شناسهٔ خبر: 45403456 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

بودجه مصارف فاوا روی میز مرکز پژوهش‌های مجلس

صاحب‌خبر -

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ اعلام کرد: اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و در نتیجه کل اعتبارات فاوا ۱۵ درصد بیشتر شده است.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۵۱. بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است: بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و در نتیجه کل اعتبارات فاوا ۱۵ درصد بیشتر شده است.

این گزارش افزود: اما به‌طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از ۳/۰۵ به ۲/۱۶ درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد.

این گزارش یادآور شد: هرچند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هرساله این ردیف‌ها طی حداقل ۶ سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد. جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده است: طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.

(متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌ها)

نظر شما