شناسهٔ خبر: 45405988 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

گذر پوست به دباغخانه افتاد

39 روز بعد از این که فینال لیگ قهرمانان آسیای سال 2020 در قطر بین دو تیم پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی برگزار شد قرعه کشی فصل 2021 هم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

مراسم قرعه کشی راس ساعت 12 به وقت تهران در استودیوی مجازی AFC آغاز شد. این فصل از لیگ قهرمانان آسیا تفاوت‌های بارزی با ادواز گذشته دارد. مهم‌ترین تفاوت این است که تعداد تیمها از 32 تیم به 40 افزایش پیدا کرده و مسابقات به جای 8 گروه در 10 گروه برگزار می‌شود. در پایان مسابقات مرحله گروهی تیم‌های اول هر گروه به همراه 6 تیم از تیم‌های دوم گروه‌ها به مرحله حذفی صعود می‌کنند و چهره 16 تیم مرحله یک هشتم نهایی مشخص می‌شود. در واقع در این دوره از مسابقات، دوم شدن در گروه‌ها تضمینی برای صعود نیست و تیم‌های دوم گروه‌ها برای روشن شدن تکلیف‌شان باید منتظر پایان همه مسابقات مرحله گروهی باشند. تفاوت دیگری که این فصل از لیگ قهرمانان آسیا با ادوار قبلی دارد مربوط به زمان آغاز آن است.

تا فصل گذشته مسابقات پلی آف (با تقویم ایران) در بهمن ماه و مسابقات مرحله گروهی در اسفند و فروردین آغاز می‌شد. اما امسال مسابقات پلی آف منطقه غرب در 18 فروردین 1400 و مسابقات گروهی این منطقه از 25 فروردین استارت می‌خورد. اما یک تفاوت مهم دیگر هم وجود دارد که شکل و زمان برگزاری مسابقات را کاملا تحت الشعاع قرار می‌دهد. با توجه به شیوع کرونا و مشخص نبودن وضعیت شیوع آن در سال آینده، AFC تصمیم گرفته باز هم مسابقات را به صورت متمرکز برگزار کند. اما مساله این است که قطر اعلام کرده نمی تواند به تنهایی بار میزبانی مسابقات را به دوش بکشد. چرا که این تیم همه مسابقات لیگ قهرمانان فصل 2020 را میزبانی کرد. به زودی هم قرار است میزبان جام جهانی باشگاه‌ها باشد و در سال 2022 هم جام جهانی در این کشور برگزار خواهد شد. علاوه بر این مسابقات باشگاهی قطر هم به صورت مداوم و همزمان در حال برگزاری است و این می‌تواند به کیفیت زمین چمن استادیوم‌ها آسیب بزند. به همین دلیل AFC تصمیم گرفت مسابقات گروه‌ها را به صورت جداگانه اما متمرکز برگزار کند. به این صورت که مثلا مسابقات گروه A در یک کشور و مسابقات گروه B در یک کشور دیگر برگزار شود و الی آخر. هفته گذشته خبر رسیده بود که AFC به کشورهای عضو این کنفدراسیون نامه زده و از آن‌ها خواسته در صورتی که تمایل به میزبانی دارند اعلام کنند. اما دیروز روزنامه الریاضیه عربستان نوشت که کنفدراسیون فوتبال آسیا، دو کشور قطر و امارات را برای میزبانی از رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب کرده است. در این صورت باز هم تیم‌های ایرانی از امتیاز میزبانی محروم خواهند بود و فقط تیم‌های قطری و اماراتی شانس استفاده از این مزیت بزرگ دارند.

 

استقلال در گروه مرگ!
از ایران سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور سهمیه قطعی آسیا را دارند و فولاد خوزستان باید یک بازی پلی‌آف برگزار کند. فولاد در تاریخ 18 فروردین 1400 باید با العین امارات بازی کند و اگر این بازی را ببرد وارد مرحله گروهی می‌شود. گروه بندی مسابقات منطقه غرب که دیروز برگزار شد به این شکل است:

گروه A: الهلال عربستان، شباب الاهلی امارات، استقلال تاجیکستان، پلی‌آف یک (AGMK ازبکستان - الغرافه قطر)

گروه B: الشارجه امارات، تراکتور ایران، پاختاکور ازبکستان، پلی‌آف ۲ (نیروی هوایی عراق - الوحده عربستان)

گروه C: الدحیل قطر، الاهلی عربستان،‌ استقلال ایران، الشرطه عراق

گروه D: السد قطر، النصر عربستان، الوحدات اردن، پلی‌آف ۳ (فولاد ایران - العین امارات)

گروه E: پرسپولیس ایران، الریان قطر، گوا هند، پلی‌آف ۴ (الزوراء عراق - الوحده امارات)

همان طور که می‌بینید فقط تکلیف گروه C به طور کامل مشخص شده است. گروهی که استقلال در آن حضور دارد. بقیه گروه‌ها برای مشخص شدن تیم چهارم باید منتظر برگزاری بازی‌های پلی آف باشند. نکته مهم درباره بازی‌های مرحله گروهی این است با توجه به متمرکز برگزار شدن بازی‌ها باید منتظر یک رقابت فشرده باشیم. گفته می‌شود در مرحله گروهی مسابقات، تیمها هر 3 روز یک مسابقه برگزار می‌کنند. به نظر می رسد در بین نمایندگان ایران، استقلال در سخت‌ترین گروه قرار گرفته است. چرا که حداقل 3 تیم همسطح در آن دیده می‌شود. فولاد هم اگر از پلی آف صعود کند در گروه دشواری قرار خواهد گرفت. اما پرسپولیس و تراکتور در گروه‌های به مراتب ساده‌تری قرار دارند.

 

کریمی VS استقلال؛ شجاع VS پرسپولیس
هفته گذشته که سید بندی مسابقات روشن شد گمانه‌زنی‌ها درباره گروه‌های احتمالی شروع شد. با توجه به این که پرسپولیس در سید اول بود و الریان قطر با شجاع خلیل‌زاده در سید دوم، جذاب‌ترین پیش‌بینی همگروهی این دو تیم بود. البته احتمال رخ دادن این اتفاق 20 درصد بود اما نه تنها این اتفاق افتاد بلکه یک ایرانی دیگر هم باید در مرحله گروهی مقابل تیم سابقش به زمین برود. علی کریمی که در ابتدای فصل از استقلال به القطر رفته بود بعد از چند بازی به صورت قرضی به الدحیل رفت و حالا الدحیل در مرحله گروهی با استقلال همگروه شده است. جدایی شجاع از پرسپولیس و کریمی از استقلال اصلا دوستانه و خوشایند نبود و هواداران پرسپولیس حسابی از دست این دو نفر عصبانی هستند. به خصوص از شجاع که لوگوی باشگاه جدیدش را بوسید و آتش انتقادها را تندتر کرد. حالا او باید با الریان دو بار در دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس به زمین برود و علی کریمی هم باید دو بار با پیراهن الدحیل در مقابل استقلال بازی کند. به طور قطع این دو تقابل برای هواداران سرخابی، جذابترین مسابقات این فصل لیگ قهرمانان در مرحله گروهی است. طرفداران پرسپولیس و استقلال بی صبرانه منتظر رویارویی با الریان و الدحیل هستند و امیدوارند تیمهای شان مقابل دو تیم قطری به پیروزی برسند تا انتقام خوبی از این دو بازیکن بی‌وفا بگیرند! اما صبر کنید... اگر اتفاق به شکلی دیگر بیفتد چه؟ مثلا شجاع به پرسپولیس گل بزند یا کریمی دروازه استقلال را باز کند... بیایید اصلا به این اتفاق فکر نکنیم! اما گروه استقلال یک نکته جالب دیگر هم دارد. استقلال سال گذشته با الشرطه عراق، الاهلی عربستان و الوحده امارات همگروه بود که الوحده انصراف داد. استقلال در این فصل آّینده هم باید با الشرطه عراق، الاهلی عربستان و البته الدحیل قطر بازی کند. یک اتفاق جذاب دیگر هم می تواند برای گروه پرسپولیس بیفتد. تیم چهارم گروه پرسپولیس از بین دو تیم الوحده امارات و الزورا عراق انتخاب می‌شود. الوحده به تازگی عمر خریبین سوری را از الهلال خریده است. این بازیکن در سالهای گذشنه با پیراهن الهلال چند بار به پرسپولیس گل زده است و تقابل دوباره‌اش با پرسپولیس می‌تواند بسیار جذاب باشد.

 

در انتظار تقابل نکو- ژاوی
اما برویم به سراغ دو نماینده دیگر ایران. تراکتور تبریز در گروه B باید با تیم‌های شارجه امارات، پاختاکور ازبکستان و برنده دیدار پلی‌آف الوحده عربستان و نیروی هوایی عراق رقابت کند. از بین تیم‌هایی که تراکتور باید در فصل ۲۰۲۱ گروه B لیگ قهرمانان آسیا با آنها رقابت کند، تنها پاختاکور ازبکستان است که سرخ‌پوشان تبریزی با آنها بازی داشته‌اند. تراکتور در فصل ۲۰۱۶ لیگ قهرمانان در بازی رفت با یک گل در زمین پاختاکور شکست خورد، اما در دیدار برگشت به برتری دو بر صفر برابر ازبک‌ها دست یافت که همین نتیجه درخشان در نهایت منجر به صعودشان به‌عنوان صدرنشین مرحله گروهی شد. تراکتور آخرین حضورش در لیگ قهرمانان آسیا را در فصل ۲۰۱۸ تجربه کرد که عملکرد ضعیفی در این رقابت‌ها داشت و با کسب تنها دو تساوی از دو دیدار رفت و برگشت برابر الجزیره امارات و با ۲ امتیاز در قعر جدول گروه A و پایین‌تر از تیم‌های الاهلی عربستان، الجزیره و الغرافه قطر قرار گرفت. اما برای فولاد هم می‌تواند اتفاق جذابی بیفتد. فولاد اگر در مرحله پلی آف العین امارات را شکست بدهد وارد گروه D می‌شود. جایی که تیم‌های السد قطر، النصر عربستان و الوحدات اردن حضور دارند. در این صورت تقابل جواد نکونام به عنوان مربی فولاد با ژاوی هرناندز مربی السد بسیار جذاب خواهد بود. البته این گروه کمی سخت به نظر می‌رسد و فولاد در حضور تیم‌هایی مثل السد قطر و النصر عربستان کار سختی برای صعود دارد.

 

سازندگی

نظر شما