شناسهٔ خبر: 45348986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

خطر جنگ سرد جدید

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد از دوشنبه در سایه همه‌گیری کرونا و بحران اقتصاد جهانی به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: قدرتمندترین چهره‌های سیاسی و اقتصادی جهان در نشست امسال به رایزنی می‌نشینند تا راه‌های برون‌رفت از بحران کرونا را بررسی کنند. منتقدان بارها این مجمع را به عدم شفافیت متهم کرده‌اند. به باور آنها در این نشست‌ها صاحبان قدرت و ثروت در محافل بسته خود برای آینده تصمیم می‌گیرند و در این رابطه هیچ مشروعیت دموکراتیکی وجود ندارد.

بر اساس برنامه اعلام‌شده نشست امسال با شعار «یک سال حیاتی برای ترمیم اعتماد» تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. رییس‌جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر هند، ژاپن و ایتالیا در کنار دبیر کل سازمان ملل متحد، رییس کمیسیون اروپا و رییس سازمان بهداشت جهانی از جمله سخنرانان این نشست معرفی شده‌اند. همچنین قرار است روسای اجرایی بیش از ۶۰۰ شرکت تجاری در این نشست مجازی حضور داشته باشند.

در بیانیه مجمع جهانی اقتصاد آمده است: همه‌گیری کرونا نشان داده هیچ سازمان و یا فردی به تنهایی نمی‌تواند چالش‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فناوری را برطرف کند. این همه‌گیری باعث تغییرات سیستماتیک در جهان شده که بر اثر آن زمان برای ترمیم اعتماد و اتخاذ تصمیم‌های حیاتی به سرعت در حال نزدیک شدن  و ضرورت بازتعریف اولویت‌ها و اصلاح نظام حاکم در جهان رو به افزایش است.

اجلاس امسال در حالی که اقتصاد جهان در بدترین حالت خود بر اثر همه‌گیری کرونا و مشکلاتی نظیر بیکاری و نابرابری‌ها قرار دارد بر هفت موضوع دیگر متمرکز خواهد بود: نجات سیاره زمین، جامعه و آینده کار، منافع فناوری، اقتصاد منصفانه، کسب و کار بهتر، آینده سالم و ماورای ژئوپلیتیک.

خطر دوقطبی شدن جهان

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشست مجازی داووس تاکید کرد جهان وارد بدترین بحران اقتصادی ۱۰۰ سال اخیر در پی شیوع پاندمی کرونا شده است. گوترش تاکید کرد: کرونا مشکلات جهانی مانند نابرابری بین مردم و کشورها و بی‌ثباتی شرایط آب و هوایی و تنوع زیستی را آشکار کرده است.» گوترش گفت: ورود به جنگ علیه طبیعت قطعا پاسخ طبیعت علیه ما را به دنبال خواهد داشت. دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و بخش خصوصی و جامعه مدنی باید با یکدیگر همکاری کنند. وی گفت در سال ۲۰۲۱ جهان یک فرصت منحصر به فرد برای استفاده از بهبودی پاندمی کرونا برای انتقال از حالت شکنندگی به انعطاف‌پذیری دارد.

آنتونیو گوترش در بخشی از سخنانش با اشاره به رقابت‌های ژئوپلیتیک قدرت‌های جهانی گفت که همچنان از احتمال شکاف عمیق در دنیا در هراس است. او بر دوپاره شدن دنیا به واسطه سیاست‌های مالی، تجاری و نظامی آمریکا و چین، به عنوان دو قطب برتر اقتصاد جهان، تاکید کرد و گفت: باید به هر طریق ممکن از بروز چنین شکافی جلوگیری کنیم.

از طرفی شی جین پینگ رییس‌جمهوری چین در سخنانی هشدار داد که جهان با یکی از بدترین دوره‌های رکود اقتصادی بعد از پایان جنگ جهانی دوم روبه‌رو است و این برای نخستین بار در طول تاریخ است که فعالان تجاری در یک زمان متضرر شده‌اند. او با بیان اینکه زنجیره تجارت، صنعت و سرمایه‌گذاری جهانی افول کرده و با وجود بسته‌های محرک مالی، دورنمای  اقتصاد جهان متزلزل و مبهم است، اتخاذ یک رویکرد هماهنگ از سوی جامعه جهانی را لازمه خروج از این بحران توصیف کرد.

رییس‌جمهوری چین همچنین یادآور شد که با کشف واکسن کرونا، جهان پیشرفت‌هایی را در زمینه مقابله با این ویروس به دست آورده اما این بحران هنوز سپری نشده است.

رییس‌جمهور چین در سخنرانی در کنفرانس مجازی مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان «دستور کار داووس» هشدار داد یک جنگ سرد جدید ممکن است تبدیل به یک جنگ داغ شود و باید از آن اجتناب کرد.

شی جین‌ پینگ اشاره مستقیمی به تنش‌های آمریکا و چین نکرد اما زیرمتن آن مشخص است. این اولین اظهارات او خطاب به مخاطبان بین‌المللی از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن بود، در حالی که دولت بایدن پیش‌تر با تصمیم دولت دونالد ترامپ در خصوص متهم کردن چین به ارتکاب نسل‌کشی علیه مسلمانان اویغور موافق بوده و نسبت به تهاجم چین به تایوان نیز هشدار داده است.

شی جین پینگ اظهار کرد: ما باید به اختلافات احترام گذاریم و آنها را رفع کنیم، از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر اجتناب کنیم و اختلافات را از طریق مشورت و گفت‌وگو حل کنیم. تاریخ و واقعیت بارها روشن ساخته که رویکرد غلط تقابل و ستیز چه در شکل جنگ سرد، جنگ داغ، جنگ تجاری یا جنگ تکنولوژی در عمل به منفعت همه کشورها آسیب خواهد زد و بهبود همه را تضعیف خواهد کرد.

رییس‌جمهور چین همچنین به طرح یک رویکرد چهار مرحله‌ای برای تضمین خروج قدرتمندتر جهان از بحران کووید۱۹ پرداخت. این شامل یک هماهنگی سیاست اقتصاد کلان، اجتناب از غرور، تعصب و نفرت به نفع همزیستی مسالمت‌آمیز، کاهش نابرابری جهانی و تقویت نهادهای جهانی در زمینه مسائلی همچون سلامت عمومی و تغییرات آب و هوایی است.

شی جین‌ پینگ در طول این سخنرانی مکررا به اهمیت همکاری بین‌المللی در زمینه تقریبا هر مساله – به جز مسائلی همچون حقوق بشر که او آن را امور داخلی تلقی می‌کند – پرداخت.

حمایت چین از چندجانبه‌گرایی

رییس‌جمهور چین در سخنرانی‌اش تاکید کرد که چندجانبه‌گرایی باید شامل همه باشد نه اینکه به حلقه‌های کوچک واگذار شود. این در حالی است که از نظر بایدن این مبتنی بر ائتلاف‌هاست. شی جین پینگ به طور خاص با ایده اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای انزواسازی مخالفت کرد. او در عین حال هشدار داد که نباید اجازه داد همه‌گیری بیماری موجب تسریع جداسازی یا تغییر مسیر زنجیره‌های تامینی شود. او تاکید کرد: ما باید از رقابت عادلانه از طریق رقابت با یکدیگر در یک زمین رقابت و نه کوبیدن یکدیگر در یک میدان کشتی، حمایت کنیم.

رییس‌جمهور چین همچنین از بایدن خواست به جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن پایان دهد. شی جین‌ پینگ در این سخنرانی تلویحا به رهبر جدید آمریکا پیام داد که موضع خصمانه دونالد ترامپ رییس‌جمهور قبلی آمریکا را کنار بگذارد. او گفت: ایجاد محافل کوچک یا آغاز کردن یک جنگ سرد جدید، رد کردن، تهدید کردن یا مرعوب کردن دیگران تنها جهان را به تفرقه خواهند کشاند.

هر چند شی جین پینگ در سخنرانی خود نامی از بایدن یا ترامپ نبرد اما مشخصا اظهارنظرهای او به روابط خصمانه‌ای که بین آمریکا و چین در زمان سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ ایجاد شد، اشاره داشت. هر چند بایدن وعده پایان دادن به رویکرد انزواطلبانه ترامپ در قبال پکن را داده اما خود او هم گفته که آمریکا باید نسبت به چین سرسخت باشد و پکن را به دزدی مالکیت معنوی و دادن یارانه‌های غیرعادلانه به صادرکننده‌های دولتی متهم کرده است.

شی جین‌ پینگ تاکید کرد چین نه درس یاد دادن به آن و نه تحریم‌ها به بهانه سوابق حقوق بشری‌اش یا سیاست‌های تجاری را نمی‌پذیرد. او ابراز اطمینان کرد که جهان سرانجام از بحران همه‌گیری کووید ۱۹ که آن را درگیر بدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون ساخته، خارج شود.

او همچنین در صحبتی که دیدگاهش را نسبت به جایگاه جدید چین در نظم جهانی مطرح کرد، گفت: جهان به وضعی که در گذشته داشت برنخواهد گشت.  شی جین پینگ در بخش پایانی سخنرانی خود گفت: بشر تنها یک کره زمین و یک آینده مشترک دارد؛ خواه برای مقابله با بحران‌های کنونی و خواه برای خلق یک آینده بهتر، بشر نیاز به همکاری دارد. باید دست در دست یکدیگر، اجازه دهیم شمع چندجانبه گرایی مسیر پیشِ روی بشر را روشن کند. او از همه کشورها دعوت کرد برای خلق یک جامعه مشترک بشری در کنار هم تلاش کنند.

هشدار کریستین لاگارد درباره اقتصاد منطقه یورو

این در حالی است که در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس با دستور کار تعیین معیارهای مشترک برای هماهنگی با واقعیات موجود، کنفرانسی تحت عنوان تاسیس مجدد رشد اقتصادی ترتیب یافت.

کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا طی سخنانی در این کنفرانس به انقباض اقتصاد منطقه یورو در ربع چهارم سال ۲۰۲۰ اشاره کرده و گفت: در روند شیوع ویروس نسل تازه کرونا، باید شرایط تامین اعتبار مالی لازمه برای مردم و شرکت‌های تجاری فراهم شود. پس از پایان شیوع ویروس با وضعیت اقتصادی متفاوتی رو‌دررو خواهیم شد.

رییس بانک مرکزی اروپا افزود: با وجود نگرانی‌ها و تدابیر فشرده در قبال انواع تازه کووید۱۹ امیدواریم که سال ۲۰۲۱ بعد از پایان شیوع ویروس سال سروسامان‌یابی اقتصاد باشد. او در مورد وضعیت اقتصادی منطقه یورو نیز گفت: بهبودی وضع اقتصادی شاید دچار تاخیر شود ولی نباید از مسیر خارج گردد.

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یک بنیاد غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۷۱ راه‌اندازی شد. براساس گزارش سالانه، شرکای و اعضای این سازمان کمک‌هایی مطابق ۳۱۰ میلیون دلار به این بنیاد ارائه می‌دهند. اعضای این بنیاد یک گروه ۱۰۰ نفره چندملیتی بزرگ مانند گروه آ ب ب، نستله، بارکلیز، کردیت سوییس، دیلویت، دویچه بانک و گوگل هستند که علاوه بر شرکت در تصمیم‌گیری‌ها، بخش اعظم بودجه مورد نیاز مجمع را فراهم کرده و سالانه بیش از ۲۴۰ میلیون فرانک سوییس کمک می‌کنند.

همچنین نزدیک به ۱۲۰۰ شرکت دیگر از جمله ۱۰۰۰ شرکت بزرگ سالانه بیش از ۲۷ میلیون فرانک سوییس حق عضویت پرداخت می‌کنند. مجمع جهانی اقتصاد توسط صاحبان مشاغلی تامین مالی می‌شود که شرکت‌های آنها درآمد سالانه‌ای بیش از پنج هزار میلیون فرانک تولید می‌کنند و سهم سالانه آنها بین ۶۰ هزار تا ۶۰۰ هزار فرانک سوییس است.

سوییس به عنوان میزبان این نشست مجمع جهانی اقتصاد را رویدادی خارق‌العاده برای کشورش می‌داند که فرصتی بی‌نظیر و فرامرزی برای دیدار چهره‌های عالی‌رتبه و گفت‌وگو و تبادل نظر در مورد مسائل مهم جهانی فراهم می‌کند. در این زمینه، سوییس بیشتر، هزینه‌های امنیتی مجمع را تامین می‌کند. با این حال همه‌گیری کرونا باعث شده تا نشست امسال به صورت مجازی برگزار شود.

نظر شما