارلمان و کنترل سه وزارتخانه اصلی در دولت سوچی را در دست می گیرد، به این مسئله واکنش نشان داده و پریروز (شنبه) تاکید کرده بود که به حفاظت و تبعیت از قانون اساسی می پردازد و طبق قانون عمل می کند.

شایان ذکر است که سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه صلح «نوبل» که در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی بیش از یک دهه حبس خانگی به قدرت رسید، به خاطر مبارزات خود برای دمکراسی در ابتدا از حمایت جامعه بین الملل برخوردار بود با این حال طی سال های اخیر و به دنبال پشتیبانی از عملیات وحشیانه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان «روهینگیا»، وجهه بین المللی خود را از دست داد هر چند در داخل کشورش همچنان محبوبیت زیادی دارد.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

نظر شما