شناسهٔ خبر: 45367193 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

۱۰ پرسش از وزیر اقتصاد

این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اصلی‌ترین منتقدان دولت به ویژه در حوزه اقتصادی تبدیل شده‌اند؛ حوزه‌ای که بازار سرمایه را نیز دربر گرفته و مخاطبان بسیاری در میان مردم عادی دارد. حتی تغییر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رشدهای مقطعی نماگر بازار هم نتوانسته است از حجم انتقادات نسبت به عملکرد وزارت اقتصاد و مجموعه اقتصادی دولت در قبال بازار سرمایه بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: در تازه‌ترین موج از انتقادات، عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس در نامه‌ای خطاب به فرهاد دژپسند درباره وضعیت بورس هشدار داد و روند نزولی این بازار را ناشی از مدیریت ضعیف دانست. سیدمصطفی آقامیرسلیم با طرح ۹ پرسش اساسی از وزیر اقتصاد خواستار شفاف‌سازی و پاسخگویی وی در این زمینه شده است.

بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته با حواشی بسیاری دست و پنجه نرم کرده که فشار التهابات ناشی از آن را سهامداران خرد متحمل شده‌اند. در این میان اگرچه غالبا آرای ناظران سیاسی و اقتصادی در قبال تحولات بازار سرمایه و تفسیر علل افت و خیزهای مقطعی آن متفاوت است اما تمامی آنها بر یک گزینه مشخص تفاهم کامل دارند و آن هم مداخله مخاطره‌آمیز و بی‌حد و مرز دولت در بازار سرمایه و عدم مدیریت صحیح شرایط منتج از آن توسط این نهاد است.

تحلیلگران بازار سرمایه دست‌کم از یک سال گذشته بدین سو درباره رشد پرشتاب و بی‌سابقه شاخص کل و افزایش بی‌منطق قیمت سهام شرکت‌ها هشدار داده و دولتمردان را از ترکیدن حباب بازار برحذر می‌داشتند. با این حال دولت همچنان در راستای تامین مالی حداکثری از بازار سرمایه برای پوشش کسری بودجه، سیاست‌های خود را دنبال می‌کرد. به اذعان وزیر اقتصاد، این روند در نهایت برای دولت تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را به ارمغان آورده است.

این در حالی است که سهامداران خرد دست‌کم از ابتدای ریزش‌های سه ماهه در مردادماه سال جاری، زیان ۷۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. از سوی دیگر در حالی که نارضایتی‌ها از وضعیت بازار سرمایه بالا گرفته بود و سهامداران خرد بالاجبار به تجمعات اعتراض‌آمیز دست می‌زدند، رییس سازمان بورس از سمت خود کناره گرفت تا ابهام جدیدی در وضعیت بازار سرمایه ایجاد شود. اگر چه سازمان بورس از روز گذشته رسما رییس جدیدی را به خود دیده است اما به دلیل آنکه دهقان دهنوی سابقه اجرایی ویژه‌ای در عرصه بازار سرمایه ندارد، چندان مورد اقبال قرار نگرفته است.

از سوی دیگر به دلیل شائبه‌هایی مبنی بر تحمیل شدن وی به شورای عالی بورس از سوی دولت و وزارت اقتصاد، این انتخاب با انتقادات بسیاری مواجه شده است. در همین حال وفور مقررات جدید و تغییر در قوانین معاملات طی یک سال گذشته سردرگمی معامله‌گران را به دنبال داشته و ارزش سهام شرکت‌ها در بازار را بی‌ثبات کرده است. تحلیلگران بازار به ویژه به دستکاری در روند بازار و قوانین خلق‌الساعه طی مدت اخیر انتقاد داشته‌اند. اکنون صدای این انتقاد به مجلس شورای اسلامی هم رسیده و منجر به طرح سوالاتی از وزیر اقتصاد شده است.

ابهام در عمل به قوانین بازار

سیدمصطفی آقامیرسلیم- عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس- در نامه‌ای خطاب به فرهاد دژپسند- وزیر اقتصاد- درباره وضعیت بورس هشدار داد و روند نزولی این بازار را ناشی از مدیریت ضعیف دانست. در نامه نماینده مردم تهران در مجلس آمده است: «بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده و با وجود وعده‌های متعدد مسوولان و متولیان امر، به‌ صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش روبه‌رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.»

آقامیرسلیم افزوده است: «در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست‌های اتخاذشده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضا معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سوالات و شبهاتی مطرح شده است که نیاز به شفاف‌سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به‌عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد.» وی در ادامه به طرح ۱۰ پرسش بدین شرح پرداخته است:

«یک- چرا راهکارهای مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش‌های بازارهای جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می‌گردد با ارائه شیوه‌ها و دستورعمل‌های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به‌صورت حداقلی در حال اجراست و چرا در اصلاح آیین‌نامه‌ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می‌شود؟

دو- چرا در افزایش مقدار بازارگردان‌ها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی‌ هستند تعلل می‌شود؟

سه- چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به‌صورت قطره‌چکانی در حال اجراست؟

چهار- چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه‌های اول و صندوق‌ها و همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت‌های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار به‌وجود آمده است؟

پنج- چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلا نیز سابقه اجرای ناموفق داشته (در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف‌های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار شده است؟

شش- چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به‌سمت حقیقی‌ها منتقل کرده‌اند؟

هفت- چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دوره مدیریت قبل اتخاذ شده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین‌نامه‌ها تعلل شده است؟

هشت- چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان‌دهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

نهم- چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت‌های مشکوک، غیرقابل توجیه و تخریب‌کننده ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیرمعقول ارزش بعضی شرکت‌ها مانند بیمه پاسارگاد و همچنین عدم عرضه سهام بعضی شرکت‌ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می‌نماید؟

دهم- چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت‌های مضر و مخرب صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف‌سازی نحوه عملکرد و انتشار صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آنها اقدامی ننموده است؟»

نظر شما